Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Kraków testowało gazowego Jelcza

infobus
07.04.2004 19:43

Jelcz M125M/4 CNG na ulicach Krakowa; fot. Leszek MatulaJelcz M125M/4 CNG na ulicach KrakowaSobiesław Zasada podczas podróży gazowym Jelczem M124/4.
Julian Pilszczek, Dyrektor MPK Kraków w rozmowie z Sobiesławem Zasadą i Franciszkiem GaikiemPamiątkowe zdjęcie w Krakowie - od lewej stoję: Robert Legutko, prowadzący projekt Jelcz M125/3 CNG, Franciszek Gaik, prezes Polskich Autobusów, Sobiesław Zasada, prezes Grupy Zasada i Wojciech Puzio,Jelcz M125M/4 CNG na ulicach Krakowa

W dniach od 19 do 26 marca 2004 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie testowało najnowszy z produktów Z.S. Jelcz, czyli gazową odmianę modelu Jelcz M125M. Pojazd można było spotkać na liniach 103, 134 i 502. Wśród pasażerów budził niejednokrotnie wielkie zdziwienie, gdyż nie co dzień mogli oni jeździć autobusami z „dziwną” nadbudówką na dachu?

Warto tu przypomnieć, że w tym roku krakowski przewoźnik zakontraktował już 50 sztuk Solarisów Urbino 12, których montaż końcowy odbywa się w Krakowie, a zgodnie z zapowiedziami, do końca roku miały zostać zakupione jeszcze tylko autobusy 7-metrowe w ilości 10 sztuk. Okazuje się jednak, że MPK rozważa możliwość zakupu większej ilości autobusów zasilanych gazem ziemny, gdyż Zakład Gazowniczy w Krakowie zadeklarował, że wybuduje z własnych środków stację tankowania, która stanęłaby na terenie jednej z zajezdni. Jedynym warunkiem jest oczywiście zakup znacznej ilości pojazdów, gdyż tylko wtedy eksploatacja takich pojazdów mogłaby się opłacać obu stronom.

Projekt zakupu 100 sztuk gazowców nie jest nowy. Już w zeszłym roku władze miasta Krakowa przymierzały się do takiej inwestycji, która w znacznym stopniu pomogłaby w ochronie zabytków, których bez wątpienia w mieście nie brakuje. Oprócz postawienia stacji tankowania gazu jest jeszcze jeden, równie ważny problem, a mianowicie cena autobusów CNG. Cena jednostkowa Jelcza M125M/4 CNG to około 810 tys. zł., czyli o prawie 36% więcej niż standardowego 12-metrowego autobusu niskopodłogowego. Na czas testów, Jelcz był zasilany na stacji przy ulicy Balickiej, gdzie w latach 1993-1999 tankowano sześć sztuk Ikarusów 280 CNG eksploatowanych przez MPK. Jak na razie pięć Jelczy M125M/4 jeździć będzie od maja 2004 w Rzeszowie.