MPK Kraków podsumowało 2015 rok
Krakowski przewoźnik komunalny podsumował swoje sukcesy i działania, które zrealizowano w 2015 r. Są one widoczne w segmencie przewozów autobusowych jak i tramwajowych.
W2015 roku najważniejszą inwestycją krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnegobyły przede wszystkim dostawy tramwajów 2014N Krakowiak. Wagony za ponad 291 mln zł netto wyprodukowałabydgoska Pesa. Pierwszy tramwaj przekazano MPK 28 czerwca, natomiast ostatni,36 wagon dostarczono 29 grudnia.
Dzięki dostawom Krakowiakówna linii nr 4 łączącej Bronowice Małe ze Wzgórzami Krzesławickimi po razpierwszy w historii zaczęły kursować wyłącznie niskopodłogowe tramwaje. Po razpierwszy wagony typu 2014N pojawiły się na tej linii 31 października 2015 roku.Zakup tych pojazdów umożliwił także wycofanie z ruchu prawie 40 najstarszych inajbardziej wyeksploatowanych wagonów Konstal 105N.
Z punktuwidzenia inwestycji infrastrukturalnych związanych z komunikacją miejską napewno w 2015 roku najważniejszym wydarzeniem było otwarcie estakadytramwajowej, która połączyła ulice Wielicką i Lipską. Warto przypomnieć, że towłaśnie na tym ciągu mieszkańcy Krakowa mieli możliwość po raz pierwszypodróżować Krakowiakami.
Jednak mijającyroku to nie tylko realizacja projektów tramwajowych. MPK rozpoczęłoprzygotowania, które poskutkować pozyskania ponad 100 nowych autobusów.Krakowski przewoźnik od początku listopada ogłaszał sukcesywnie przetargi.
Ku końcowymizmierza postępowanie mające wyłonić dostawcę nowych 60 autobusów klasy maxi.Przed końcem roku MPK jako zwycięzcę wskazało Solarisa. Jeszcze kilka dni minienim poznamy odpowiedź czy ten wybór uprawomocni się. Ponadto w toku sąprzetargi na:
- dostawę 15 autobusów klasy midi z silnikami EURO6
- 12 przegubowych hybryd z napędem równoległym
Podobnie jak wpoprzednich latach także w 2015 roku MPK Kraków z wielką uwagą przyglądało sięwszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym i autobusowym. Tozainteresowanie dotyczyło przede wszystkim tych rozwiązań, które sprawiają, żepojazdy MPK SA mogą być jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Stądwłaśnie decyzja, aby w 2015 roku przeprowadzić testy:
- tramwaju Tramino S100 wyprodukowanego przez Solaris, który wyposażonow superkondensatory
- autobusu hybrydowego MAN Lion?s City
- autobusu z systemem odzyskiwania energii Mercedes Citaro C2
- autobusów elektrycznych w tym m.in. wyprodukowane przez chińskiegoproducenta BYD
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2015 roku MPKrozpoczęło także testy dwóch autobusów wykorzystujących energię słonecznądo zasilania m.in. automatów, kasowników i systemu informacji pasażerskiej.
Oprócz zakupnowoczesnego taboru w 2015 roku MPK zdecydowało o rozpoczęciu modernizacji StacjiObsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Projekt zakłada powstanie nowoczesnej hali odługości 108.71 m, szerokości 16,33m i wysokości 9,45 m, co da całkowitąpowierzchnię 1 729,5 m?. W budynku tym znajdą się dwa tory, na których będziemożliwe mycie zarówno tramwajów jak i autobusów. Zaprojektowano do tego celuspecjalny zamknięty system wykorzystujący do mycia wodę pochodzącą z opadówdeszczowych, którą można używać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów.Całość hali będzie ogrzewana, co pozwoli jej na funkcjonowanie przez cały rok,niezależnie od warunków atmosferycznych. W ramach budowy nowej hali powstanie wniej część socjalno-biurowo-magazynowa. Dzięki tej rozbudowie będzie możliwośćwyburzenia starych budynków, które dotąd pełniły funkcje biurowo-magazynowe.Na ich miejscu powstaną nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznychoraz rosnącej liczby obsługiwanych autobusów. Wybudowana zastanie równieżstacja transformatorowa dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych.Planowane są stanowiska do ładowania stacjonarnego przy użyciu ładowarek,jak również ładowania za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej.
W 2015 rokuwprowadzono także oczekiwane przez pasażerów udogodnienie na wszystkichkrakowskich przystankach. Zostały tam umieszczone rozkłady jazdy z powiększonączcionką godzin odjazdów. Dzięki temu osoby starsze i niedowidzące mogą łatwiejsprawdzić czas odjazdu poszczególnych linii.
„