MPK Kraków odrzuca Irizara i wybiera Solarisa. W przetargu na 20 elektrobusów
31 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 20 autobusów elektrycznych
Mimo, że MPK w tym postępowaniu otrzymało rekordową liczbę aż siedmiu ofert (w tym swój elektryczny debiut w Krakowie zaliczyły takie marki, jak Autosan, Irizar i Volvo) to ostatecznie zaskoczenia nie było – zgodnie z naszymi przewidywaniami wygrał Solaris. Zakup ten ma dofinasowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny w wysokości 41,7 mln zł .
DWA ZADANIA
Zanim przejdziemy do ofert warto podkreślić, że zamawiający wyodrębnił tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę (65%), kryteria techniczne (35%). Następnie MPK Kraków premiowało następujące rozwiązania dla autobusów solowych:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 90 – 6 pkt,
- dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt, aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
- wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
- najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt, wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.
W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wyglądała następująco:
- okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
- liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt, dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
- aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt, wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt, najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
- wysokość autobusu - do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
- istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
- zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.
Jak widać - przygotowane kryteria nie dawały żadnemu producentowi kompletu punktów. Aktywny tempomat, czy też baterie na dachu to punktowane cechy eCitaro (którego akurat zabrakło w przetargowych szrankach), zaś wysokość autobusu do 3,3 m i silnik centralny to z kolei atrybuty Urbino electric.
SIEDEM OFERT
10 maja w Krakowie swoje propozycje przedstawiły firmy:
w części 1 (na 13 MAXI autobusów)
- Autosan z Sancity 12 LFE z ceną 45.494.748,00 PLN brutto / 36.987.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.082.300 PLN netto;
- Irizar z modelem Irizar ie12 z ceną 46.937.701,59 PLN brutto / 38.160.732 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie2.935.440 PLN netto (oferta odrzucona z przyczyn formalnych);
- Solaris z Urbino 12 electric z ceną 40.582.620,00 PLN brutto / 32.994.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 2.538.000 PLN netto;
- Volvo z 7900 Electric z ceną 45.864.117,00 PLN brutto / 37.287.900 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.082.300 PLN netto;2.868.300 PLN netto.
w części 2 (na 7 MEGA autobusów)
- Irizar z Irizar z ie18 z ceną 36.909.502,98 PLN brutto / 30.007.725 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 4.286.817 PLN netto;(oferta odrzucona z przyczyn formalnych)
- Solaris z Urbino 18 electric z ceną 29.170.680,00 PLN brutto / 23.716.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 3.388.000 PLN netto;
- Volvo z 7900 EA z ceną 36.553.755,00 PLN brutto / 29.718.500 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 4.245.500 PLN netto.
I budżet zamawiającego, który wynosił:
- w części 1 - zakup 13 sztuk autobusów standardowych wraz z ładowarkami: 37.576.500,00 PLN brutto / 30.550.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę krakowskiego elektrobusu klasy MAXI (z ładowarką) na poziomie 2.350.000 PLN netto;
- w części 2 - zakup 7 sztuk autobusów przegubowych wraz z ładowarkami: 27.982.500,00 PLN brutto / 22.750.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę krakowskiego elektrobusu klasy MEGA (z ładowarką) na poziomie 3.250.000 PLN netto.
To oznacza, że wszystkie oferty przekroczyły sumę przeznaczoną przez zamawiającego na tę inwestycję, natomiast najbliżej budżetu był Solaris i ostatecznie na tę markę zdecydowała się komisja przetargowa.
Warto podkreślić, że przewaga punktowa producenta z Bolechowa nad resztą stawki jest spora – na poziomie 7 pkt w solówka (od najbliższego Volvo) i 17 pkt w przegubach (także od najbliższego Volvo). Termin dostawy w tym kontrakcie określony jest na maksymalnie 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
O zakupowej dynamice MPK Kraków świadczy fakt, że równolegle trwa postępowanie na dostawę minimum 22 autobusów elektrycznych z środków unijnych. Dodatkowo firma zamawia z własnego portfela nowy lub prawie mowy autobus elektryczny klasy MEGA (z jedyną ofertą Solarisa). Zamówienie z dofinansowanie z ZTP plus prawie nowy autobus dają przewoźnikowi razem równo 100 elektrobusów. Ogłoszony trzeci, unijny przetarg - po którego rozstrzygnięciu i podpisaniu wybrany oferent będzie miał także maksymalnie 12 miesięcy na dostawy pojazdów - oznacza, że w przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji przynajmniej 121 elektrycznych autobusów, z czego aż 81 to będą pojazdy przegubowe MEGA.
KRAKOWSKIE ELEKTRYKI
Autobusy klasy MAXI dla MPK Kraków mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf. Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).