Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Kraków kupuje 22 elektrobusy: Nowy przetarg – stare zapisy SWZ

infobus
06.06.2022 08:00

W toku jest przetarg Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie na dostawę 22 autobusów elektrycznych z opcją.

Przetarg została podzielony na dwie części – dostawę 4 sztuk autobusów standardowych (zadanie 1) oraz dostawę 18 sztuk autobusów przegubowych (zadanie 2). Autobusy mają być dostarczone w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.O finansowaniu zakupów, jak i o warunkach formalnych przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Przyszedł czas na analizę zapisów SWZ.

Ocena producentów

MPK wzorem poprzedniego przetargu będzie oceniać oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (65%), kryteriów technicznych (35%). W przypadku tych ostatnich, dostawcy autobusów solowych dostaną najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 90 – 6 pkt,
  • dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
  • aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
  • wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
  • najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
  • wysokość autobusu -  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 0,90 kWh/km – 4 pkt.

W przypadku autobusów przegubowych maksymalna punktacja w kryteriach technicznych wygląda następująco:

  • okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy – 5 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie powyżej 140 – 6 pkt,
  • dostawa ostatniego autobusu wraz urządzeniem ładującym nastąpi w 9 (dziewiątym). miesiącu licząc od daty podpisania umowy lub wcześniej – 3 pkt,
  • aktywny tempomat oraz asystent kontroli prawej strony – 3 pkt,
  • wszystkie urządzenia magazynujące energię trakcyjną znajdują się na dachu autobusu – 2 pkt,
  • najniższa masa nieresorowana osi napędowej – 3 pkt,
  • wysokość autobusu -  do 3.300 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • istnieje możliwość wymiany wewnętrznych ogniw modułów w warunkach warsztatowych na pojeździe bez konieczności demontażu całego pakietu baterii z autobusu i ich uruchomienia – 4 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej do 1,20 kWh/km – 4 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,4 m. Autobusy mają być napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy umożliwiającej osiągnięcie przez pojazd, w którym znajduje się minimum 2/3 maksymalnej dopuszczalnej liczby pasażerów, zmiany prędkości od 0 do 50 km w czasie max 25 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie max 18 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie max 6 sekund. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w  akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ładowanie baterii ma odbywać się dwojako – poprzez złącze plug-in oraz pantograf.

Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących. Progi wejściowe będą podświetlane listwą świetlną LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, wandaloodpornych, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Z kolei miejsce pracy kierowcy to kabina częściowo oddzielona od przedziału pasażerskiego. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska będą klimatyzowane. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablice wewnętrzne (wyświetlacz boczny LCD oraz tablice podsufitowe).

CTRL+C – CTRL+V

Kryteria oceny ofert zostały powielone w całości z poprzedniego przetargu na dostawę elektryków. Co ciekawe zabrakło w nim jednego z dwóch faworytów – czyli Mercedesa. Pojawili się za to inni. Jak będzie tym razem? Czy Mercedes rzuci wyzwanie konkurencji? Przekonamy się w dniu 24 czerwca.