MPK Kraków i zabytkowy Jelcz 120M. Jest co chwalić
W niedzielę, 21 lipca mieszkańcy i turyści znów mgli podróżować autobusem Jelcz 120M. Ten zabytkowy pojazd został odnowiony przez MPK SA i po 10 latach od wycofania z regularnej komunikacji wyjechał w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na specjalną linię nr 188, łączącą Mistrzejowice z Dworcem Głównym Wschód.
Przed pierwszym kursem Jelcza 120M, który został zaplanowany na godzinę 10.00, autobus był dostępny dla wszystkich zainteresowanych na pętli autobusowej w Mistrzejowicach. Już od 9.40 można go było dokładnie obejrzeć, a nawet usiąść za kierownicą na miejscu prowadzącego.
Warto wiedzieć, że autobusy Jelcz 120M produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanych od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz PR110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. Wprowadzone istotne zmiany poprawiły żywotność auta i zmniejszyły jego awaryjność na tle pierwowzoru. W 1993 roku MPK w Krakowie zakupiło pierwsze egzemplarze. Tani, nowy autobus miał być według przyjętej strategii przejściowym rozwiązaniem pozwalającym na wyeliminowanie w krótkim czasie starych zużytych autobusów.
W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Pozwoliło to na wymuszenie wprowadzenia zmian poprawiających komfort pasażerów i żywotność konstrukcji. Równocześnie autobusy były polem doświadczalnym producenta i eksploatatora, którzy w kolejnych kupowanych pojazdach montowali nowinki techniczne pokazujące się na rynku (elektroniczne tablice kierunkowe, elektroniczne kasowniki, siedzenia z tworzywa, zabezpieczenia antykorozyjne konstrukcji itp.).
Wprowadzano także zmiany na zewnątrz – zderzaki stalowe zastępowano elementami z tworzyw sztucznych w różnych barwach. Autobusy były eksploatowane w zajezdniach Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka. Wraz z dostawą nowych niskopodłogowych autobusów sukcesywnie likwidowano Jelcze 120M i w końcowej fazie eksploatacji wszystkie pojazdy zgromadzono w zajezdni Bieńczyce. Oficjalne zakończenie eksploatacji miało miejsce 25 marca 2009 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004. Odstawiony pojazd wyprodukowany został w 1994 roku. Jego stan techniczny i niewiele zmienione wnętrze pozwalało na przywrócenie go do ruchu w krótkim czasie. Tylko skorodowane poszycie zewnętrze wymagało ingerencji i malowania. Wnętrze zostało odświeżone i uzupełnione o brakujące elementy wyposażenia. Po ponad dekadzie został odnowiony i przywrócony do ruchu.
„