Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Kraków chce mieć 100 elektrobusów. Przetarg na jeden przegub

infobus
29.04.2022 20:00

29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg zakup przegubowego niskopodłogowego autobusu komunikacji miejskiej zasilanego energią elektryczną.

Zamawiający dopuszcza dostawę zarówno pojazdu fabrycznie nowego, jak i używanego, lecz nie starszego niż z 2017 roku. To już kolejny taki zakup w Krakowie i do tej pory wszystkie „prawie-nowe” pojazdy dostarczał do stolicy Małopolski Solaris.  

Z budżetem

MPK Kraków szuka autobusu przegubowego, który ma przyjechać w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

Termin składania ofert wyznaczony został na 27 maja. Co ciekawe – krakowska firma od razu informuje, ile ma kasy w budżecie 1.300.000.00 PLN netto. Powinno wystarczyć…

Złożone propozycje przewoźnik oceni wg dwóch kryteriów:

  • Cena - Waga: 70
  • Kryterium techniczne / Waga: 30

W tym drugim kryterium ocena nastąpi za: okres gwarancji całopojazdowej, liczby miejsc dostępnych z niskiej
podłogi, termin dostawy, bezpieczeństwo, baterie, ogrzewanie, wysokość autobusu, felgi.

Przypomnijmy, że obecnie małopolski operator ma 79 szt. e-busów, czyli 13,7 proc. swojej floty. Po najnowszych dostawach będzie ich równo 100 i taka liczba świetnie się medialnie sprzeda.

fot. MPK Kraków

Plus dwadzieścia

Flota bezemisyjnych autobusów w Krakowie powiększy się nie tylko o ten jeden pojazd, o którym pisaliśmy powyżej. 30 marca MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 20 sztuk autobusów komunikacji miejskiej zasilanych energią elektryczną, w tym

  • 7 sztuk pojazdów przegubowych
  • 13 sztuk standardowych o długości 12 metrów.

Producenci zainteresowani dostawą tych pojazdów będą mieli czas do 10 maja na złożenie ofert.

O wyborze najlepszej oferty będzie decydować nie tylko cena i parametry techniczne, ale także termin dostawy. Producent, który zadeklaruje wcześniejszy termin niż 12 miesięcy otrzyma dodatkowe punkty.

Wszystkie zamówione autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie wyposażony w trzy sposoby ładowania: przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne. Warto podkreślić, że wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.

Nowe bezemisyjne autobusy będą kierowane na trasy w rejonie Alei Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie najczęściej dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Zakup autobusów będzie wymagał przygotowania kolejnych stanowisk do ich ładowania na terenie zajezdni Wola Duchacka. MPK Kraków przygotowuje się także do budowy kolejnych stacji do szybkiego ładowania baterii na terenie miasta.

Zakup 20 autobusów będzie dofinasowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przyznająca MPK dotację w wysokości 41,7 mln została podpisana 31 grudnia 2021 roku. Dzięki temu koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia w prawie 80 proc. będą pochodzić z bezzwrotnej dotacji.

Po dostawie 20 elektryków flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do prawie 100.