MPK Kielce nie będzie współpracować z Michalczewskim [WYWIAD]
O ofercie MPK Kielce w liniowym przetargu ZTM-u i nawiązaniuewentualnej współpracy ze spółką Michalczewski, rozmówiliśmy z ElżbietąŚreniawską, prezesem MPK Kielce.
InfoBus.pl: Przy okazji najnowszego kontraktu ZTM Kielce,wiele osób zadaje sobie pytanie, dlaczego MPK Kielce w ogóle musi walczyć oobsługę miejskich linii w ramach otwartego przetargu?
Elżbieta Śreniawska, prezes MPK Kielce: Spółka MPK Kielce poprzeprowadzonym w latach 2007- 2009procesie prywatyzacji i komercjalizacji jest prywatną spółką prawa handlowego. Właścicielami spółkisą byli i obecni pracownicy oraz w ok.1/3 gmina Kielce. To powoduje, że spółkanie może mieć statusu podmiotu wewnętrznego i musi startować w przetargach na obsługęlinii komunikacyjnych Kielc i gmin ościennych.
Obecnie spóła MPK obsługuje dwa kontrakty gminne, z których jeden kończy się z upływem bieżącegoroku. Warunki obu są różne. W ramach kontraktów w komunikacji miejskiej spółkawykonuje rocznie ok. 13 mln wozokilometrów, za stawką wynikającą z zapisów umówprzetargowych, zmienianą kwartalnie dwoma wskaźnikami tj. inflacji i cen paliw(stawka jest odpowiednio zmieniana +/-).
InfoBus.pl: Złożona przez Was oferta w najnowszym przetarguZTM Kielce jest droższa niż oferta firmy Michalczewski. Dlaczego?
Elżbieta Śreniawska: Dlakończącego się kontraktu średnia wieku taboru wynosi obecnie 9 lat, nie ma obowiązku stosowania klimatyzacjiw części pasażerskiej oraz dopuszczona jest możliwość umieszczenia reklam całopojazdowychna autobusach miejskich. Nowa specyfikacja wprowadza konieczność obniżeniawieku taboru do 8 lat, z pełną klimatyzacją oraz dopuszcza reklamy tylko na tyłachautobusów. Przewoźnik dodatkowo musi skalkulować koszty zatrzymywania sinaprzystankach, z których do tej pory byt zwolniony.
Czynniki te powodują, że obsługa tego kontraktu pochłaniać będziezwiększone koszty, a jak powszechnie wiadomo stawki za wozokilometr uzależnione są od warunkówstawianych w specyfikacji przez Zamawiającego.
Dla nas zastanawiającym jest fakt, że spółka Michalczewskinie obsługuje żadnych kontraktów po kwotach złożonych w Kielcach, ale dużo powyżejstawki zaproponowanej za wozokilometr w tym przetargu. Dlatego też naszymzdaniem jest to próba wejścia na rynek kielecki bez względu na koszty. Pytanie -czy jest w tym drugie dno? – pozostaje otwarte.
InfoBus.pl: Załóżmy, że ZTM Kielce wybierze jednak Wasząofertę – jak zmierzacie sukcesywnie odnawiać tabor, aby spełnić wymagania ZTMdt. minimum 8-letniego wieku floty?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Elżbieta Śreniawska: PytaniePaństwa dt. odnowy taboru odczytujez uśmiechem, albowiem bezpośredniopo prywatyzacji średnia wieku naszego taboru wynosiła ponad 16 lat, obecnie średniawieku taboru będącego własnością MPK Kielce wynosi poniżej 9 lat – dziękisukcesywnej jego wymianiew ostatnich latach.W roku 2015 komunikacja w Kielcach w rankingu WspólnotySamorządowej została uznana za najlepszą w Polsce.
Nie mamy równieżproblemu z kolejnymi zakupami taboru, Spółka posiada zasoby majątkowe orazdobrą płynność finansową (jako jedni znielicznych nadal posiadamy własny ośrodek wczasowy nad morzem, gruntowniewyremontowany w ostatnim okresie).
Oprócz linii komunikacyjnych w ramachprzetargu spółka wykonuje tzw.linie komercyjne, na kierunkach obstukiwanychprzez nieistniejący już PKS. W swojej flocie posiadamy również nowoczesne autokary turystyczne klasy VIP,które są wynajmowane na potrzeby turystyki międzynarodowej.
InfoBus.pl: Czy w przypadku wyboru oferty firmy Michalczewski przez ZTM, dopuszczacie możliwość współpracy z Michalczewskim, tak jak to ma miejsce np. w Jastrzębiu-Zdrój – pomiędzy firmami PKMJastrzębie i Warbus?
Elżbieta Śreniawska: Stanowczo podkreślam, że nie dopuszczamy żadnej możliwości współpracypomiędzy nami, a spółką Michalczewski,albowiem nie wyobrażają sobie jej udziałowcy spółki, którzy zainwestowali w niąswoje środki finansowe i dla których jest to również biznes.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
„