MPK Kielce na zakupach: Autobusy MAN z silnikami diesla. Bez CNG
Pod koniec br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach złożyło w spółce MAN Truck & Bus Polska zamówienie na osiem nowych autobusów.
To pokazuje, że po tegorocznych „przebojach” z tankowaniem pięciu nowych „gazowych lwów” i wymuszony przez to ich przestój, przewoźnik nie ma już ochoty powtarzać tego tematu. Mimo, że posiada na terenie swojej zajezdni nowoczesną stację tankowania CNG.
Dostawa na wiosnę
Zakontraktowane pojazdy to:
- cztery standardowe modele Lion`s City 12 C
- cztery przegubowe Lion`s City 18 C (pierwsze takie modele z nowej generacji MAN we flocie MPK).
Najnowsze nabytki - wszystkie zasilane olejem napędowym - trafią z MAN Bus Starachowice do MPK Kielce w marcu 2023 r. Z jednej strony to szybko, zaś z drugiej – nie powstrzyma to Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach od nałożenia kary na operatora za zbyt stary tabor. Zgodnie z zawartą umową MPK-ZTM, średni wiek pojazdów od 1 stycznia nie może być wyższy niż osiem lat. W przeciwnym razie naliczana będzie kara – 1000 PLN dziennie.
-„Już zamówiliśmy osiem nowych autobusów MAN – cztery standardowe i cztery przegubowe z napędem na olej napędowy. Spodziewamy się, że przyjadą na przełomie marca i kwietnia – powiedział „Gazecie Wyborczej - Kielce” Zbigniew Piękny, prezes MPK Kielce. – Dzięki temu będziemy mieć autobusy już z rocznika 2023, co jest rozsądniejsze, patrząc na średni wiek taboru, niż kupno autobusów np. w grudniu mijającego roku” – dodał prezes.
Zakupy 2022
Przypomnijmy, że w tym roku firma zakupiła 11 nowych autobusów firmy MAN o wartości ponad 15 mln zł. To:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- pięć gazowych modeli MAN Lion`s City 12 G;
- sześć autobusów z silnikami diesla Euro 6 – MAN Lion`s City 12 C.
Wszystkie zakupione zostały z własnego portfela spółki. Planowo pojazdy te miały przyjechać do Kielc w marcu. Jednak ze względu na problemy z dostawami półprzewodników kontrakt został zrealizowany pod koniec kwietnia. To opóźnienie spowodowało, że ZTM w Kielcach zaczął naliczać kary za zbyt wysoki średni wiek taboru. Operator odwołał się jednak od tej decyzji i ostatecznie ich egzekucja została zawieszona z uwagi na przepisy chroniące przedsiębiorców podczas pandemii.
Procedura przetargowa pod ten zakup rozpoczęła się jeszcze w sierpniu 2021 roku, a umowę podpisano we wrześniu. W maju pojazdy zaczęły wozić kieleckich pasażerów.
-„To doskonałe samochody, posiadające wszystkie najnowsze udogodnienia i klimatyzację. To bardzo dobra informacja dla pasażerów. W najbliższych dniach autobusy zostaną wyposażone w biletomaty, zostaną ubezpieczone i zarejestrowane – powiedział wówczas Bogdan Latosiński, przewodniczący Rady Nadzorczej KASP.
Dodajmy, że nie był to jedyne w ostatnim czasie zakup MPK Kielce. Jak przypomina przewoźnik, w grudniu 2021 roku wyjechały na ulice Kielc dwa autobusy Solaris Urbino 18 oraz cztery Autosany Sancity 12 LF. Wszystkie z silnikami diesla Euro 6 i wyposażone m.in. w klimatyzację oraz "ciepłe guziki".
Obecnie flota MPK to 125 autobusów, z czego większość to pojazdy marki Solaris. Teraz głównym parterem w procesie odnowy floty jest MAN.