Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kielce będzie miało konkurencję? ZTM ma dwie liniowe oferty

infobus
15.05.2023 13:06

15 maja Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w zorganizowanym po raz trzeci przetargu na obsługę autobusowych linii w ramach tzw. małego kontraktu przewozowego.

Poprzednie dwa postępowania zostały unieważnione, bo ZTM nie otrzymał ani jednej oferty. Tym razem jednak Zarząd pozyskał dwie propozycje, które mogą zrewolucjonizować rynek komunikacji miejskiej w Kielcach. Czy tak się stanie? Zobaczymy. Jedno jest pewne – czwartego przetargu już nie będzie, czyli to zamówienie MPK Kielce oddało walkowerem.

TRZY ZADANIA

W porównaniu do dwóch poprzednich przetargów - w „trójce” ZTM wprowadził liczne zmiany i podzielił ten przetarg na trzy zadania:

  • pierwsze dotyczące obsługi czterech linii (13, 102, 107, 108),
  • drugie dotyczące trzech linii (23, 24, 112)
  • trzecie ws. obsługi pięciu linii (0W, 0Z, 103, 104, 114).

 -„W jednym przypadku zadania będzie realizowane 14 autobusami, w dwóch pozostałych 12 autobusami. Oczywiście jeden podmiot może wystartować w przetargu do każdego zadania i wygrać całe postępowanie. Jeśli do każdego zadania wystartuje inny wykonawca, to wtedy usługi będzie wykonywało trzech przewoźników” – powiedziała PAP dyrektor ZTM Barbara Damian.

Od wykonawców ZTM wymaga m.in. zatrudnienia 25 kierowców z minimum półrocznym doświadczeniem jako kierowca autobusu, a także posiadania na terenie miasta lub w odległości 5 km bazy eksploatacyjnej z miejscami postojowymi dla wszystkich autobusów.

-„Wymagania wobec przewoźników są już trochę inne, niż w przypadku dwóch poprzednich przetargów. W przypadku jednego przewoźnika, kiedy na jednej bazie musiałoby być 40 autobusów, żądaliśmy określonej powierzchni dla tych autobusów. Teraz, kiedy operator otrzyma 12 lub 14 autobusów, nie określamy tej powierzchni. Muszą one tylko znaleźć się na jednym placu, który ma być ogrodzony, monitorowany i dozorowany całodobowo” – podkreśliła Damian.

dwie oferty

Złożone dzisiaj w Kielcach oferty pochodzą od:

  • Zadanie Nr 1:

Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 16.790.400,00 PLN brutto;          

BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.114.000,00 PLN brutto.

  • Zadanie Nr II

Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 15.597.600,00 PLN brutto;

BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.195.600,00 PLN brutto.

  • Zadanie Nr III

Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 15.597.600,00 PLN brutto            

BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.195.600,00 PLN brutto.               

Jak widać przewoźnicy cenowo przedstawili bardzo podobne oferty, dlatego kluczowy jest teraz budżet ZTM. Kwoty jakie zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia to:

  • Zadanie I – 12.210.000 PLN brutto;
  • Zadanie II - 12.395.000 PLN brutto;
  • Zadanie III - 12.395.000 PLN brutto.

Jak widać mamy mocne przekroczenie budżetu, co więc teraz zrobi ZTM? Dobre pytanie. Naszym zdaniem Zarząd unieważni to postępowanie i wejdzie w indywidualne negocjacje z przewoźnikami, próbując w ten sposób jeszcze bardziej zbić cenę. Czekamy na ruch ZTM.  

PRZETARGOWA HISTORIA

Pierwszy przetarg kielecki Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił w styczniu, a kolejny - w lutym tego roku. W obu przypadkach poszukiwany był przewoźnik, który zapewni usługę przewozową, korzystając z 40 miejskich autobusów kupionych w latach 2009-2010, i będzie nimi wykonywał rocznie 2 mln wozokilometrów. Przewoźnik miał zapewnić obsługę autobusów od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2025 r. Na realizację zadania zabezpieczono 37 mln zł.

Do przetargu nie przystąpiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach, które obecnie realizuje usługę. Przedstawiciele spółki tłumaczyli, że ryzyko finansowe jest zbyt wysokie, biorąc pod uwagę, że przewozy mają być realizowane kilkunastoletnimi i awaryjnymi pojazdami. Nie mieniła się natomiast wysokość kar za niewykonane kursy, w przypadku jednego to 1 tys. zł.

Natomiast MPK Kielce do końca krytykowało poczynania ZTM, na które Zarząd odpowiedział dość mocnym oświadczeniem.  Stanowisko dotyczące wpisu Pana Bogdana Latosińskiego na profilu FB opublikowane zostało 11 maja, czyli tuż przed otwarciem ofert w najnowszym przetargu.  

Jak zapowiedział wcześniej dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach, jeśli na trzeci przetarg nie wpłyną żadne oferty, kolejnego już nie będzie.

-„Będziemy wtedy udzielać zamówienia z wolnej ręki. Wtedy zapraszamy potencjalnego wykonawcę do negocjacji, będzie on mógł obsługiwać jedną linię, kilka lub wszystkie” – powiedziała Damian.

 Obecna umowa na obsługę 40 miejskich autobusów obowiązuje do końca czerwca tego roku.