MPK Kielce będzie miało konkurencję! Radni zwiększają budżet ZTM
15 czerwca kieleccy radni podjęli decyzję o zwiększeniu budżetu Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach w zakresie tzw. małego przetargu liniowego.
Przypomnijmy - 15 maja w ramach trzeciego postępowania ZTM otrzymał dwie oferty, które mogą zrewolucjonizować lokalny rynek komunikacji miejskiej, gdyż MPK Kielce z premedytacją zbojkotowało wszystkie liniowe zamówienia Zarządu. Potrzebna była „tylko” decyzja radnych o przesunięciu dodatkowych 8,5 mln zł, aby wybrać tańszą ofertę prywatnego przewoźnika - BP Tour Regio z Lublina, która opiewa na 45,5 mln zł. I tak się stało.
Za trzecim razem
Przetargi na dwuletnią obsługę miasta 40 autobusami należącymi do samorządu Kielc ogłaszano trzy razy. Dopiero do trzeciego postępowania zgłosili się przewoźnicy chętni do realizacji usługi, jednak ich oferty przewyższały założony budżet (37 mln). Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo BP Tour Regio, które wyceniło usługę na 45,5 mln zł.
W związku z tym władze miasta zaproponowały zmiany w budżecie. Projekt uchwały zakładający zabezpieczenie dodatkowych 8,5 mln zł na rozstrzygnięcie przetargu, był głosowany podczas czwartkowej sesji. Zmiany budżetowe poparło 13 radnych, 10 osób było przeciw.
Do przetargu nie przystąpiło Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach, które obecnie realizuje usługę i jest monopolistą, jeśli chodzi o regularne przewozy w mieście. Przedstawiciele spółki tłumaczyli, że ryzyko finansowe jest zbyt wysokie, biorąc pod uwagę, że przewozy mają być realizowane kilkunastoletnimi i awaryjnymi pojazdami.
Obecna umowa na obsługę 40 miejskich autobusów obowiązuje do końca czerwca tego roku.
nowe podejście
W porównaniu do dwóch poprzednich przetargów liniowych - w „trójce” ZTM Kielce wprowadził liczne zmiany i podzielił ten przetarg na trzy zadania:
- pierwsze dotyczące obsługi czterech linii (13, 102, 107, 108),
- drugie dotyczące trzech linii (23, 24, 112)
- trzecie ws. obsługi pięciu linii (0W, 0Z, 103, 104, 114).
-„W jednym przypadku zadania będzie realizowane 14 autobusami, w dwóch pozostałych 12 autobusami. Oczywiście jeden podmiot może wystartować w przetargu do każdego zadania i wygrać całe postępowanie. Jeśli do każdego zadania wystartuje inny wykonawca, to wtedy usługi będzie wykonywało trzech przewoźników” – powiedziała PAP dyrektor ZTM Barbara Damian.
Od wykonawców ZTM wymaga m.in. zatrudnienia 25 kierowców z minimum półrocznym doświadczeniem jako kierowca autobusu, a także posiadania na terenie miasta lub w odległości 5 km bazy eksploatacyjnej z miejscami postojowymi dla wszystkich autobusów.
-„Wymagania wobec przewoźników są już trochę inne, niż w przypadku dwóch poprzednich przetargów. W przypadku jednego przewoźnika, kiedy na jednej bazie musiałoby być 40 autobusów, żądaliśmy określonej powierzchni dla tych autobusów. Teraz, kiedy operator otrzyma 12 lub 14 autobusów, nie określamy tej powierzchni. Muszą one tylko znaleźć się na jednym placu, który ma być ogrodzony, monitorowany i dozorowany całodobowo” – podkreśliła Damian.
DWIE OFERTY
Złożone za trzecim razem w Kielcach oferty pochodzą od:
Zadanie Nr 1:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 16.790.400,00 PLN brutto;
BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.114.000,00 PLN brutto.
Zadanie Nr II
Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 15.597.600,00 PLN brutto;
BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.195.600,00 PLN brutto.
Zadanie Nr III
Robert Opara Przewóz Osób, Strawczyn z ceną 15.597.600,00 PLN brutto
BP Tour Regio, Lublin z ceną 15.195.600,00 PLN brutto.
Jak widać przewoźnicy cenowo przedstawili bardzo podobne oferty, dlatego kluczowy jest teraz budżet ZTM. Kwoty jakie zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia to: Zadanie I – 12.210.000 PLN brutto; Zadanie II - 12.395.000 PLN brutto; Zadanie III - 12.395.000 PLN brutto.
decyzja radnych
Zaproponowane kwoty mocno przekroczyły budżet, jednak ZTM nie anulował zamówienia tylko skierował sprawę pod obrady radnych, którzy 15 czerwca zagłosowali za przesunięciem środków. „Za” było 13 radnych - cały klub Koalicji Obywatelskiej oraz Projekt Wspólne Kielce, Bożena Sieczka z Lewicy, a także Joanna Winiarska i Dariusz Kisiel z Ruchu Marka Materka. Przeciw było 10 radnych - cały klub Prawa i Sprawiedliwości oraz Katarzyna Suchańska z BiN. Nie głosowali Kamil Suchański i Maciej Bursztein z BiN.
W tej sytuacji czekamy na wybór najkorzystniejszej oferty, umowę i wejście firmy BP Tour na kielecki rynek.
Podczas wystąpienia w Radzie Miasta, wiceprezydentka Kielc Agata Wojda nie ukrywała zdziwienia, że MPK Kielce w przetargu oferty nie złożyło.
- Oficjalne powody dotyczyły katalogu kar w specyfikacji, które obowiązują, żeby zapewnić komunikację dobrej jakości. Nasza intencją nie jest nakładanie tych kar. Wbrew temu co się mówi, kar nie nakładano za opóźnienia np. z powodu robót drogowych czy wypadków. Suma kar to 30 tys. zł przez dwa lata, czyli niecały promil w stosunku do wartości kontraktu, co świadcz o tym, że MPK podchodziło do kontraktu rzetelnie – powiedziała Wojda „Gazecie Wyborczej Kielce”.
Tłumaczyła przy tym, że szybkie rozstrzygniecie przetargu jest potrzebne, żeby zapewnić "po wakacjach płynność komunikacji i puścić 12 linii". Opowiadając na pytania radnych tłumaczyła, że alternatywą jest ogłoszenie kolejnego przetargu, który byłby rozstrzygnięty zapewne z końcem roku. - Do tego czasu należałoby podpisać umowę czasową, z wolnej ręki, a pierwsze kroki miasto musiałoby skierować do uczestników obecnego postępowania - mówiła Wojda.