MPiT rekomenduje elektromobilny podręcznik IGKM
Rozwój sektora elektromobilności to jeden z flagowychprojektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. To też jeden z warunkówograniczenia negatywnego wpływu transportu na jakość powietrza zwłaszcza waglomeracjach miejskich. Istotna rola w powodzeniu tego przedsięwzięciaprzypada samorządom. Dlatego to właśnie im dedykowany jest praktycznypodręcznik, który ma pomóc przygotować analizę kosztów i korzyści związanych zinwestycjami w tabor zeroemisyjny.
Jednym z podstawowych instrumentów realizacji rozwojutransportu zeroemisyjnego jest ustawa o elektromobilności i paliwachalternatywnych. Określa ona nie tylko konkretne zadania, które gminy powinny wtym celu podejmować, ale także zobowiązuje samorządy do sporządzania co 36miesięcy, analizy kosztów i korzyści związanych z inwestycjami w taborzeroemisyjny. Pierwsza analiza kosztów i korzyści musi być sporządzona przezjednostkę samorządu terytorialnego i poddana obowiązkowym, minimum 21-dniowymkonsultacjom społecznym, już do 31 grudnia 2018 r.
Z początkiem lipca 2018r. Izba Gospodarcza KomunikacjiMiejskiej – Partner Merytoryczny Programu E-bus, koordynowanego przez PolskiFundusz Rozwoju, rozpoczęła dystrybucję podręcznika dla samorządów. Stanowi onwytyczne do opracowania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniemautobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej,wymaganej ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Podręcznikzostał przygotowany przez Dr. Marcina Gomadzkiego. Współpracowały przy nim IzbaGospodarcza Komunikacji Miejskiej, Ministerstwo Przedsiębiorczości iTechnologii, Ministerstwo Energii i Polski Fundusz Rozwoju.
„Przewodnik” jest pierwszym opracowaniem, które porządkujezasady analiz kosztów i korzyści narzuconych ustawą inwestycji w zeroemisyjnytransport publiczny. Wskazano w nim elementy metodyki analiz, które możnazaczerpnąć z metodyki wyceny projektów unijnych, ale również kwestie, które teanalizy będą różniły od analiz projektów unijnych. Więcej informacji znajdujesię pod linkiem TUTAJ
Ministerstwa jednym głosem
-„Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii,wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju realizuje Program E-bus. Jego głównymcelem jest wsparcie projektowania i produkcji polskich autobusów elektrycznychna potrzeby komunikacji miejskiej. W polskich miastach już dziś jeździ 99autobusów elektrycznych, a na następny rok zaplanowane są zakupy 356 kolejnych.Co kluczowe, zdecydowana większość z nich pochodzi z polskich fabryk. Topokazuje, że polskie autobusy elektryczne już dzisiaj cieszą się dobrą opiniąużytkowników w Polsce, ale co również ważne, w Europie i na świecie. Polscy producenci mają szansę stać sięliderami w tym obszarze” – mówi minister przedsiębiorczości i technologiiJadwiga Emilewicz.
Proces zakupu pojazdów zeroemisyjnych wymaga racjonalnegopodejścia. Powinien brać pod uwagę przeciętną wielkość floty danego podmiotu iaktualny koszt utrzymania infrastruktury potrzebnej do jej obsługi. Koniecznejest także zapewnienie ciągłości realizowanych zadań publicznych w potencjalnejsytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej lub paliwalternatywnych. Chodzi też o to, by jak najefektywniej wykorzystywać środkipubliczne oraz zapewnić dostępny cenowo transport publiczny.
Zgodnie z nowymi przepisami analizę kosztów i korzyścibędzie musiała sporządzić jednostka samorządu terytorialnego, która świadczyusługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy z16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Z obowiązku zostaływyłączone gminy i powiaty o liczbie mieszkańców mniejszej niż 50 tys.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Przygotowana przez nas ustawa o elektromobilności ipaliwach alternatywnych określiła zadania dla gmin, związane z rozwojemtransportu zeroemisyjnego. Jednocześnie aby jak najefektywniej wykorzystywaćśrodki publiczne oraz zapewnić dostępny cenowo transport publiczny, ustawanałożyła obowiązek opracowania analizy kosztów i korzyści, związanych zwykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Przepisy ustawy w sposób ogólnynakreśliły zasady tworzenia takiej analizy, ponieważ specyfika każdej jednostkisamorządu terytorialnego jest inna i na poziomie regulacji nie jest uzasadnionetworzenie jednego modelu analizy” – zaznacza wiceminister energii MichałKurtyka.
-„Wychodząc naprzeciw możliwości sprostania przezJednostki Samorządu Terytorialnego, wyzwaniu jakim jest rzetelne i kompleksoweopracowanie analizy, przedstawiamy Państwu przewodnik, mając nadzieję, żebędzie on pomocny w budowaniu świadomości i kompetencji w obszarze rozwojuelektromobilności” – dodaje Bartłomiej Pawlak, członek zarządu PolskiegoFunduszu Rozwoju.
Na koniec 2016 roku po ulicach 6 polskich miast: Warszawy,Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna, Lublina i Ostrołęki, jeździły 33 autobusyelektryczne. Dziś jest ich 99. Biorąc pod uwagę statystyki roczne tempo wzrostuilości E-busów wynosi niemal 300% i przewiduje się, że jeszcze przyspieszy. Zapraszamydo śledzenia informacji nt. liczby E-busów na stronie www.infobus.pl/ebus