Mostostal wygrywa kontrakt PKM Katowice na szybką ładowarkę. Nowy gracz na rynku
9 grudnia podpisana został umowa między PKM Katowice a wybranym w przetargu Mostostalem Kraków na postawienie szybkiej ładowarki pod kątem elektrobusów.
Dzięki niej autobusy elektryczne zwiększą swój zasięg. To jedno z pierwszych zwycięstw nowego gracza na rynku ładowarek w Polsce, który zaproponowaną ceną nie dał szans bardziej doświadczonym rywalom.
Na Tysiąclecia
Wybrany w przetargu wykonawca ma za zadanie zaprojektowanie, dostawę i montaż stacji szybkiego ładowania autobusów elektrycznych przy ul. Tysiąclecia w Katowicach.
-"Od 2019 r. inwestujemy w napęd elektryczny w naszych autobusach, obecnie mamy ich 20. Oprócz nowych pojazdów będą się pojawiać także nowe stacje ładowania, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie tego typu pojazdów i zwiększenie zasięgu ich działania. Cieszę się, że dzięki naszym inwestycjom mieszkańcy mają do dyspozycji nowoczesny tabor, który jest komfortowy i ekologiczny – podsumował działania PKM Katowice prezydent Marcin Krupa.
PKM Katowice posiada obecnie w swoim taborze 20 autobusów elektrycznych. Mogą one być ładowane jedynie w bazie przy ul. Mickiewicza. Jednak przewoźnik chce zwiększyć ich zasięg i móc bardziej elastycznie wykorzystywać swoje pojazdy. Dlatego oprócz zakupu nowych autobusów inwestuje także w system ładowarek, który pozwoli na lepsze wykorzystanie zasobów.
nie będą przeszkadzać
Wykonawca ma za zadanie dostarczyć ładowarkę o mocy 200 kW. Autobusy będą mogły ładować tam baterie przez całą dobę. W ramach zadania ma zostać wybudowana stacja transformatorowa średniego napięcia wraz z układem pomiarowo-rozliczeniowym, stacja ładowania, maszt z platformą ładowania – odwróconym pantografem.
Oprócz tego wykonawca dostarczy wszelkie niezbędne urządzenia sterujące, zabezpieczające i okablowanie. Ładowarka nie będzie uciążliwa dla mieszkańców osiedla, na którego terenie stanie. Jej działanie to tylko 60 dB, czyli niewiele więcej niż praca standardowego domowego odkurzacza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Urządzenie będzie mogło być zarządzane zdalnie. Rejestrowane będą także sesje ładowania – czas rozpoczęcia, zakończenia oraz ilość pobranej energii, aby można było efektywniej zarządzać taborem.
Odwrócony pantograf
Dla osób, które dotychczas nie miały do czynienia z pojazdami elektrycznymi sposób ich ładowania może się wydawać kosmiczny. Zamówione ładowarki będą działały na zasadzie odwróconego pantografu – czyli ramienia opuszczanego na pojazd.
Sesja ładowania trwa 1 godzinę i pozwoli na przejechanie przez pojazd ok. 180 km. Średnio autobus elektryczny przejeżdża dziennie ok. 200 km, więc nowa ładowarka pozwoli na bardziej efektywne wykorzystywanie taboru.
Przetarg na dostarczenie ładowarek ogłoszono 7 października. 4 listopada oferty zostały otwarte i poznaliśmy firmy, które chciały wykonać zadanie. Oprócz Mostostalu do przetargu stanęły jeszcze dwie firmy. Po otwarciu ofert nastąpiła weryfikacja formalno-prawna, w wyniku której udało się wyłonić wykonawcę. Mostostal Kraków zadeklarował realizację zadania za 1,9 mln zł. Po podpisaniu umowy będzie on miał ok. 16 miesięcy na wykonanie, dostawę i montaż ładowarek.
-"Elektryczny transport to trend, który obserwujemy w wielu miastach w Polsce i na świecie, dlatego powołaliśmy zespół odpowiedzialny za przebudowę infrastruktury w zajezdniach autobusowych, budowę stacji trafo, dostawę i montaż konstrukcji stalowej bramownic, baterii ładowarek i instalacji niezbędnych do ładowania autobusów elektrycznych, dostawę i montaż technologicznych urządzeń, specjalistycznego wyposażenia. Cieszę się, że nasza firma będzie miała okazję wykonać taką instalację dla mieszkańców Katowic – zadeklarował Tomasz Guzik, członek zarządu i dyrektor Pionu Produkcji Przemysłowych w firmie Mostostal Kraków.
PKM Katowice od lat inwestuje w ekologiczne rozwiązania, które pochłonęły już prawie 50 mln zł. Kolejne 43 mln zł będą kosztowały autobusy hybrydowe, które w przyszłym roku trafią do Katowic. Dzięki inwestowaniu w różne typy napędów przewoźnik jest także przygotowany na zmienną sytuację na rynku paliw. Zeroemisyjny transport pozwala przede wszystkim poprawić jakość powietrza i ogranicza nasz niekorzystny wpływ na klimat. Elektryczne autobusy nie emitują niebezpiecznych substancji na ulicach oraz pozostawiają mniejszy ślad węglowy niż ich tradycyjnie odpowiedniki.