Morawiecki: za 2-3 lata ponad tysiąc elektrobusów
Sądzę, że zadwa-trzy lata będziemy mieli kilkaset, jeśli nie powyżej tysiąca autobusówelektrycznych jeżdżących po polskich miastach w ramach transportu publicznego -powiedział wicepremier Mateusz Morawiecki w środę w Jawczycach.
Wicepremier,minister rozwoju i finansów wziął udział w prezentacji raportu na tematdziałającego w Polsce przemysłu motoryzacyjnego, w siedzibie WarszawskichZakładów Mechanicznych. W spotkaniu uczestniczyli także prezes ARP SA MarcinChludziński oraz prezes PZL-WZM Joanna Szwajkowska.
Podczasspotkania Morawiecki odniósł się też do programu rozwoju elektromobilności.
-„Zarysowaliśmy sobie z ministrem (energii Krzysztofem) Tchórzewskimperspektywę 10 lat, żeby promować elektromobilność i autobusy elektryczne. Mamyjuż podpisane umowy z kilkudziesięcioma samorządami na wymianę flotyautobusowej. Za dwa-trzy lata będziemy już mieli kilkaset, jeśli nie powyżejtysiąca autobusów elektrycznych, jeżdżących po polskich miastach w ramachtransportu publicznego” – mówił wicepremier.
Dodał, żejeśli chodzi o elektryczne auta osobowe „też jesteśmy na dobrej drodze, byw roku 2025 osiągnąć założone wielkości”. „Dwa lata temu temat nieistniał, rok temu go zarysowaliśmy, za rok-dwa będziemy mieli coraz więcejkomponentów do produkcji samochodów elektrycznych tutaj w Polsce” – mówiłMorawiecki o programie elektromobilności.
Polska e-magnesem
Jakpowiedział, „przyciągamy największych inwestorów elektromobilności zcałego świata”, m.in. „będziemy mieli jedną z największych fabrykprodukujących baterie litowo-jonowe w Polsce”. „Właściwie ona jużjest w Biskupicach pod Wrocławiem. Ale będzie tam nowa inwestycja, dodatkowozwiększająca moce produkcyjne w bardzo innowacyjnej branży, jaką jest coraz tobardziej nowoczesna bateria” – podkreślił wicepremier. W Biskupicachinwestuje koreański koncern LG.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozwójsektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych wStrategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. popolskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwójelektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu;konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.
Program masię składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjętaustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowaniapublicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza,zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury ikomercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025,zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wrazze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia. (PAP)
„