Morawica: Lobbowanie za budową obwodnicy
O konieczności szybkiego rozpoczęcia przebudowy drogikrajowej nr 73 pomiędzy Kielcami i Wolą Morawicką oraz budowy obwodnicyMorawicy (Świętokrzyskie) dyskutowano w piątek podczas konferencjizorganizowanej przez lokalny samorząd.
Inwestycja, przygotowywana od 2006 r., jest – zdaniem m.in.mieszkańców gminy Morawica ? niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa korzystającychz trasy oraz dla usprawnienia ruchu pojazdów przejeżdżających przezmiejscowość. Wg danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA),w 2015 r. średnio na dobę przejeżdżało tędy ok. 19,5 tys. pojazdów, w tym ok. 4tys. ciężarówek.
Przedsięwzięcie, zakładające przebudowę 8,2 km trasy odKielc do Woli Morawickiej, wraz z budową obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej,znalazło się w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2023 r. Według samorządowcówkonieczny jest lobbing u władz państwa, aby zapewnić pieniądze na jegorealizację.
Zdaniem wójta Morawicy Mariana Burasa, inwestycji nie możnajuż dłużej „odwlekać w czasie”. ?Sytuacja jest dramatyczna podwieloma względami. Ludzie stoją codziennie w wielkich korkach, żeby dojechać doKielc. Morawica jest węzłem, gdzie rozchodzą się drogi, np. w kierunkuPińczowa. +Sznury+ samochodów jada każdego dnia. W godzinach szczytu jestwielki problem, żeby przejechać? ? opisywał w rozmowie z dziennikarzami.
?Jeżdżąc po kraju, nie spotkałem się z taką sytuacją, by natakiej drodze, w zabudowanych miejscowościach, nie było świateł. Ludzie się dotego przyzwyczaili – wszyscy włączają się do ruchu (z bocznych dróg – PAP), nazasadach grzecznościowych? ? dodał Buras. Wskazał, że w niektórych miejscowościachprzy drodze nie ma też chodników, ze względu na plany przebudowy trasy.
Wg lokalnego samorządu realizacja inwestycji nie tylkozwiększy bezpieczeństwo i zlikwiduje stałe utrudnienia w ruchu, ale będzieszansą dla rozwoju gospodarczego okolicy – w gminie znajdują się terenyspecjalnej strefy ekonomicznej. Zwiększy też ruch turystyczny na południe woj.świętokrzyskiego do regionalnych uzdrowisk – droga jest jedną z głównych trasdojazdowych m. in. do Buska-Zdroju.
Wójt przypomniał, że protestów do głównego, zaplanowanegoprzebiegu trasy, nie zgłaszają mieszkańcy ani radni, a tereny pod budowęzostały już wykupione.
Obecny na spotkaniu p.o. Generalnego Dyrektora DrógKrajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz podkreślił, że jest ?gorącymzwolennikiem? inwestycji drogowej wokół Morawicy.
Przypomniał, że z przejętego przez poprzedni rząd programubudowy dróg, nowy rząd nie skreślił żadnej inwestycji. Szacunkowy kosztprzedsięwzięć to 200 mld zł, a zabezpieczenie finansowe tego programu, to 107mld zł. ?Każda z tych dróg jest potrzebna dla kraju. Koncentrujemy się na tym,żeby znaleźć sposób, by sfinansować te zadania. Nie mamy dużego wpływu nakolejność zadań, bo poprzednicy zakontraktowali połowę programu, w systemie+zaprojektuj i zbuduj+. Za chwilę zaczną się roboty (?) Praktycznie z tych 107mld zł, w naszej dyspozycji jest ok. 30 mld zł? – argumentował.
Jak dodał Bojarowicz, GDDKiA czeka na decyzje rządowe co dotego, jakimi środkami instytucja będzie dysponowała i w jakiej kolejnościbędzie realizowała zadania programu.
Szef kieleckiego oddziału GDDKiA Krzysztof Strzelczyk podkreślił,że instytucja jest przygotowana do kontynuowania prac przygotowawczych na DK 73i realizowania przyszłej budowy.
Przypomniał, że prace dokumentacyjne dotyczące tego odcinkarozpoczęto 10 lat temu. ?Ze względu na to, że zaszły zmiany dotyczące m. in.sposobu zagospodarowania terenu, pojawiły się obszary Natura 2000, zmieniło sięprawo, trzeba uzyskać nową decyzję środowiskową dla zadania oraz zaktualizowaćdokumentację budowlaną ? pozwolenie na budowę dla pierwszego odcinka i uzyskaćpozwolenie dla drugiego odcinka. Jesteśmy na etapie postępowania związanego zuzyskaniem decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka, będziemy gotowi dowszczęcia postępowania na uzyskanie tej decyzji dla drugiego odcinka? ?opisywał.
Dodał, że w końcu roku oddział będzie gotowy do ogłoszeniaprzetargu na zaprojektowanie i budowę trasy. Szacunkowe koszty inwestycji took. 200 mln zł.
Morawiccy samorządowcy przygotowali stanowisko z apelem donajwyższych władz państwowych o ?wsparcie inicjatywy niezwłocznego rozpoczęciaprzebudowy? DK 73. Dokument ma być przekazany premier Beacie Szydło,wicepremierowi i ministrowi rozwoju Mateuszowi Morawieckiemu, świętokrzyskimparlamentarzystom, wojewodzie i samorządowi województwa.
Uczestnicząca w konferencji wojewoda Agata Wojtyszekpodkreśliła, że w sprawie możliwości finansowania inwestycji drogowych wregionie spotkała się wcześniej m.in. z wiceministrem infrastruktury ibudownictwa Jerzym Szmitem. ?Musimy zrobić wszystko, żebyśmy dali radęprzekonać nasze władze do tego, by zechciały szukać tych środków? – dodała.
Droga krajowa nr 73 łączy Kielce z Tarnowem i wschodniączęścią województwa małopolskiego oraz Jasłem na Podkarpaciu. Jest jedną znajważniejszych tras w regionie. Wg danych z przeprowadzanych przez GDDKiA pomiarównatężenia ruchu, morawicki odcinek trasy jest najbardziej zatłoczonym na niejmiejscem. W 2005 r., przez miejscowość przejeżdżało w ciągu doby średnio 14,4tys. pojazdów, w 2010 ? niemal 18 tys. a w 2015 – 19,5 tys. Na całym odcinkupomiędzy Kielcami a Morawicą jeździ ponad 16 tys. pojazdów na dobę.
W woj. świętokrzyskim Program Budowy Dróg Krajowych, pozainwestycją na drodze nr 73, zakłada także budowę obwodnic: Opatowa (S74 i DK9), Wąchocka (DK 42) i tzw. małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego.Planowana jest też rozbudowa do parametrów trasy ekspresowej świętokrzyskiegoodcinka DK 74 z Kielc, w kierunku województw łódzkiego i podkarpackiego. (PAP)
„