Modyfikacja kar za przejazd drogą bez opłaty
18 września 2014 r. prezydent RP podpisał ustawę z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Uchwalona ustawa modyfikuje przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych (tzw. opłata elektroniczna).Zaproponowane zmiany mają uprościć zasady odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg za uchylanie się od obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej. Ponadto zaproponowano ujednolicenie zasad zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych.W ustawie zaproponowano przeniesienie odpowiedzialności administracyjnej za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Jeżeli właściciel nie jest posiadaczem pojazdu, kara nakładana będzie na podmiot, na rzecz którego przeniesiono posiadanie tego pojazdu. Wymieniony podmiot odpowiadałby w szczególności za naruszenie polegające na braku uiszczenia opłaty elektronicznej. Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, wymierzać się będzie karę pieniężną w wysokości 500 zł –w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 1 500 zł –w pozostałych przypadkach. Z kolei za naruszenie obowiązku właściwego używania w pojeździe urządzenia na potrzeby pobierania opłat elektronicznych, grozić będzie kara w wysokości 250 zł –w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 750 zł –w pozostałych przypadkach. Wprowadzono zasadę, zgodnie z którą na podmiot, który dopuścił się naruszenia skutkującego obowiązkiem uiszczenia kary pieniężnej, nie może być nałożona więcej niż jedna kara w trakcie jednej doby. Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
– stosowane ceny i taryfy
– liczba przewiezionych osób
– masa przewiezionych rzeczy
Dane te mają być podawane za wskazany okres kwartału, półrocza lub roku. Ponadto o takie dane może również wystąpić bezpośrednio minister infrastruktury wskazując konkretnego przewoźnika, który ma w terminie nie krótszym niż 7 dni udzielić odpowiedzi. Pod hasłem monitorowania rynku przewozów drogowych mogą zatem zostać udostępnione dane stanowiące często tajemnicę handlową przedsiębiorstwa. Nie wskazano jednak w jaki sposób organy będą te dane pożytkować. Więc powstaje ryzyko przekazania ich do innych organów np. podatkowych, co w konsekwencji może doprowadzić do konfrontacji dokumentacji podatkowej ze złożonymi danymi statystycznymi. Dalsze informacje TUTAJ