Modelowa stacja CNG-LNG w siedzibie Iveco
Nowa stacja tankowania gazu ziemnego dla pojazdów użytkowych stanęła na terenie centrali firmy Iveco we wschodnim Turynie.
Stacja zlokalizowana na terenie centrali CNH Industrial przy Strada delle Cascinette w strategicznej wschodniej części Turynu, w pobliżu węzła drogowego (autostrada, obwodnica itp.), zajmuje powierzchnię ponad 5000 m2 i jest przystosowana do obsługi ciężkich pojazdów. Na stacji znajdują się 2 dystrybutory LNG (skroplonego gazu ziemnego) oraz 4 dystrybutory CNG (sprężonego gazu ziemnego), a także klika stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych zasilanych z dachowego systemu fotowoltaicznego.
Stacja będzie otwarta dla wszystkich pojazdów zasilanych gazem ziemnym, od poniedziałku do piątku w godzinach 6–21.
Gazowy pionier
-„IVECO jest pionierem stosowania technologii opartej na gazie ziemnym w transporcie i pełni zasadniczą rolę w rozbudowie sieci dystrybucji tego paliwa. Gaz ziemny jest dojrzałym i natychmiastowo dostępnym rozwiązaniem umożliwiającym dekarbonizację przewozów na dalekich trasach.” — dodał Fabrizio Buffa, dyrektor ds. rozwoju działu gazowego w IVECO — „Umowa z ENGIE dotycząca otwarcia nowych stacji tankowania jest częścią naszego całościowego podejścia do zielonego transportu. Uważamy, że wszystkie podmioty w sektorze powinny współpracować ze sobą, aby faktycznie zrealizować ideę zrównoważonego rozwoju w transporcie, zgodnie z harmonogramem wynikającym z przepisów odnoszących się do przeciwdziałania zmianom klimatu”.
Listy intencyjny podpisany przez ENGIE i IVECO w 2017 r. zakłada rozbudowę różnych wspólnych projektów: od Francji (w centrali IVECO w Trappes) poprzez Wielką Brytanię (w porcie w Immingham) do Rumunii (centrum demonstracyjne w Alba Lulia). Jednocześnie trwają prace we Włoszech: ENGIE pracuje nad trzema innymi projektami stacji L‑CNG na północy kraju, a także nad instalacją kilkudziesięciu punktów ładowania pojazdów elektrycznych w całym regionie.
A w Polsce…
Paliwo gazowe jest atrakcyjną, ekologiczną alternatywą także w polskim transporcie publicznym. Jego zastosowanie powoduje m.in. nawet dziesięciokrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń powietrza, a pojazdy zasilane gazem ziemnym poruszają się zdecydowanie ciszej, co jest szczególnie istotne w przypadku centrów miast.
-„Autobusy gazowe, bez wątpienia, stanowią już jeden z filarów transportu niskoemisyjnego w Polsce. To rozwiązanie gwarantuje natychmiastowe korzyści ekologiczne, wynikające przede wszystkim z całkowitej eliminacji emisji bardzo szkodliwych pyłów PM2,5 oraz PM10. Ponadto, współpraca z PGNiG pozwala naszym klientom znacząco optymalizować koszty w obszarach zakupów floty oraz jej eksploatacji, również w porównaniu do popularnych na drogach polskich miast autobusów z napędem diesla” – podkreśla Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ostatnie dwa lata to niezwykle dynamiczny rozwój tego rynku w Polsce. Tylko w 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w: Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej, Kielcach i Lubinie. Wcześniej, na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, zdecydowały się także: Warszawa, Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy. Dzięki temu w najbliższym czasie na polskie drogi wyjedzie łącznie ponad 400 nowych autobusów gazowych zasilanych ekologicznym gazem CNG.
PGNiG Obrót Detaliczny jest liderem sprzedaży na rynku gazu ziemnego w Polsce. Obsługuje blisko 7 mln klientów, wśród których są zarówno duże, średnie i mniejsze firmy, jak i przedszkola, szkoły, instytucje oraz przede wszystkim większość gospodarstw domowych w Polsce. Spółka specjalizuje się w sprzedaży: gazu ziemnego (wysokometanowego i zaazotowanego), energii elektrycznej, skompresowanego gazu ziemnego (CNG i skroplonego gazu ziemnego (LNG).
„