Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mobilna stacja ITD kosi autobusy

infobus
08.06.2016 07:44

1 i 2 czerwca na terenie Kłodzka inspektorzy kłodzkiegooddziału dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego, przy wsparciufunkcjonariuszy Straży Granicznej oraz Policji prowadzili kontrole stanutechnicznego pojazdów poruszających się po drogach naszego regionu. Do kontroliwykorzystano mobilną stację diagnostyczną znajdującą się na wyposażeniudolnośląskiej ITD.

MLD w akcji

Znajdująca się na wyposażeniu dolnośląskiej ITD MobilnaLinia Diagnostyczna jest pierwszym tego typu, zautomatyzowanym urządzeniem wPolsce. Obsługują ją odpowiednio przeszkoleni inspektorzy transportu drogowego,także posiadający uprawnienia diagnostów samochodowych, co daje gwarancjęwysokiego poziomu merytorycznego prowadzonych kontroli. Urządzenie to umożliwiaweryfikację sprawności tych podzespołów pojazdów, których sprawdzenieorganoleptyczne jest niemożliwe w warunkach kontroli drogowej. Dziękiwyposażeniu oraz możliwościom stacji dokładnemu sprawdzeniu poddawano działanieukładów hamulcowych, układów kierowniczych oraz elementów podwozi izawieszenia. Sprawdzano również czy stan techniczny pojazdów nie narusza normochrony środowiska ? badając zadymienie spalin oraz szczelność podzespołówzawierających płyny eksploatacyjne.

18 minus 17

W trakcie tych dwóch dni skontrolowano 18 pojazdów. Wprzypadku 17 z nich stwierdzono liczne usterki (co skutkowało zatrzymaniemdowodów rejestracyjnych), w tym w 16 przypadkach bardzo poważne. Wśród ujawnianychnieprawidłowości prym wiodły wycieki płynów, uszkodzenia zawieszeń i podwoziaoraz niesprawność układów hamulcowych. Szczególnie te ostatnie usterki budzągrozę kontrolujących gdyż wśród 10 ze skontrolowanych pojazdów w których układyhamulcowe nie działały z wystarczającą siłą lub wymaganą symetrią (tj. bezróżnic sił hamowania pomiędzy kołami z obu stron pojazdu) 3 pojazdy miałyhamulce w ramach jednej z osi niesprawne całkowicie. Podczas kontroli jednego zpojazdów stwierdzono, iż jego masa rzeczywista wynosi prawie 6 ton przydopuszczalnej masie całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym na poziomie4,5 t ? zakaz dalszej jazdy był w tym przypadku tylko jedną z konsekwencjitakiego postępowania kierowcy.

TOP 6 usterek

Stwierdzone podczas przeprowadzonych działańnieprawidłowości i usterki to m.in.:

  • – nieszczelności układów hamulcowych (popękane przewodyhamulcowe, uszkodzone siłowniki),

  • – uszkodzone elementy podwozi (korozja i perforacja ram,wsporników i innych elementów istotnych konstrukcyjne, ich wygięcia iuszkodzenia mechaniczne), – uszkodzone elementy zawieszeń i układów kierowniczych(skrajnie zużyte tuleje elastyczne i połączenia przegubowe, pourywane sworzniei jarzma),

  • – nadmiernie zużyteoraz nieprawidłowe bieżniki opon,

  • – usterki oświetleniai układów elektrycznych,

  • – wycieki oleju iinnych płynów eksploatacyjnych

  • – braki wobowiązkowym wyposażeniu pojazdów,

Powrót na lawecie

W związku ze stwierdzonyminieprawidłowościami zatrzymywano dowody rejestracyjne oraz kierowanopojazdy na dodatkowe badania techniczne. W 16 przypadkach zakazano używaniapojazdów w ruchu drogowym (niektórzy użytkownicy odbierali swoje pojazdy z miejsca kontroli przy użyciu autolawet) a wprzypadku 3 pojazdów, wobec bardzo poważnych usterek a ponadto braku dokumentówupoważaniających osoby kierujące do używania tych pojazdów w ruchu drogowym,usunięto je na parking strzeżony.

Inspektorzy w swojej pracy, pomimo ukierunkowania działań wdanym okresie na kontrolę stanu technicznego pojazdów, nie zapominają jednaknigdy o pobieżnej choćby analizie czasu pracy kierowców. Wynikiem takiejanalizy było stwierdzenie bardzo poważnych naruszeń czasu pracy przez jednego zkontrolowanych. Do zatrzymanego dowodu rejestracyjnego i mandatu z tytułukierowania niesprawnym pojazdem musiał on dodać jeszcze wniosek o ukaranie doSądu Rejonowego w Kłodzku oraz grożącą przewoźnikowi karę administracyjną włącznej kwocie 7000 zł.