Mobilna klinika w Mercedesie Citaro

infobus
21.06.2009 21:15
„Siostro, skalpel!”–to słowa, które w przyszłości będzie można usłyszeć nie tylko na sali operacyjnej w szpitalu, ale także w jednym z trzech nowych, wielkopojemnych karetek przekazanych Centrum Usług Ambulatoryjnych władz Dubaju. Trzy tego typu pojazdy zostały zamówione, aby umożliwić udzielenie szybkiej pomocy medycznej w razie dużych niebezpieczeństw, jak np. wypadki czy katastrofy naturalne, kiedy pojawia się wiele rannych. Jak wiadomo, szanse przeżycia osób, które odniosły poważne obrażenia, zależy w znacznym stopniu od szybkiego udzielenia pierwszej pomocy i właśnie to jest podstawowym zadaniem zakupionych karetek na bazie Mercedesów Citaro. Chaotyczny ruch w miejscu katastrofy i jego okolicach powoduje, że czas dowozu pacjentów do szpitala znacznie się wydłuża. Często okazuje się również, że nie ma odpowiedniej liczby karetek. Podczas gdy dwuosobowa załoga karetki może zapewnić odpowiednią opiekę tylko jednemu pacjentowi, w wielkopojemnym ambulansie na bazie Citaro czteroosobowy, wyspecjalizowany personel może udzielić pomocy nawet 20 pacjentom. Nowe pojazdy zapewniają możliwości w pełni wyposażonej, mobilnej kliniki z oddziałem intensywnej terapii i salą operacyjną.
Największa karetka świataNajwiększa karetka świataNajwiększa karetka świata
Największa karetka świata
Na bazie autobusów Mercedes-Benz Citaro i Citaro G, specjalizująca się w konwersjach nadwozi firma Gebr. Heymann GmbH we współpracy z międzynarodową spółką badawczo-konsultingową „Von Bergh Globar Medical Consulting”, opracowała pojazdy spełniające najsurowsze wymagania medyczne. Producenci bez fałszywej skromności określają te pojazdy jako największe karetki świata. Rzut oka na wnętrze udowadnia, że słowa te nie są rzucane na wiatr. Wykonano trzy warianty ambulansów: A –zaprojektowany jako mobilny oddział intensywnej terapii, B –umożliwiający szeroko rozumiane leczenie i transport pacjentów o średnich i lekkich obrażeniach oraz C –stanowiący połączenie dwóch poprzednich typów. Wariant C posiada wyposażenie umożliwiające leczenie i transport ponad 80 pacjentów.
Najnowocześniejsze wyposażenie medyczne
W ambulansie typu A znajdują się 3 sale obserwacyjne, a jedna z nich może być szybko zamieniona w salę operacyjną. Pojazdy posiadają szerokie wyposażenie medyczne, obejmujące m.in. elektrokardiogram oraz najnowsze urządzenie InSpectra umożliwiające monitorowanie poziomu tlenu w tkankach poprzez umieszczenie specjalnego czujnika w dłoni. Urządzenie to umożliwia lekarzom wykrycie wstrząsu na kilka minut zanim do niego dojdzie, a więc podjęcie odpowiednich działań zapobiegawczych, jak również wykrycie wewnętrznych krwotoków.
Dalsza diagnostyka jest możliwa dzięki aparatowi do prześwietleń promieniami Rentgena (RTG) oraz falami dźwiękowymi (USG). Ambulanse na bazie autobusów Mercedes-Benz Citaro są wyposażone w najmniejsze aparaty RTG na świecie, których moc jest na tyle niska, że nie jest konieczne wykorzystywanie zabezpieczeń, jak np. ołowiane ekrany. Obrazy z prześwietlenia są wyświetlanie na ekranie monitora w czasie rzeczywistym. Podczas leczenia, pacjent leży na stole operacyjnym, wyposażonym w oświetlenie identyczne z tym, jakie można znaleźć na salach operacyjnych w szpitalu. Dzięki wyposażeniu w odpowiedni zestaw narzędzi, w pojeździe można przeprowadzać różne rodzaje leczenia oraz operacji, w tym nawet cesarskiego cięcia. Jest to zasługą nie tylko wyposażenia pojazdu w odpowiednie instrumenty, ale także w inkubatory, dzięki którym noworodek lub wcześniak będzie miał zapewnioną odpowiednią opiekę.
Szczególnym wyzwaniem dla producentów było zamontowanie systemu zapewniającego przewożonym pacjentom dostępu do tlenu, ponieważ stanowi on jeden z głównych czynników w leczeniu rannych. Każdy z autobusów posiada zbiorniki, w których można przewieźć 12 000 litrów tlenu, co gwarantuje pewne zaopatrzenie w tlen do trzech dni. Gaz jest podawany do poszczególnych stanowisk poprzez indywidualne przewody. Naciśnięcie przycisku powoduje uwolnienie masek tlenowych ze specjalnych uchwytów, a dopływ tlenu do poszczególnych masek może być regulowany indywidualnie.
Stanowisko łączności, znajdujące się w przedniej części autobusu, umożliwia komunikację zewnętrzną przez telefon, radio, Internet i faks. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi laptop, a także duży monitor LCD z systemem monitoringu, co umożliwia bieżącą obserwację poszczególnych stanowisk.
Przebudowa autobusów Citaro w ruchome ambulanse zajęła około 700 godzin. Oprócz zastosowania możliwie najszerszego wyposażenia medycznego, przy budowie pojazdów dużą wagę przywiązywano do jakości wykonania i wyglądu zewnętrznego. Ściany, do których przymocowane jest wyposażenie medyczne wykonane mają charakterystyczne kształty, a w wielu innych miejscach wykorzystano polerowaną stal nierdzewną. Pojazdy te są także jedynymi karetkami dużej pojemności, wyposażonymi w systemy załadunku noszy z pacjentami na pokład, dzięki czemu pacjenci mogą być w łatwy i płynny sposób wprowadzeni do pojazdu w pozycji leżącej.
Autobusy mogą być ponadto wyposażone w –umieszczony w tylnej części pojazdu –zestaw obejmujący generator prądu, namioty w których można udzielić pomocy większej liczbie poszkodowanych, zestawy do stosowania przy chorobach zakaźnych (np. odpowiednie kostiumy ochronne) oraz koncentrator tlenu, który umożliwia produkcję tego życiodajnego gazu przez kilka tygodni bez potrzeby korzystania z zewnętrznych źródeł.
Mobilna klinika w Mercedesie CitaroMobilna klinika w Mercedesie CitaroMobilna klinika w Mercedesie Citaro
Mercedes-Benz Citaro jako idealna podstawa
Jako podstawa do stworzenia wielkopojemnych karetek posłużyły autobusy Mercedes-Benz Citaro i Citaro G. Sama konstrukcja odniosła rynkowy sukces –dziś można spotkać je w wielu dużych miastach Europy, ale także w Lourdes, na trasach międzymiastowych w Niemczech, na tropikalnej wyspie Reunion, w Japonii, Chinach, Meksyku, Dubaju i Australii. Codziennie przewożą one miliony pasażerów w Europie i poza nią. Autobusy Citaro dostępne są z silnikami Diesla, z silnikami na gaz ziemny oraz –w wersji prototypowej –z napędem na ogniwa paliwowe. Od niedawna istnieje także wydłużona, 4-osiowa odmiana przegubowa nazwana CapaCity. Modułowa konstrukcja Citaro zapewnia dużą elastyczność, zarówno pod względem różnorodności odmian i wersji, jak i samego procesu produkcyjnego. Umożliwia to nie tylko wykorzystanie różnych układów napędowych, ale także łatwe tworzenie różnych odmian specjalnych.
Specjalne przebudowy autobusów Citaro na pojazdy gaśnicze, policyjne, mobilne studia telewizyjne lub wielkopojemne pojazdy ratownicze do zabezpieczania imprez masowych nie należą do rzadkości. W Polsce autobus Citaro służy za mobilne centrum informacji i doradztwa energetycznego.
Wielkopojemne karetki dla Dubaju to dwa autobusy o długości 12 metrów oraz jeden pojazd przegubowy o długości 18 metrów. Kataforeza zanurzeniowa zapewnia kompleksowe zabezpieczenie antykorozyjne nawet w trudnych warunkach klimatycznych Bliskiego Wschodu. Autobusy napędzają silniki OM M 457 (h)LA o mocy maksymalnej 220 kW (299 KM) oraz OM 457 (h)LA o mocy 260 kW (354 KM). Specjalnie dla trudnych, gorących warunków klimatycznych w Dubaju, oba pojazdy wyposażono w układy klimatyzacyjne o podwyższonej wydajności, a kurtyny powietrzne montowane przy drzwiach zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza gorącego powietrza i wydostawaniu się chłodnego. Bezpieczeństwo zapewniają hamulce tarczowe na obu osiach, system ABS i EBS oraz boczne strefy zgniotu.