Mobilis z autobusami Euro 6 w Krakowie
31 lipca firma Mobilis zorganizowała pod Wawelem „Dzień Otwarty Ekologicznej Komunikacji Miejskiej w Krakowie”, podczas którego zaprezentowano nowe autobusy marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz. 1 sierpnia ruszą one do obsługi 12 linii w sieci ZIKiT Kraków. W skład najnowszego zamówienia weszło 66 niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym:
– 29 pojazdów z logo AMZ-Kutno, w tym 25 szt. w wersji 12-metrowej (CitySmile 12 LF) i 4 szt. w wersji 10-metrowej (CitySmile 10 LF);
– 37 szt. niskopodłogowych przegubowców Mercedes-Benz Conecto LF G Euro 6.
Wszystkie te modele zostały pokazane na placu pod CORT-em przy Wawelu. Mimo upału, część oficjalna była bardzo szeroko zakrojona i objęła wystąpienia następujących osób:
– pierwszy głos zabrał Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa, który podkreślił fakt wprowadzenia do Krakowa największej liczby autobusów spełniających normę Euro 6. To aktualnie 66 egzemplarzy w barwach Mobilis (marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz) oraz 28 szt. w barwach MPK Kraków (marki Solaris). To aktualnie największa flota autobusów Euro 6 w Polsce. Wiceprezydent podkreślił tez fakt, że od 1 sierpnia krakowska flota zostanie zunifikowana kolorystycznie i charakterystyczne „żółte”autobusy Mobilisa na liniach 152 i 178 zastąpi nowy, biało-niebieski tabor.
– Jerzy Marcinko dyrektor ZiKiT Kraków podsumował dotychczasową współpracę z Mobilisem. Zauważył, że na samym początku, w 2008 r., pojawiły się pewne obawy, czy prywatna firma z Warszawy poradzi sobie w Krakowie i czy zdobędzie zaufanie zarówno pasażerów, jak i środowiska komunikacyjnego. Szybko zostały one rozwiane i teraz Mobilis zasługuje na wysoką ocenę. Dyrektor podkreślił, że od sierpnia 2014 roku prywatna firma będzie obsługiwała 4,5 mln wozokilometrów rocznie z puli 35 mln wozokilometrów, co oznacza 17% udział w komunikacyjnym rynku Krakowa.
– Shimon Goldberg, v-ce przewodniczący rady nadzorczej Mobilis podziękował wszystkim stronom zaangażowanym w przygotowania do nowego kontraktu na obsługę linii w Krakowie. Dzięki nim Mobilis spokojnie i zgodnie z planem rozpocznie obsługę 12 komunikacyjnych tras. Podkreślił, że firma jest dumna z podnoszenia standardów komunikacji miejskiej w Krakowie. Aktualnie koncern Egged działa przede wszystkim na rynku transportowym w Izraelu, gdzie jego autobusowa flota liczy łącznie 4700 pojazdów.
– Antonio Cavotta, prezes EvoBus Polska zauważył, że Karków i markę Mercedes-Benz łączą dwie wspólne cechy: tradycja i nowoczesność. Prezes spółki podkreślił, że zakupione przez firmę Mobilis autobusy Conecto LF G Euro 6 to jednocześnie pierwsze tego typu autobusy w Polsce, dlatego moment ich przekazania do obsługi krakowskich linii ma szczególne znaczenie dla firmy.
– Zygmunt Fabisiak, właściciel firmy AMZ-Kutno podkreślił, że jego firma dopiero startuje na rynku transportu publicznego i dostawa 29 pojazdów dla Krakowa jest dotychczas największym autobusowym kontraktem w historii firmy. Dzięki rozłożeniu zamówienia w czasie zostało ono zrealizowane przez AMZ jeszcze przed terminem i zgodnie z wszystkimi życzeniami zamawiającego. Właściciel firmy zauważył, że już sama obecność marki AMZ w Krakowie, w towarzystwie firmy Mercedes-Benz, świadczy o gigantycznej pracy wykonanej przez przedsiębiorstwo w ciągu zaledwie kilku lat i szybkim awansie do grona najważniejszych graczy na polskim rynku autobusowym.
– Marcin Balicki z firmy Millennium Leasing, która sfinansowała zakup nowego taboru firmy Mobilis, podkreślił , że jego bank bardzo ceni sobie współpracę z przewoźnikiem i jest dumny z zaproszenia do uczestnictwa w tak ciekawym projekcie, jak dostawa autobusów Euro 6 dla Krakowa. Marcin Balicki zauważył również, że Millennium Leasing jest jedynym bankiem, która dofinansowuje proekologiczne inwestycje. Najprawdopodobniej chodziło tutaj o Program Leasing Eko Energia promujący energooszczędną przedsiębiorczość w Polsce.
– i last but not least – Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Mobilis, który podziękował miastu za wspieranie konkurencji między firmami przewozowymi. W efekcie –jak podkreślił prezes –miasto otrzymuje wysokiej jakości usługi za optymalną cenę i dzięki temu może finansować inne ważne cele. Prezes odniósł się także do projektu wprowadzenia elektrycznych pojazdów na krakowskie linie i pogratulował tutaj skuteczności MPK Kraków, które tym samym wyprzedziło działania Mobilisu. Znając determinację prezesa firmy na pewno będzie chciał się on zrewanżować konkurencji również innowacyjnym przedsięwzięciem.
Najnowszymi pojazdami mieszkańcy oraz turyści w Krakowie będą mogli podróżować po mieście już od jutra. Oprócz wyższego komfortu jazdy, najnowsze pojazdy zaoferują im przede wszystkim niską emisję spalin –zgodnie z normą Euro 6, która obowiązuje w Unii Europejskiej od 1 stycznia br. –„Silniki Euro 6 należą do absolutnie najświeższej i najbardziej wyśrubowanej elity w zakresie ekologii –opowiada Eugeniusz Szymonik, prezes spółki Mobilis. –Poruszając się po mieście, będą stanowić swoiste filtry oczyszczające atmosferę w aglomeracji krakowskiej. Powietrze wielkomiejskie, w wyniku pracy starych silników na benzynę lub ropę, jest nasycone szkodliwymi związkami, takimi jak podtlenki azotu, tlenek węgla, tlenki azotu, lotne węglowodory czy tlenki siarki. Do tego należy doliczyć trujące związki wydobywające się z przemysłowych kominów, nie wspominając o smogu z powszechnie stosowanych pieców grzewczych. Dzięki pracy silnika Euro 6 związki szkodliwe są zasysane z atmosfery, a przechodząc przez silnik i inne urządzenia, ulegają ekologicznemu rozkładowi i przeróbce. Silnik wydziela w efekcie tak obojętne dla środowiska substancje jak azot, woda czy dwutlenek węgla. Nie tylko więc nie zanieczyszcza środowiska, ale przyczynia się do likwidacji niebezpiecznego smogu, który w Krakowie –uchodzącym za jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast Polski –stanowi spory problem. Szkodliwe składniki spalin z silników Euro 6 są wydzielane tylko w śladowych ilościach.”Jak zauważa szef Grupy Mobilis, pojazdy wyposażone w silniki Euro 6 są ciche, ekologiczne i oszczędne. W porównaniu z normą Euro 0 z 1990 r. czy też Euro 1, wprowadzoną trzy lata później, limity emisji szkodliwych substancji, które dostają się do atmosfery, zmalały o odpowiednio: 98%, 95%, 89% i 97%.
Dodajmy, że Mobilis ma już duże doświadczenie na lokalnym rynku transportowym, ponieważ jest obecny w stolicy Małopolski już od sześciu lat. Najnowsza umowa z ZIKiT Kraków gwarantuje mu pracę na krakowskich liniach przez kolejnych 10 lat. Zgodnie z zawartym kontraktem przewozowym, najnowsze Krakowskie Mercedesy i modele CitySmile posiadają pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, dynamiczny system informacji pasażerskiej wraz z komunikatami głosowej zapowiedzi (także na zewnątrz pojazdów) i monitoring wnętrza. Nowością są biletomaty z funkcją płacenia kartą. Tylko kartą. Taki był wymóg w przetargu i Mobilis się do niego dostosował. W każdym pojeździe znajduje się jedno uprzędzenie –w tym w najkrótszych „dziesiątkach”AMZ-Kutno –tuż za kabiną kierowcy.