Mobilis, Kłosok i Transgór w walce o zielone linie ZTZ Rybnik

infobus
27.08.2021 17:00
27 sierpnia Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku otworzył oferty w przetargu na 10-letnią obsługę wybranych linii autobusowych.

To pierwsze w Polsce zamówienie obejmujące zakup pod kątem liniowej eksploatacji tylko zielonych autobusów, a dokładniej 23 fabrycznie nowych pojazdów CNG, LNG lub elektrobusów.

23 autobusy

W liniowym zamówieniu miasto położyło duży nacisk na ekologię. Wszystkie wymagane autobusy mają mieć bowiem napęd gazowy lub elektryczny.

Rybnicki kontrakt będzie obowiązywał przez 10 lat. Wyjazd autobusów zaplanowano 1 stycznia 2022 r. Koniec to 31 grudnia 2031 r. W tym okresie przewidziano wykonanie pracy eksploatacyjnej w wysokości nie większej niż 15.210.000 wzkm. Szacunkowa wartość zamówienia to 112.600.000 zł netto, co daje 7,40 zł/wzkm netto.

Zmiana wielkości pracy eksploatacyjnej może ulec zmianie o +10% w okresie jednego roku, jednak nie więcej niż o 20% (w stosunku do wielkości całkowitej dla zamówienia) w ciągu trwania całej umowy.

Miasto wymaga aż czterech typów autobusów do obsługi przetargowego pakietu. Są to:

  • 2 autobusy typu MIDI o napędzie elektrycznym,
  • 5 autobusów typu MIDI zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym,
  • 11 autobusów typu MAXI zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym,
  • 5 autobusów typu MEGA zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Trzy oferty

ZTZT Rybnik otrzymał trzy oferty od znanych na rynku firm transportowych, w tym dwie wykonuje zadania na zlecenie Zarządu. Niestety, żadna z ofert nie mieści się w rybnickim budżecie, który wynosi 112.600.000 PLN nett / 121.608.000 PLN brutto. Do najtańszej brakuje 5.464.100 PLN brutto. Mało i niemało. Dzisiaj swoje propozycje przedstawiły następujące firmy:

  • Kłosok z ceną 127.071.100 PLN brutto oferując zakup tylko autobusów elektrycznych (23) i deklarując szybkie wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 1 kwietnia 2022 r.) plus rezerwowe elektrobusy.  
  • Mobilis z ceną 178 378 700,00 zł brutto oferując zakup tylko autobusów elektrycznych (23) i deklarując dość późne wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 11 lipca 2022 r.) i tylko autobusów elektrycznych plus rezerwowe elektrobusy.  
  • Transgór Rybnik z firmą Zajazd z ceną 136 173 400,00 zł PLN brutto deklarując podobnie jak Kłosok szybkie wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 1 kwietnia 2022 r.), natomiast w klasach MAXI i MEGA firma zaproponowała autobusy CNG, a  w MIDI – elektryczne. Plus gazowe autobusy rezerwowe.

Poniżej rozlicznie finansowe ofert:

    Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres Wykonawcy  KŁOSOK Żory  Mobilis Warszawa  P.S.T. TRANSGÓR Rybnik + firma Zajazd
  Kryterium1 -  Cena brutto [zł) wozokilometr/całość
  Dla pojazdówtypu MIDI (CNG lub LNG)-  -  -
  Dla pojazdów typu MIDI (elektryczne)  5,53 zł /25 161 500,00 zł  11,09 zł l 50 459 500,00 zł  9,80 zł l 44 590 000,00 zł
  Dla pojazdów typu MAXI (CNG/lub LNG)--  7,96 zł l 63 680 000,00 zł
  Dla pojazdów typu MAXI (elektryczne) (4)  9.56 zł /76 480 000,00 zł  I 0.63 zł l 85 040 000,00 zł-
  Dla pojazdów typu MEGA (CNG lub LNG) (5)--  l 0,49 zł l  27 903 400.00 zł
  Dla pojazdów typu MEGA (elektryczne) (6)  9,56 zł l 25 429 600.00 zł  16,12 zł /42 879 200.00 zł-
  Łączna wartość oferty (1)+(2)+(3)+(4)+(5)+(6)  127  071 100,00 zł  178 378 700,00 zł  136 173 400,00 zł

Teraz musimy poczekać na decyzję komisji przetargowej. Naszym zdaniem ZTZ Rybnik jako najkorzystniejszą ofertę wskaże propozycję firmy Kłosok. Potem zapewne tę decyzję zaskarży Mobilis, kierując protest do KIO, gdzie m.in. będzie używał argumentów o rażąco niskiej ceny. Rzeczywiście dysproporcja finansowa pomiędzy ofertami „z regionu”, a „z Warszawy” jest olbrzymia, ale wynika ona przede wszystkim z funkcjonowania na dwóch zupełnie innych rynkach.

Dla nas oczywiście najciekawsze będzie aspekt taborowy - czyli na jakie nowe autobusy zdecydują się firmy.

W przypadku Mobilis nieoficjalne informacje mówią o e-busach holenderskiego Ebusco. W przypadku firmy Transgór autobusy gazowe będą pochodzić najpewniej albo od Solarisa albo od MAN plus midibusy od Solarisa lub ARP. Co do firmy Kłosok to stawiamy na przeguby od Solarisa (najbardziej sprawdzone na naszym rynku) plus MAXI autobusy od Solarisa lub MAN. Midibusy to Solaris lub ARP. Jak będzie? Zobaczymy już niebawem!

Cztery kryteria

Dodajmy, że o wyborze decydują cztery kryteria:

  • Cena i 60% wagi
  • Ekologia i 34,5%.
  • 2,5% można zyskać za wprowadzenie autobusów docelowych do ruchu 1 kwietnia 2022 r.
  • Pozostałe 3% to wielkość rezerwy taborowej.

Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic, system biletu elektronicznego i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.