Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mniej za nowe, więcej za używane

infobus
30.03.2002 23:42

Nowe rozporządzenie w sprawie akcyzy na samochody zostało opublikowane 6 marca w Dzienniku Ustaw. Przewiduje ono obniżkę akcyzy na nowe samochody oraz podwyżkę tego podatku na sprowadzane do Polski samochody używane powyżej 2 lat, w stosunku do których akcyza będzie zwiększać się co roku, w zależności od wieku auta, aż do 65 proc.
W przypadku nowych samochodów o pojemności silnika do 2 tys. cm3 włącznie, akcyza ma być obniżona z 6 do 3 proc., a powyżej tej pojemności – z 15 do 12 proc. Natomiast dla samochodów używanych podatek akcyzowy naliczany od wartości celnej przywożonego samochodu do tej pory wynosił 17,6 % przy pojemności silnika powyżej 2000 cm3 i 6,4 % przy pojemności do 2000 cm3. Obecnie wynosi on dla samochodów do dwóch lat wliczając rok produkcji (roczniki produkcji 2001-2002) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 13,6%, a dla pozostałych – 3,1%. Natomiast w przypadku importu samochodów osobowych, dokonywanego po upływie 2 lat kalendarzowych od ich produkcji, wliczając rok produkcji jako pierwszy rok kalendarzowy, stosuje się stawki podatku akcyzowego obliczane według następującego wzoru: Su=Sn+12 x (W-2), gdzie: Su – oznacza stawkę podatku akcyzowego, wyrażoną w procentach, dla importu samochodu osobowego po upływie 2 lat od jego produkcji, Sn – oznacza stawki podatku akcyzowego dla samochodów osobowych, w zależności od pojemności silnika, W – oznacza wiek samochodu osobowego wyrażony w latach kalendarzowych liczonych począwszy od roku produkcji do roku dokonania zgłoszenia celnego włącznie. Stawki podatku akcyzowego obliczone zgodnie z tym wzorem nie mogą być wyższe niż 65%. Obliczone według powyższego wzoru stawki podatku akcyzowego dla samochodów starszych niż 2 letnie, z uwzględnieniem maksymalnej stawki 65% wynoszą odpowiednio: dla samochodów 3 letnich (rocznik 2000) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 25,6%, pozostałe – 15,1%; dla samochodów 4 letnich (rocznik 1999) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 37,6%, pozostałe – 27,1%; dla samochodów 5 letnich (rocznik 1998) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 49,6%, pozostałe – 39,1%, dla samochodów 6 letnich (rocznik 1997) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 61,6%, pozostałe – 51,1%; dla samochodów 7 letnich (rocznik 1996) o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 65,0%, pozostałe – 63,1%; dla samochodów 8 letnich i starszych bez względu na pojemność – 65,0%. Dodatkowo na granicy w przypadku importu używanego pojazdu będziemy musieli zapłacić podatek VAT naliczany od wartości celnej samochodu powiększonej o należne cło, podatek akcyzowy oraz krajowe koszty transportu i ubezpieczenia poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju wynoszący – 22,0%. Natomiast przypomnijmy, że od 1 stycznia 2002 r. cło naliczane od wartości celnej dla samochodów (nowych i używanych) wyprodukowanych i importowanych z krajów: UE, EFTA, Czechy i Słowacja, Słowenia, Rumunia, Bułgaria, Litwa, Łotwa, Estonia, Izrael, Wyspy Owcze, Turcja wynosi 0 %. Dla nowych samochodów o pojemności silnika powyżej 3000 cm3 o zapłonie iskrowym i nowych o pojemności silnika powyżej 2500 cm3 o zapłonie samoczynnym (z wyjątkiem samochodów kempingowych) pochodzących z innych krajów cło wynosi 10% (minimum 1250 EUR/szt.). A dla samochodów nowych o pojemności silnika nie przekraczającej 3000 cm3 o zapłonie iskrowym oraz o pojemności silnika nie przekraczającej 2500 cm3 o zapłonie samoczynnym, i dla używanych do 4 lat (1999-2002) pochodzących z innych krajów cło wynosi 35% (minimum 2500 EUR/szt.).