Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MIR: Sieć „ekspresówek” do 2020 r.

infobus
09.05.2014 11:22

Do końca nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020 Polska musi mieć zakończoną m.in. sieć dróg ekspresowych – powiedziała w czwartek w Katowicach wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska.
Wicepremier wystąpiła podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach poświęconej infrastrukturze w Europie Centralnej. Akcentowała, że w ostatnim 10-leciu w UE kraje regionu wykonały ogromną ilość pracy, by doprowadzić swoją infrastrukturę –przede wszystkim transportową – do stanu porównywalnego z krajami Europy Zachodniej. -’Nasze drogi już nie są nienajlepsze, jeszcze troszkę im brakuje, (…) ale szczególnie przez ostatnich 10 lat jakość tej infrastruktury niezmiernie dramatycznie –w pozytywnym sensie –zmieniła się’ – oceniła Bieńkowska. Jak dodała, największy wysiłek jeśli chodzi o 'dużą infrastrukturę’ w Polsce został już wykonany. – 'Zostało nam jeszcze trochę wąskich gardeł, które musimy dokończyć w tym budżecie do roku 2020. To będzie ostatni tak duży dla Polski budżet unijny –na szczęście, bo to będzie oznaczać, że w 2020 r. będziemy krajem, który nie musi tak ogromnych pieniędzy dostawać. Ale dlatego do 2020 r. musimy mieć wszystkie rzeczy związane np. z siecią dróg ekspresowych zakończone. To jest cel polskiego rządu, to jest cel Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju’ – podkreśliła wicepremier.
Bieńkowska przypomniała, że nowe unijne środki na infrastrukturę ponownie znajdą się w wartym 27,5 mld euro programie pod nazwą Infrastruktura i Środowisko II. Ze wszystkich środków przeznaczonych na transport, na sieć europejskich korytarzy transportowych TEN-T ma trafić ponad 18,5 mld euro. Oznacza to, że w nowej perspektywie finansowej UE wydatki na infrastrukturę pozostaną kwotowo największą częścią przypadających Polsce funduszy europejskich. Bieńkowska wskazała, że w ramach sieci TEN-T Polska jest szczególnie zainteresowana dalszym rozwojem korytarza Bałtyk-Adriatyk. 'Jestem przekonana, że ten korytarz nie tylko dla Polski, ale też dla Czech i Słowacji odgrywa szczególną rolę –to szansa na utworzenie nowoczesnego i wydajnego połączenia polskich portów z portami adriatyckimi i centrami gospodarczymi w tym obszarze Europy’ – podkreśliła. – 'Mamy nadzieję, że dopełnieniem połączeń lądowych, które sukcesywnie realizujemy i będziemy realizować przez najbliższych siedem lat, będą autostrady morskie, które pozwolą na przekształcenie całej tej osi w najnowocześniejszy, multimodalny szlak transportowy w Europie’ – zaznaczyła wicepremier.
Inną ważną sferą inwestycji ma być rozwój połączeń nadgranicznych. Oprócz planowanego 'na dniach’ otwarcia brakującego przygranicznego odcinka autostrady A1 Świerklany-Gorzyczki, dzięki któremu polską autostradą A1, a potem czeską D1 będzie można podróżować od aglomeracji katowickiej w kierunku Brna i dalej do Pragi czy Wiednia, trwają rozmowy o połączeniu polskiej trasy S3 i czeskiej R11. Czeski minister transportu Antonin Pracharz zadeklarował podczas Kongresu, że Czesi planują rozpoczęcie budowy brakującego odcinka swego połączenia od miasta Hradec Kralove w 2015 r. i będą chcieli zakończyć ją w 2017 r. Bieńkowska zapowiedziała na Kongresie, że 'na bardzo wiele odcinków tych dróg’ partnerzy po obu stronach granicy będą starali się o dofinansowanie z funduszu 'Łącząc Europę’. 'Nie należy zapominać, że jednym z naszych priorytetów na ten moment jest również budowa kawałka drogi S19 do Lublina’ – dodała. Zapowiedziała też, że rząd – niezależnie od programów unijnych – będzie uruchamiał coraz więcej pieniędzy budżetowych na drogi lokalne. Przypomniała, że ze środków unijnych i krajowych w ramach Programu Budowy Dróg Lokalnych dotychczas wybudowano prawie 50 tys. km dróg lokalnych. 'Teraz tych środków nie będzie już w programie Infrastruktura i Środowisko, będą tam środki na sieci związane z TEN-T’ – wskazała.