MIR: Przetargi na 126 odcinków dróg

infobus
01.10.2015 18:53

Dla 126 odcinków dróg o długości 1714 km ogłoszono jużprzetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 -poinformował dyrektor w MIR Rafał Nowak. Wartość tych inwestycji to 56 proc.środków przeznaczonych na cały program, szacowany na 107 mld zł.

Sejmowa komisja infrastruktury wysłuchała w czwartekinformacji MIR ws. postępowań przetargowych dotyczących budowy drógekspresowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020.

Dyrektor departamentu dróg i autostrad w MIR Rafał Nowakpodkreślił, że założeniem Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (zperspektywą do 2025 r.) jest to, że każda inwestycja jest współfinansowana ześrodków UE. Jest to bardzo ważne kryterium w kontekście kierowaniakolejnych odcinków do realizacji. Wiążą się z tym przede wszystkim konkretneobowiązki dla kraju członkowskiego, dla inwestora, jakim jest GeneralnaDyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Środki unijne musimy wykorzystać wkonkretnym czasie, rozliczyć się w pełni z Komisją Europejską i wydać jezgodnie z prawem polskim i unijnym” – zaznaczył.

-„Bez wykonania tego zadania – w kontekście rozliczaniasię ze środków unijnych – nie otrzymamy refundacji części wydatków, któreponieśliśmy na drogi. Jest to bardzo istotna okoliczność, o której powinniśmypamiętać, bo łatwiej oczywiście byłoby, gdybyśmy dysponowali wyłącznie środkamikrajowymi i nie musielibyśmy dokonywać wielu formalnych czynności w kontekścierozliczenia się z pieniędzy unijnych” – wskazał Nowak.

Jak mówił, nie można pozwolić na opóźnienie realizacjiinwestycji. „One muszą być perfekcyjnie realizowane, bo są wielokrotniekontrolowane przez służby KE czy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego” -tłumaczył dyrektor w MIR.

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad(GDDKiA) Tomasz Rudnicki poinformował, że obecnie są podpisane umowy na ponad600 km dróg. „To są 44 odcinki o wartości ponad 22 mld zł. Do końcapaździernika zamierzamy podpisać dodatkowych 25 umów” – podkreślił.

-„W końcu października zaangażowane środki finansowe -w ramach nowego programu budowy dróg, z ogłoszonymi i podpisanymi umowami,wyniosą ok. 80 mld zł” – dodał.

Jak mówił, okres trwania postępowań przetargowych wynosiśrednio 16 miesięcy, z czego pierwszy etap związany z badaniem potencjałuwykonawców – dziewięć miesięcy.

Do GDDKiA docierają sygnały od wykonawców i inżynierów, żedyrekcja ma bardzo wysokie wymagania w zakresie kluczowych stanowisk w zakresiekontraktów. Chodzi o inżynierów kontraktu czy kierowników projektu. GDDKiAzastanawia się, czy te wymagania mogłyby zostać obniżone w przypadku przyszłychkontraktów.

Na początku września rząd przyjął projekt uchwały ws.Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić zfunduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. kmautostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.

Autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa oraz A2 Warszawa -Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie”Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023″. Przewiduje onponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 – Sulechów – Bolków, S5 – Wrocław -Poznań – Bydgoszcz – Nowe Marzy (A1), S6 – Szczecin – Gdańsk, S7 – Gdańsk -Płońsk oraz Warszawa-Kraków, S2 – Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałeinwestycje to np. budowa drogi ekspresowej S8 – Wrocław – Łódź – Warszawa -Białystok, S17 – Warszawa – Lublin, S19 – Lublin – Rzeszów, S51 – Olsztynek -Olsztyn oraz S61 – Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku.

Pieniądze na te inwestycje będą pochodzić z KrajowegoFunduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji funduszy UE.

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnegoprzeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych nazasadach rynkowych. Mechanizm ten ma być zastosowany m.in. w przypadku budowyautostrad A1 Tuszyn – Częstochowa, A18 Olszyna – Golnice oraz odcinka A2 MińskMazowiecki – Siedlce.