Mińsk Mazowiecki na autobusowych zakupach. Klasa MIDI z ZTP 1.0
3 maja w unijnym dzienniku przetargowym (TED) pojawiło się postępowanie Miasta Mińsk Mazowiecki na zakup sześciu zeroemisyjnych autobusów o napędzie elektrycznym do obsługi komunikacji miejskiej.
Do tego Mińsk zamawia w osobnym zadaniu infrastrukturę do ładowania pojazdów. Całość zamówienia ma zostać zrealizowana w ciągu 12 m-cy od podpisania umowy. O Przygotowaniach do tego kontraktu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Dwie części
Przypomnijmy, że Mińsk Mazowiecki otrzymał od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 10 mln zł dotacji na zakup autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny 1.0”.
-„Szacujemy, że koszt ten zamknie się w kwocie 12-13 mln zł plus około 1,5-2 mln zł na infrastrukturę do ładowania autobusów – powiedział burmistrz miasta, Marcin Jakubowski. - Wszystkie związane z tym procedury rozpoczną się jeszcze w tym roku, ale autobusy pojawią się w mieście najwcześniej pod koniec 2023 roku.”
Mińskie zamówienie zostało podzielone na dwie części:
- Część 1: Dostawa 6 miejskich autobusów elektrycznych dla Miasta Mińsk Mazowiecki;
- Część 2: Dostawa 6 stacji ładowania (min. 1x100kW/2x45kW / złącze do autobusu: CCS Type 2) wraz z utwardzeniem terenu pozwalających na bezkolizyjny obustronny podjazd do stacji oraz zadaszeniem nad pojazdami.
Do tego zwycięski oferent będzie musiał przeprowadzić szkolenia 12 kierowców w zakresie zapoznania się z pojazdem, czynnościami codziennej obsługi oraz techniki jazdy autobusem elektrycznym oraz 3 dyspozytorów w zakresie obsługi panelu dyspozytorskiego.
Główne parametry poszukiwanych przez Mińsk autobusów są następujące:
- Długość całkowita: w przedziale: od 10,00 m do 12,30 m.
- Szerokość całkowita: Maksymalnie: 2,55 m
- Wysokość całkowita: Maksymalnie: 3,40 m
- Całkowita pojemność pasażerska: min. 75
- Liczba miejsc siedzących: minimum 27 miejsc siedzących
- Napęd: Silnik centralny/silniki umiejscowione w osi napędowej z funkcją rekuperacji energii, hamulecem ciągłego działania, ekonomiczną strategię oddawania momentu obrotowego chroniąca opony osi napędowej przed ponadnormatywnym zużyciem.
- Moc netto silnika/silników - minimum 150 kW
- Chłodzenie silnika cieczą. Możliwość eksploatacji w temperaturze otoczenia od – 25°C do + 45°C.
- Max. moment obrotowy: Osiągany moment obrotowy minimum 900 Nm
Przetargowe wymagania
Zamawiający od razu ostrzega, że odrzuci ofertę, w której udział produktów, pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej nie przekracza 50% (w ujęciu wartościowym) w odniesieniu do części 1 zamówienia.
W przypadku autobusowego zadania, wymagane doświadczenie określone zostało następująco: -„wykonał lub wykonuje w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, dostawę co najmniej dwóch autobusów miejskich elektrycznych.”
W zakresie ładowarek mamy: -„wykonał roboty budowlane polegające na wykonaniu co najmniej 2 szt stacji ładowania autobusów elektrycznych z gniazdem typu plug-in na rzecz jednego lub wielu zleceniodawców łącznie
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na oferty miasto czeka do 9 czerwca. Następnie w części I wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów:
- Ocena techniczno - eksploatacyjna autobusów / Waga: 30
- Okres gwarancji / Waga: 10 (w tym okres gwarancji na układ napędowy - maksymalnie 5 pkt. Zgodnie z zaoferowaną gwarancją: 8 lat - 5 pkt, 6 lat - 2 pkt, 5 lat - 0 pkt. / okres gwarancji na magazyny energii elektrycznej - maksymalnie 5 pkt. Zgodnie z zaoferowana gwarancją: 8 lat - 5 pkt, 7 lat - 2 pkt, 5 lat - 0 pkt.)
- Cena - Waga: 60
W części II (ładowarkowej) kryteria są następujące:
- Okres gwarancji / Waga: 20 (maksymalnie 20 pkt. zgodnie z zaoferowana gwarancją: 7 lat - 20 pkt, 6 lat - 10 pkt, 5 lat - 0 pkt.)
- Sprawność stacji ładowania / Waga: 20 (maksymalnie 20 pkt. Sprawność > 95% - 20 pkt, sprawność = 95% - 0 pkt)
- Cena - Waga: 60
Liniowy przetarg
Mińska komunikacja miejska ruszyła w 2018 r, bazując na trzech liniach (M1, M2 oraz M3), które obsługuje firma Polonus. Przejazd nimi jest darmowy dla osób posiadających Mińską Kartę Mieszkańca, którą można bezpłatnie otrzymać w Urzędzie Miasta po spełnieniu określonych wymagań. Dla osób nieposiadających Karty, cena za jeden przejazd wynosi 2 zł wg taryfy normalnej oraz 1 zł wg taryfy ulgowej. Bilety jednorazowe można nabyć bezpośrednio u kierowcy. Dostępne są też abonamenty miesięczne w cenie odpowiednio 60 zł i 30 zł, które można kupić w Urzędzie Miasta, jako karty zbliżeniowe.
Autobusy jeżdżą przez 7 dni w tygodniu, w tym w soboty i niedziele ze zmniejszoną intensywnością. Do obsługi komunikacji używane są niskopodłogowe autobusy marki Karsan Atak oklejone w trójkątne wzory w barwach miasta. Dzięki zamontowanej przy tylnych drzwiach rozkładanej platformie, podróżować nimi mogą bez problemu także osoby na wózkach inwalidzkich. Autobusy posiadają 25 miejsc siedzących, z których 2 są składane, aby zwolnić miejsce dla ewentualnego wózka
Pojazdy te są przystosowane także do obsługi przystanków „na żądanie” oraz posiadają ogólnodostępne gniazda USB, dzięki którym można w trakcie podróży naładować np. telefon.
w styczniu burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki ogłosił, że w lutym 2023 r. ruszy przetarg na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Przewidywany czas trwania umowy wynosi cztery lata tj. 1.01.2024-31.12.2027 r. Planowane trasy to:
- Linia M1 (linia dwukierunkowa) PLAC DWORCOWY – Kazikowskiego (powrót Kościuszki) – Konstytucji 3 Maja – 11 Listopada – Boczna – Litewska – Nowy Świat – Bagnista – Boczna – Krasickiego – Małaszczyckiej – Jasna – Budowlana – CMENTARZ
- Linia M2 (linia częściowo okrężna) PLAC DWORCOWY – 1 Maja – Licealna – Tartaczna – Jana Pawła II – Konstytucji 3 Maja – Mireckiego – 1 PLM „Warszawa” – ŁUPIŃSKIEGO – Warszawska – Mickiewicza – Dąbrówki – Śniadeckich – 1 PLM „Warszawa” – Mireckiego – Konstytucji 3 Maja – Jana Pawła II – Tartaczna – Licealna – 1 Maja – PLAC DWORCOWY
- Linia M3 (linia dwukierunkowa) OSIEDLOWA – Chróścielewskiego – Sosnkowskiego – Mrozowska – Siennicka – Spacerowa – Klonowa – Siennicka – Szpitalna – Śniadeckich – 1 PLM „Warszawa” – Mireckiego – Konstytucji 3 Maja – Kościuszki – Bankowa – 11 Listopada – Chełmońskiego – Warszawskie Przedmieście – Orzeszkowej (powrót DK 50) – Warszawska – RONDO ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH
- Linia M4 (linia częściowo okrężna) CMENTARZ – Kościelna – Dąbrówki – Mickiewicza – Warszawska – Łupińskiego – Rondo Pileckiego – Grzeszaka – Klonowa – SPACEROWA – Klonowa – Grzeszaka – 1 PLM „Warszawa” – Siennicka – Kościelna – CMENTARZ”