Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Środowiska o Gazeli BIS. Za dużo problemów?

infobus
05.12.2016 07:36

Zdaniem Sławomira Mazurka, podsekretarza stanu wMinisterstwie Środowiska nie ma sensu na razie uruchamiać II edycji programuGazela, który w 100% finansował inwestycje w ekologiczny transport miejski. Jakmówi urzędnik: -” W ocenie NFOŚiGW w chwili obecnej podjęcie decyzji w kwestiirozpoczęcia naboru nie znajduje jeszcze uzasadnienia.” Przytacza też przykład Częstochowyi Gdyni , gdzie w pierwszym przypadku napotkano na spore problemy eksploatacyjne,a w drugim ? w ogóle nie podjęto realizacji wybranego do dofinansowania projektu.

Sławomir Mazurek odnosząc się do pytań zawartych winterpelacji posłanki Ewy Lieder (Nowoczesna) z 5 września br., odpowiada na pytania o GazelęBIS następująco:

Kiedy zostanie uruchomiony nabór programu Gazela BIS?

Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programupriorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn.”Poprawa jakości powietrza Część 3) Gazela BIS – Niskoemisyjny zbiorowypubliczny transport miejski” zostanie uruchomiony w przypadku zidentyfikowaniawystarczającego zainteresowania Programem po stronie potencjalnych beneficjentóworaz pozytywnego zakończenia trwającej obecnie w NFOŚiGW weryfikacji Programu. Wocenie NFOŚiGW w chwili obecnej podjęcie decyzji w kwestii rozpoczęcia naborunie znajduje jeszcze uzasadnienia.

Dlaczego nadal nie zostały podjęte decyzje w sprawiekontynuowania programu Gazela BIS?

NFOŚiGW sukcesywnie ? od początku roku 2016 ? dokonujeprzeglądu programów priorytetowych, będących aktualnie w jego ofercie. Z uwagina fakt, iż w ramach programu Gazela BIS nie ogłoszono wcześniej naborów, wzwiązku z czym nie ma też ewentualnych zobowiązań wynikających z faktuuruchomienia Programu, ewaluacja Programu zastała przesunięta w czasie, apriorytet nadano ocenie innych programów. Nie oznacza to, że wsparcie w ramachProgramu nie zostanie uruchomione. Stosowne decyzje zostaną przez ZarządNFOŚiGW podjęte w zależności od zidentyfikowanego zainteresowania Programemoraz wyników weryfikacji możliwości osiągnięcia celów Programu w aktualnymkształcie.

Na czym polega weryfikacja programu i kiedy zostanieogłoszony wynik weryfikacji?

Weryfikacja Programu polega na określeniu aktualnych potrzebrynkowych w kontekście niskoemisyjnego transportu publicznego. NFOŚiGW dokonujena bieżąco analizy celowości interwencji w zakresie niskoemisyjnego transportumiejskiego, weryfikuje źródła finansowania Programu, budżet, planowane doosiągnięcia cele (w tym ekologiczne wskaźniki osiągnięcia celu) oraz pozostałewarunki udzielenia dofinansowania, w tym: możliwą do zaoferowania formę dofinansowania,jej intensywność, warunki dofinansowania oraz rodzaj przedsięwzięćprzewidzianych do wsparcia. Prace te mają na celu kompleksowy przegląd Programui, jeżeli będą to uzasadniać wyniki przeglądu, ewentualne przedstawienie nowejoferty wsparcia w zakresie niskoemisyjnego transportu, która z jednej stronybędzie atrakcyjna dla potencjalnych odbiorców, z drugiej zaś będzie wpisywaćsię w aktualną strategię NFOŚiGW oraz możliwości finansowe tej instytucji.

Należy przy tym mieć na uwadze, że doświadczenia zrealizacji programu priorytetowego pn. „System zielonych inwestycji (GIS ?Green Investment Scheme) Część 7) GAZELA ? Niskoemisyjny transport miejski”,który byt efektem wykonania postanowień umowy sprzedaży jednostek przyznanejemisji (AAU) z Rządem Hiszpanii, pokazują, iż zaproponowanie nawet bardzoatrakcyjnej formy dofinansowania w postaci dotacji do 100% kosztówkwalifikowanych nie jest gwarancją pełnej realizacji założeń programu. Wpraktyce w przypadku ww. programu okazało się, iż na rynku europejskim brakjest wystarczającej ilości producentów taboru w postaci nowych autobusów hybrydowychzasilanych gazem CNG, których zakupowi program był w głównej mierze poświęcony.W efekcie, umowa zawarta z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji wCzęstochowie Sp. z o.o. na realizację przedsięwzięcia pn. „Zakup i dostawaniskoemisyjnych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przezMPK w Częstochowie” o koszcie całkowitym 65 850 000,00 zł oraz kwociedofinansowania 65 850 000,00 zł została zrealizowana pod względem rzeczowym, jednakwystąpiły problemy z realizacją projektu w zakresie ekologicznym (z uwagi napewne błędy projektowe oraz niewielkie doświadczanie producentów w produkcjitego typu jednostek).

W przypadku drugiej umowy zawartej w ramach przedmiotowegoprogramu, tj. z Gminą Miasto Gdynia na realizację przedsięwzięcia pn.”Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery dzięki zakupowi autobusówhybrydowych zasilanych gazem CNG na potrzeby świadczenia transportu publicznegow Gdyni” o koszcie całkowitym 15 012 300,00 zł oraz kwocie dofinansowania 15012 300,00 zł przedsięwzięcie nie zostało rozpoczęte. Beneficjent pomimotrzykrotnego przeprowadzenia procedury przetargowej nie zdołał wyłonić dostawcyautobusów. Wobec powyższych faktów wydaje się naturalne, iż przedprzystąpieniem do realizacji kolejnego programu NFOŚiGW powinien dokonać jegopogłębionej analizy w celu uniknięcia podobnych problemów w fazie wdrażania.”