Ministerstwo Finansów zdejmie akcyzę z CNG?
Ministerstwo Finansów planuje zachęty podatkowe dla rozwiązańproekologicznych m.in. zerową stawkę akcyzy na CNG – sprężony gaz ziemny,zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych, czy wyższą kwotę amortyzacji dlasamochodów na prąd – powiedział PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk.
Janczyk przypomniał, że trwają prace nad projektem ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych, której gospodarzem jestMinisterstwo Energii. Zaznaczył, że Ministerstwo Finansów ma bardzo istotnywkład w zapisy tej ustawy. Dotyczą one mechanizmów podatkowych w stymulowaniurozwiązań proekologicznych.
-„Chcemy zaproponować zwolnienie z akcyzy na samochodyelektryczne. Mamy również propozycje podniesienia kwoty, która mogłaby byćwliczana w koszty prowadzonej działalności gospodarczej przy zakupie pojazdówelektrycznych do 30 tys. euro z obecnie obowiązujących 20 tys. euro” -powiedział wiceminister. Poinformował, że zgodnie z danymi za 2015 r. wpływy zakcyzy od samochodów hybrydowych – było ich 3,8 tys. – wyniosły 24 mln zł. Dlaporównania w budżecie na ten rok z tytułu akcyzy od samochodów zaplanowano 2,3mld zł, z czego po lipcu wpływy osiągnęły 61,9 proc. z tej kwoty. „To dajekonkretny rezultat przy myśleniu o preferencjach dla tej sfery” -zaznaczył wiceminister.
Dodał, że kolejna propozycja resortu finansów dotyczyzwolnienia z podatku od nieruchomości w przypadku stanowisk, w których pojazdyelektryczne miałyby być zasilane w energię. Zwolnieniu podlegałaby takżezwiązana z tym niezbędna infrastruktura.
Ponadto, jak poinformował Janczyk, ministerstwo pracujerównież nad zniesieniem akcyzy na paliwo CNG – sprężony gaz ziemny.
-„Mogłoby być ono użyte na większą niż do tej pory skalę na przykład wzasilaniu autobusów miejskich. Mamy informację od podmiotów, które operują wtej branży, dostarczają tego nośnika energii, że jest duże zapotrzebowanie naobniżenie tej stawki akcyzy” – powiedział.
Wiceminister wyjaśnił, że CNG jest paliwem proekologicznym,jego stosowanie ogranicza znacząco emisję zanieczyszczeń. „W 2015 r.dochody państwa z tego tytułu były niewielkie, wynosiły zaledwie 7 mln zł. Jaksię dowiadujemy (podatek – PAP), jest jednak istotną barierą dla wejścia na tenrynek z technologią, która byłaby mniej szkodliwa, jeśli chodzi ozanieczyszczenia” – tłumaczył Janczyk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Zgodnie z programem rządowym Czyste Powietrze,chcielibyśmy wyjść naprzeciw takiemu postulatowi – być może stawka akcyzyzostanie po prostu obniżona do zera i da szansę na to, żeby po miastach wPolsce jeździły autobusy, które nie będą emitować tak dużo spalin i szkodliwychsubstancji” – wskazał wiceminister.
Resort finansów liczy na to, że zmiany te zaczną obowiązywaćjuż od 1 stycznia 2018 r. Podkreślił, że ich celem jest poprawa jakościpowietrza. „W dużych miastach parametry jakościowe powietrza, którymoddychamy, wymagają poprawy. To długoterminowy projekt. Sądzę, że te regulacjemają szansę na wejście od 1 stycznia 2018 r. i sukcesywnie będą przyczyniać siędo poprawy tych parametrów” – dodał. (PAP)
„