Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ministerstwo anulowało przetarg na cztery krwiobusy. Za drogo

infobus
17.11.2022 13:00

15 listopada ostatecznie zakończył się przetarg Zakładu Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia na zakup czterech mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autokarów.

To zamówienie ogłoszone zostało jeszcze w lipcu, ale poprzez protest firmy Giss, a potem brak odpowiednich funduszy, ostatecznie zakończyło się fiaskiem. Dodajmy, że równolegle trwa postępowania resortu na trzy pojazdy dla Radomia, Kalisza i Słupska, a w tym roku resort zamówił już w firmie Zeszuta – lidera specjalistycznego rynku - dwa takie pojazdy. Następnie jeden taki autokar od Zaszuty zamówiło wojsko, a potem RCKiK Warszawa. Krwiobusowy sezon w pełni!

Historia kontraktu

22 lipca Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia ogłosił przetarg na zakup mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autobusów. Pojazdy miały trafić do regionalnych centrów w całej Polsce, w tym do RCKiK w Krakowie (1 pojazd), Rzeszowie (1 pojazd), Łodzi (1 pojazd) i Szczecinie (1 pojazd).

Co ciekawe, po raz pierwszy mieliśmy osobne wymagania dla różnych centrów. I tak dla RCKiK w Krakowie, Rzeszowie i Szczecinie poszukiwało pojazdów o parametrach:

  • długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm
  • wysokość nie więcej niż: 3 940 mm
  •  średnica zawracania mierzona po śladzie kół max.: 24 000 mm
  • silnik: - wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW,
  • pojemność bagażnika głównego:  min. 9,5 m3
  • kontrolowana strefa zgniotu przedniej części nadwozia zabezpieczająca kierowcę i pilota przed skutkami zderzenia czołowego sferyczna szyba przednia, warstwowa klejona do nadwozia lub przednia szyba jest sferyczna, warstwowa oraz fabrycznie przyciemniona w stopniu w jakim pozwalają przepisy homologacyjne plus elektrycznie sterowana roleta przedniej szyby.

Z kolei dla ambulansu dla RCKiK w Łodzi wymagania techniczne były następujące:

  • długość: od 10 000 do 13 500 mm szerokość: od 2 400 do 2 700 mm
  • wysokość nie więcej niż: 3 940 mm
  • średnica zawracania mierzona po śladzie kół max.: 24 000 mm
  • silnik: - wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW,
  • pojemność bagażnika głównego:  min. 5,5 m3

Natomiast we wszystkich zadaniach chodziło o zakup autobusów dwuosiowych.

Resortowe unieważnienie

15 listopada Ministerstwo Zdrowia ostatecznie anulowało postepowania z powodu przekroczenia budżetu. We wszystkich zadaniach kwota na sfinansowanie zamówienia wynosiła 2 mln zł, natomiast złożone oferty opiewały na sumy:

Zadanie 1.

  • GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
  • ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto

Zadanie 2.

  • GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
  • ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto

Zadanie 3.

  • GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
  • ZESZUTA SPORT - 2 200 000,00 PLN brutto
  • ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto

Zadanie 4.

  • GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN
  • ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN

Dla Olsztyna i Raciborza

Przypomnijmy, że 6 kwietnia Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę na zakup dwóch autokarów, jako mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd). Równolegle urzędnicy anulowali analogiczne zamówienie na trzy taki autobusy (dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd), gdzie skuteczny protest do KIO złożyła firma Giss, która chce wejść na rynek z ambulansami na bazie Neoplana.

W zrealizowanym postępowaniu budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto (2.000.000 PLN brutto za każdy ambulans), a firma Zeszuta zaproponowała kwotę 5.190.600 LN brutto (2.595.300,00 PLN brutto za pojazd). I ta propozycja przyjęta została przez resort.

W ramach zawartej umowy, warszawska spóła dostarczy dwa mobilny punkty pobierania krwi na bazie autobusów o następujących parametrach: długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm wysokość nie więcej niż 3 940 mm  średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm

Na koniec dodajmy, że do tej pory większość mobilnych ambulansów w Polsce – na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych – wykonała firma Zeszuta, która wykorzystuje w tym celu autokary Mercedes-Benz Tourismo, a wcześniej Mercedes-Benz Travego. To niekwestionowany lider do zdobycia najnowszych zamówień od Ministerstwa Zdrowia.