Ministerstwo anulowało przetarg na cztery krwiobusy. Za drogo
15 listopada ostatecznie zakończył się przetarg Zakładu Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia na zakup czterech mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autokarów.
To zamówienie ogłoszone zostało jeszcze w lipcu, ale poprzez protest firmy Giss, a potem brak odpowiednich funduszy, ostatecznie zakończyło się fiaskiem. Dodajmy, że równolegle trwa postępowania resortu na trzy pojazdy dla Radomia, Kalisza i Słupska, a w tym roku resort zamówił już w firmie Zeszuta – lidera specjalistycznego rynku - dwa takie pojazdy. Następnie jeden taki autokar od Zaszuty zamówiło wojsko, a potem RCKiK Warszawa. Krwiobusowy sezon w pełni!
Historia kontraktu
22 lipca Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia ogłosił przetarg na zakup mobilnych punktów pobierania krwi na bazie autobusów. Pojazdy miały trafić do regionalnych centrów w całej Polsce, w tym do RCKiK w Krakowie (1 pojazd), Rzeszowie (1 pojazd), Łodzi (1 pojazd) i Szczecinie (1 pojazd).
Co ciekawe, po raz pierwszy mieliśmy osobne wymagania dla różnych centrów. I tak dla RCKiK w Krakowie, Rzeszowie i Szczecinie poszukiwało pojazdów o parametrach:
- długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm
- wysokość nie więcej niż: 3 940 mm
- średnica zawracania mierzona po śladzie kół max.: 24 000 mm
- silnik: - wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW,
- pojemność bagażnika głównego: min. 9,5 m3
- kontrolowana strefa zgniotu przedniej części nadwozia zabezpieczająca kierowcę i pilota przed skutkami zderzenia czołowego sferyczna szyba przednia, warstwowa klejona do nadwozia lub przednia szyba jest sferyczna, warstwowa oraz fabrycznie przyciemniona w stopniu w jakim pozwalają przepisy homologacyjne plus elektrycznie sterowana roleta przedniej szyby.
Z kolei dla ambulansu dla RCKiK w Łodzi wymagania techniczne były następujące:
- długość: od 10 000 do 13 500 mm szerokość: od 2 400 do 2 700 mm
- wysokość nie więcej niż: 3 940 mm
- średnica zawracania mierzona po śladzie kół max.: 24 000 mm
- silnik: - wysokoprężny, 6-cio cylindrowy; moc minimum: 310 kW,
- pojemność bagażnika głównego: min. 5,5 m3
Natomiast we wszystkich zadaniach chodziło o zakup autobusów dwuosiowych.
Resortowe unieważnienie
15 listopada Ministerstwo Zdrowia ostatecznie anulowało postepowania z powodu przekroczenia budżetu. We wszystkich zadaniach kwota na sfinansowanie zamówienia wynosiła 2 mln zł, natomiast złożone oferty opiewały na sumy:
Zadanie 1.
- GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
- ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zadanie 2.
- GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
- ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto
Zadanie 3.
- GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN brutto
- ZESZUTA SPORT - 2 200 000,00 PLN brutto
- ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN brutto
Zadanie 4.
- GISS zaoferował cenę 3 489 000,00 PLN
- ZESZUTA - 2 443 764,00 PLN
Dla Olsztyna i Raciborza
Przypomnijmy, że 6 kwietnia Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę na zakup dwóch autokarów, jako mobilnych punktów pobierania krwi dla RCKiK w Olsztynie (1 pojazd) i Raciborzu (1 pojazd). Równolegle urzędnicy anulowali analogiczne zamówienie na trzy taki autobusy (dla RCKiK w Radomiu (1 pojazd), Kaliszu (1 pojazd) i Słupsku (1 pojazd), gdzie skuteczny protest do KIO złożyła firma Giss, która chce wejść na rynek z ambulansami na bazie Neoplana.
W zrealizowanym postępowaniu budżet wynosił 4.000.000,00 PLN brutto (2.000.000 PLN brutto za każdy ambulans), a firma Zeszuta zaproponowała kwotę 5.190.600 LN brutto (2.595.300,00 PLN brutto za pojazd). I ta propozycja przyjęta została przez resort.
W ramach zawartej umowy, warszawska spóła dostarczy dwa mobilny punkty pobierania krwi na bazie autobusów o następujących parametrach: długość: od 11 900 do 13 500 mm szerokość: od 2 550 do 2 700 mm wysokość nie więcej niż 3 940 mm średnica zawracania mierzona po śladzie kół max. 20 000 mm
Na koniec dodajmy, że do tej pory większość mobilnych ambulansów w Polsce – na bazie wysokopokładowych autobusów turystycznych – wykonała firma Zeszuta, która wykorzystuje w tym celu autokary Mercedes-Benz Tourismo, a wcześniej Mercedes-Benz Travego. To niekwestionowany lider do zdobycia najnowszych zamówień od Ministerstwa Zdrowia.