Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Minibusy, autokary i elektrobus, czyli Gmina Bełchatów na zakupach

infobus
13.04.2022 14:00

5 kwietnia Gmina Bełchatów ogłosiła przetarg na zakup autobusów na potrzeby powstającej komunikacji publicznej Gminy Bełchatów.

Samorządowcom pali się do jak najszybszego uruchomienia własnej komunikacji, dlatego w zamówieniu mamy bardzo krótki termin dostawy. W przypadku elektrobusu i małych autobusów to tylko 3 miesiące, a w przypadku dużych – 5 miesięcy.

Trzy zadania

Gminne postępowanie zostało podzielone na trzy części:

  • nr 1 – zakup dwóch „dużych autobusów”, gdzie m.in. mamy takie wymagania: 1. Rok produkcji 2022 2. Pojazd fabrycznie nowy, nieużywany, nierejestrowany wcześniej 3. Homologacja europejska całopojazdowa, dokument COC wydany razem z pojazdem 4. Autobus turystyczny klasy III 5. Długość 10.000 – 11.000 mm Wysokość 3.200 – 3.400 mm Szerokość 2.400 – 2.450 mm Rozstaw osi 5.000 – 5.500 mm 6. Ilość miejsc siedzących: co najmniej 39 razem z kierowcą 7. Odległości miedzy rzędami foteli powiększony (wyższy standard podróży) min. 750 mm mierzone na wysokości siedzisk 8. Winda hydrauliczna oraz osobne drzwi dla osób niepełnosprawnych na wózkach 9. Mocowanie wózków do szyn w podłodze. Wymagane dostarczenie 6-ciu kompletów pasów do mocowania wózków z osobami niepełnosprawnymi, fotele łatwo demontowalne 10. Składany fotel pilota 11. Układ drzwi 1-0-1 12. Typ silnika: silnik wysokoprężny 6-cio cylindrowy, wysokoprężny, rzędowy 13. Norma emisji spalin EURO VI E 14. Moc silnika: 220 – 235 kW 15. Pojemność skokowa silnika: 6,7 – 7,9 dm3,
  • nr 2 – zakup dwóch „małych autobusów”, gdzie m.in. mamy takie wymagania: 1. Rok produkcji 2022 2. Pojazd fabrycznie nowy, nieużywany, nierejestrowany wcześniej 3. Homologacja europejska całopojazdowa, dokument COC wydany razem z pojazdem 4. Autobus turystyczny klasy III 5. Długość 8.000 – 8.500 mm Wysokość 3.000 – 3.200 mm Szerokość 2.200 – 2.300 mm Rozstaw osi 4.500-5.000 mm 6. Ilość miejsc siedzących: co najmniej 37 razem z kierowcą 7. Składany fotel pilota 8. Układ drzwi 1-0-1 9. Winda hydrauliczna oraz osobne drzwi dla osób niepełnosprawnych na wózkach 10. Mocowanie wózków do szyn w podłodze. Wymagane dostarczenie 6-ciu kompletów pasów do mocowania wózków z osobami niepełnosprawnymi, fotele łatwo demontowalne 11. Typ silnika: silnik wysokoprężny 4-ro cylindrowy 12. Norma emisji spalin EURO VI E 13. Moc silnika: 120 – 150 kW 14. Pojemność skokowa silnika: 4,5 – 5,0 dm3, 15. Tempomat 16. Zbiornik paliwa min. 180 l
  • nr 3 - zakup jednego „autobusu elektrycznego” , gdzie m.in. mamy takie wymagania: 1. Rok produkcji od 2020 – 2022 (dopuszcza się autobus demonstracyjny) 2. Przebieg maksymalnie 10 tyś. Km. 3. długość od 8,0 m do 9,0 m, max. wysokość 3,4 m, szerokość od 2,4 m do 2,5m 4. Liczba miejsc ogółem co najmniej 28, w tym: liczba miejsc stojących min. 6, siedzących: min. 20 (miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone jako pojedyncze), w tym co najmniej 2 miejsca dostępne z poziomu niskiej podłogi, (dopuszcza się siedzenia demontowalne) 5. Autobus napędzany silnikiem/silnikami elektrycznymi o mocy min. 120 kW, napęd realizowany poprzez silnik centralny, dopuszcza się rozwiązanie z silnikami umieszczonymi w osi. Komora silnika wyposażona w czujnik detekcji pożaru oraz system gaszenia pożaru. 6. Ogrzewanie hybrydowe elektryczno-spalinowe, system ogrzewania powinien zapewnić utrzymanie w okresie jesienno-zimowym minimalnej temperatury wewnątrz w pojeździe min +10 °C. 7. klimatyzacja przedziału pasażerskiego o mocy minimalnej 7 kW z osobnym wymiennikiem i regulacją dla stanowiska kierowcy lub osobnym agregatem, wentylacja naturalna przez uchylne górne partie wszystkich bocznych okien (nie dotyczy okien niepełnowymiarowych), wentylacja wymuszona przez wentylatory elektryczne (min. 1 szt.) o regulowanym wydatku powietrza dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe).

przetargowe wymagania

Na oferty gmina czeka do 6 maja. W zadaniach 1 i 2 przy wyborze najkorzystniejszej oferty komisja przetargowa zastosuje trzy kryteria oceny:

  • Okres gwarancji całopojazdowej / Waga: 5
  • Parametry techniczne / Waga: 35
  • Cena - Waga: 60
  • Natomiast w zadaniu nr 3
  • parametry techniczne / Waga: 40
  • Cena - Waga: 60

W zakresie doświadczenia oferenci muszą wykazać się (w części nr 1 i 2 ) dostawą co najmniej dwóch nowych autobusów o parametrach mieszczących się w zakresie określonym przez zamawiającego w postępowaniu oraz (w części nr 3) co najmniej jednego autobusu elektrycznego.

Bełchatowska komunikacja

Gmina Bełchatów zakupi pięć autobusów, które będą kursowały na terenie gminy, dowożąc mieszkańców do Bełchatowa. Wcześniej samorządowcy przeprowadzili testy. Na „pierwszy ogień” poszedł elektrobus ARP Pilea 8,5.

-„Chcemy sprawdzić różne warianty, zanim wystartujemy z przetargiem na zakup autobusów. Pojazd elektryczny to jedna z możliwości, którą rozważamy, dlatego dziś próbowaliśmy, jak tego typu autobus sprawdza się na lokalnych trasach – powiedział wójt Gminy Bełchatów, Konrad Koc.

Wójt Gminy Bełchatów nie kryje, że odtworzenie transportu publicznego to jeden z pierwszych celów, które chce zrealizować w tym roku. Na styczniowej sesji Rady Gminy Bełchatów zaproponował radnym takie zmiany w budżecie, które pozwolą na ogłoszenie przetargu na zakup pięciu nowych autobusów. Na ten cel zabezpieczonych zostało 3,250 mln zł. Są to pieniądze z nadwyżki budżetowej za 2021 rok. Radni za przyjęciem tej uchwały zagłosowali jednomyślnie.

-„Dla wielu mieszkańców Gminy Bełchatów bardzo dotkliwe jest to, że jeśli nie posiadają samochodu, w praktyce nie mogą dostać się do miasta - mówi Wójt Gminy Bełchatów, Konrad Koc. - Dotyczy to tak osób starszych, jak i młodzieży ze szkół średnich. O dobrym albo chociaż przyzwoitym skomunikowaniu z Bełchatowem mogą mówić właściwie jedynie mieszkańcy tych miejscowości, które położone są przy drogach wojewódzkich prowadzących w kierunku Łodzi, Zelowa czy Kamieńska. Obliczyliśmy, że w przypadku 67 miejscowości na terenie naszej gminy transport publiczny po prostu nie funkcjonuje. Najwyższa pora to zmienić - mówi Konrad Koc.

Wszystkie mają być ekologiczne i przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Będą kursować na kilku liniach.

-„Chcemy tak skonstruować siatkę połączeń, by autobus docierał do każdej miejscowości na terenie gminy, ale jednocześnie żeby podróż do Bełchatowa nie trwała dłużej niż pół godziny - zaznacza Konrad Koc. Przejazdy będą biletowane, ale jak podkreśla wójt, cena będzie przystępna. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, kursy zostaną uruchomione latem. Będzie je obsługiwało Przedsiębiorstwo Komunikacji, Transportu i Usług Komunalnych Gminy Bełchatów. -"Przygotowanie siatki połączeń wiąże się z uzyskaniem szeregu pozwoleń, musimy też przebrnąć przez inne kwestie formalne, które wymagają czasu - zaznacza Konrad Koc.