Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Minibus Mercedes-Benz Sprinter (3)

infobus
11.08.2012 14:53

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}

Wszystkie minibusy bazują na aktualnej generacji Mercedesa Sprintera. Do rozwiązań zastosowanych w pojeździe należą m. in. joystick zastosowany do sterowania skrzynią biegów, ergonomiczne stanowisko kierowcy zbliżone do tego z samochodów osobowych i zdalnie sterowany centralny zamek.

12c376_14_760

Do napędu minibusów Sprinter zastosowany jest mocny i ekonomiczny, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 651 z mocą wyjściową 70, 95 lub 120 kW oraz 6-cylindrowy OM 642 o mocy 140 kW. Wszystkie silniki są niskoemisyjne i spełniają normę Euro V lub opcjonalnie EEV. Dla spełnienia norm czystości zastosowano system recyrkulacji spalin oraz filtr cząsteczek stałych. Obyło się bez zastosowania AdBlue.

40_om6512_760

W układzie przeniesienia napędu stosowana jest 6-biegowa, manualna skrzynia biegów ECO Gear, którą opracowano z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa, poprawie komfortu i zwiększeniu dynamiki jazdy. Cechą skrzyni jest duży zakres przełożeń, krótki pierwszy bieg oraz długi ostatni. W razie potrzeby, pojazd może być wyposażony w asystenta AAS Start-off, ułatwiającego ruszanie na wzniesieniach. Na podjazdach, po puszczeniu pedału hamulca, system utrzymuje siłę hamowania przez 2 sekundy, co zapobiega stoczeniu się pojazdu. Automatyczna skrzynia biegów oferowana jest w standardzie w wersjach Sprinter City 35 i 65.

Silniki OM 651 i OM 642 charakteryzują się nie tylko zoptymalizowanym zużyciem paliwa, ale również dużymi przebiegami międzyobsługowymi. Interwały wynoszą 40 000 km, przy czym pierwsza wymiana następuje dopiero po 80 000 km. Filtr powietrza, filtry olejów oleju skrzyni biegów, a także wlew płynu chłodniczego są w punktach łatwo dostępnych. Pierwsza inspekcja filtra cząsteczek stałych jest realizowano dopiero po 160 000 km, gdyż stała regeneracja filtra chroni go przed zatkaniem. Części zamienne dostarczane są przez rozbudowaną sieć serwisową Omniplus.

12c367_32_760 12c370_11_760 12c377_07_760

Minibusy wyposażone są w rozmaite systemy bezpieczeństwa, do czego obliguje przecież gwiazda producenta na masce. Wszystkie z nich posiadają system stabilizacji jazdy ESP –adaptacyjne ESP, który określa środek ciężkości pojazdu na bazie aktualnego stopnia załadunku. Dodatkowo, Sprintery standardowo posiadają ABS, ASR, EBD (elektroniczny rozdział mocy hamowania) i BA (asystent hamowania). Światła hamowania mają charakter adaptacyjny i błyskają, gdy pojazd wykonuje nagłe hamowanie awaryjne. Funkcja ta zwiększa bezpieczeństwo hamowania w szczególnie ryzykownych sytuacjach. Załączenie jej następuje, gdy użyte jest ponad 75% mocy hamowania. Początkowa prędkość musi wynosić ponad 50 km/h. Funkcja ta ze względów prawnych nie jest oferowana we wszystkich państwach.

16-calowe koła zapewniają przestrzeń do zamontowania dużych hamulców tarczowych. Opcjonalnie dostępne są reflektory przednie biksenonowe z aktywną funkcja oświetlenia.

Zgodnie z zapewnieniami producenta, komfort korzystania z Mercedesa Sprintera przez kierowców jak i pasażerów jest zbliżony do znanego z samochodu osobowego, przy czym zawieszenie jest komfortowe i bezpieczne. W praktyce, wrażenie osób podróżujących po Polsce minibusami tego typu odczucia mogą być odmienne, co wynika z przesadnie gęstego rozmieszczenia siedzeń, realizowanego przez producentów zabudów i jest akceptowanie przez przewoźników kosztem pasażerów. Dodatkowo, ostatni rząd foteli jest umiejscowiony wysoko i ulega dużym ruchom pionowym, z racji na resorowe zawieszenie osi tylnej.

Zawieszenie przednie na resorze poprzecznym, a tylne na resorach parabolicznych. Zawieszenie pneumatyczne tylnej osi dostępne jest w wersjach City 65 i 77, Transfer 45 i 55 oraz Travel 45, 55 i 65.

Stanowisko kierowcy zostało zrealizowany w podobny sposób do rozwiązań z samochodów osobowych. Mercedes-Benz opracował ergonomiczne stanowisko, sensowne rozmieszczenie schowków oraz system luster, umożliwiających obserwację wnętrza i bezpieczne cofanie. Cechą pojazdów jest precyzyjne i pewne prowadzenie oraz szeroki zakres dodatkowego wyposażenia poprawiającego komfort.

12c378_01_760