Minibus Mercedes-Benz Sprinter (2)
Wersja Mercedes-Benz Sprinter Travel jest najbardziej komfortową odmianą. Minibus może być wykorzystywany do dalekich wycieczek, wyjazdów turystycznych oraz transferów VIPów. Dostępne są 3 warianty: Sprinter Travel 45 (długość 7,3 m), 55 (7,6 m) i 65 (7,7 m). Wersja Travel 55 posiada duży bagażnik tylny z klapą, o pojemności 1,45 m3. Nieco większy Sprinter Travel wyróżnia się autobusowym nadwoziem zabudowanym na ramie. Duże okna boczne i większa, mniej pochylona szyba przednia, nadają pojazdowi bardziej eleganckiego wyglądu i zapewniają większą przestronność wnętrza. Przedział bagażowy Travel 65 charakteryzuje się pojemnością 2,0 m3. Wnętrze tej odmiany jest o 10 cm szersze.
Cechą wyróżniającą serię Travel jest ekskluzywne wyposażenie przestrzeni pasażerskiej. Poszycia boczne i sufit pokryte są tkaniną. We wnętrzu znajdują się półki bagażowe, rozkładane stoliki, indywidualne nawiewy powietrza, lampki do czytania i przyciski do wezwania obsługi. Pojazd posiada wydzielone systemy klimatyzacji –jeden dla kierowcy, a drugi dla pasażerów. Siedzenia posiadają odchylane oparcia i składane podłokietniki od strony korytarza. Dla poprawy prezencji, osłona grilla jest chromowana.
Wnętrze Sprinter Travel 65 wyposażone jest w luksusowe fotele Travel Star Xtra. Odstęp między nimi wynosi 920 mm. W oknach z podwójnymi szybami zawieszono zasłony, a dla dalszej poprawy komfortu zawieszenie osi tylnej jest pneumatyczne. Drzwi wejściowe są jednoskrzydłowe o szerokości 750 mm. Pojemność wnętrza sięga 18 osób.
Mercedes-Benz Sprinter City to niskopodłogowe modele przeznaczone do komunikacji miejskiej, które są wykańczane ręcznie. Najmniejsza wersja Sprinter City 35 o długości 6,9 m i pojemności 22 pasażerów bazuje na podstawowym furgonie. Większy Sprinter City 65 o długości 7,7 m i pojemności 30 osób wyróżnia się nadwoziem autobusowym opartym na pomocniczej ramie. Boczne okna są panoramiczne, a szyba przednia zachodzi na dach i osłania również wyświetlacz. Pokrywa silnika, osłona silnika i światła przednie są identyczne jak w podstawowej wersji Sprintera.
Sprinter City 65 K to krótsza o 70 cm wersja bazująca na City 65. Pojazd przy niewielkiej długości –7,0 m –oferuje 30 miejsc i jest odpowiedni do zastosowania w bardzo gęstej zabudowie miejskiej.
Najnowsza wersja w serii City to Sprinter City 77. Minibus o długości 8,7 m jest ogniwem pośrednim pomiędzy Sprinterem City 65 a dużym autobusem Citaro K o długości 10,5 m. Niskopodłogowe podwozie z tandemową osią tylną to dzieło inżynierów z minibusowego oddziału Mercedes-Benz. Wydłużenie pojazdu o metr powiększyło jego pojemność o 10 osób i umożliwiło przewóz drugiego wózka. Dodatkowo, pozbawiona stopni podłoga obejmuje całą długość pojazdu. Trzyosiowy City 77 posiada niezależne zawieszenie osi przedniej i pojedyncze koła na osiach tylnych. Ze względu na krótki rozstaw osi i wąskie nadwozie, City 77, będąc największym spośród minibusów, pozostaje odpowiedni do eksploatacji w najbardziej ciasnych rejonach zabudowy miejskiej. Inne strefy zastosowania minibusu to obsługa lotnisk, wystaw i rejonów wiejskich.
Dostęp do wnętrza w wersji City zapewniają podwójne drzwi o szerokości 1,25 m, otwierane na zewnątrz. Niskie wejście zapewnia dostęp do niskopodłogowej przestrzeni umiejscowionej pomiędzy osiami, która ma powierzchnię od 3,2 m2 w City 35, poprzez 3,6 m2 w City 65, aż do 7,5 m2 w City 77. Zapewnia to dużą przestrzeń dla pasażerów stojących, jak i dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. W wejściu może być zamontowana ręcznie wykładana lub elektrycznie wysuwana rampa.
W modelach City 35 i City 65 do tylnej części pojazdu prowadzi przejście z jednym lub dwoma niskimi stopniami. We wnętrzu zamontowano siedzenia kubełkowe City Star Eco z tapicerowanym siedziskiem.
W Sprinter City 65 dostępne są dodatkowe jednoskrzydłowe drzwi otwierane na zewnątrz, umiejscowione za tylną osią. W City 77 owe drzwi są dwuskrzydłowe i oferowane w standardzie.
Wykończenie podłogi, panele wewnętrzne, siedzenia i podsufitka w Sprinterze City nawiązują do większego Citaro. Podobne pochodzenie mają system ogrzewania i klimatyzacji. Odpowiedni klimat we wnętrzu zapewniają grzejniki konwektorowe, nadmuchy i system nawiewu powietrza na stanowisko kierowcy.
Minibus City 35 wyposażony jest w 4-cylindrowy, wysokoprężny silnik o mocy 95 kW (129 kM), spełniający normę czystości spalin Euro V. City 65 i City 77 posiadają mocniejszy silnik –120 kW (162 KM). Napęd jest przenoszony na tylną oś. Zawieszenie pneumatyczne tylnej osi jest dostępne jako opcja w Sprinter City 35 oraz jako standardowe w pozostałych dwóch odmianach. Funkcja przyklęku jest dostępna w wersjach 65, 65K i 77. W każdym pojeździe z serii City może być zamontowany retarder. Dopuszczalna masa całkowita City 35 to 5 t, a dla pozostałych odmian wynosi 5,65 lub 6,8 t.
Specjalnie dla przewozu osób niepełnosprawnych (lub, jak to nazywa Mercedes-Benz, “pasażerów z ograniczoną mobilnością”), przygotowano modele Sprinter Mobility. Są to 2 pojazdy –Mobility 23 (5,9 m długości) oraz Mobility 33 (6,9 m). Bazują one na furgonie Sprinter i posiadają podwyższony dach i podwójne drzwi w ścianie tylnej. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 t.
Sprinter Mobility 23 jest wyposażony w standardzie w 7 siedzeń, a Mobility 33 –w 8. W razie potrzeby, dostępne jest inne rozwiązanie aranżacji siedzeń. Fotele posiadają 3-punktowe pasy bezpieczeństwa i mogą być przesuwane do tyłu. Dla potrzeb przewozu wózków, podłoga posiada system szyn, które umożliwiają przesuwanie i kotwienie foteli i wózków.
Sprinter Mobility może być zaadaptowany poprzez montaż specjalnego wyposażenia. Przykładem jest zastosowanie rozkładanych elektrycznie stopni w drzwiach pasażerskich. W tylnych drzwiach zabudować można windę –podnoszoną pionowo lub pod kątem. Dostępna jest też winda schowana pod podłogą.