Mimo czterech ofert GPA anulowały przetarg na 10 autobusów

infobus
22.05.2023 18:06

18 maja Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe unieważnił przetarg na dostawę  10 sztuk fabrycznie nowych autobusów zasilanych olejem napędowym.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Przypomnijmy, że ten zakup miał wsparcie zarówno z programu Polski Ład (5 mln zł), jak i ze strony spółki CPK (także 5 mln zł). GPA miało do wyboru takie marki autobusów, jak: Mercedes, BMC, Iveco i Güleryüz, jednak wszystkie znalazły się ponad budżetem i Związek postanowił unieważnić postepowanie. Czekamy na powtórkę. Czy będzie taniej? Zobaczymy.

CO CHCIAŁO GPA?

Zanim przejdziemy do dzisiejszego unieważnienia, przypomnijmy, jakie zamawiający przygotował kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. To:

  • cena – 60 pkt,
  • warunki gwarancji – 36 miesięcy na cały autobus – 20 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dla pasażerów w pojeździe – od 34 – 6 pkt,
  •  pojemność skokowa silnika - 7 501 cm3 - 8 500 cm3 – 6 pkt,
  •  podświetlenie przycisków STOP – 4 pkt,
  • wiatrochrony i ścianki działowe - za zastosowanie bezpiecznego szkła we wszystkich wiatrochronach i ściankach działowych w przestrzeni pasażerskiej – 4 pkt.

Teraz na te kryteria nałóżmy cztery złożone 24 kwietnia oferty. Pochodziły one od:

  • EvoBus Polska – diler Mercedesa – z ceną 15.413.130,00 PLN brutto / 12.531.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Mercedesa Citaro K na poziomie 1.253.100 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 7 501 cm3 – 8 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
  • AUTOBAGI POLSKA – diler BMC – z ceną 12.644.400,00 PLN brutto / 10.280.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę BMC PROCITY 10,6 M na poziomie 1.028.000 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 6 500 cm3 – 7 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
  • ABP BUS & Coach – diler Iveco – z ceną 12.853.500,00 PLN brutto / 10.450.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Iveco Crossway 10,8 M LE na poziomie 1.450.100 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących 34 lub więcej; pojemność silnika 6 500 cm3 – 7 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła;
  • Magdalena Okuń – diler Güleryüz – z ceną 12.099.879,00 PLN brutto / 9.837.300 PLN netto, co daje jednostkową cenę Güleryüz GD272 Ecoline 10 na poziomie 983.730 PLN netto. Do tego dochodzi gwarancja na poziomie 36 miesięcy; liczba miejsc siedzących od 26 do 33; pojemność silnika 7 501 cm3 – 8 500 cm3 plus wiatrochrony i ścianki działowe wykonane z bezpiecznego szkła.

Naszym faworytem do zwycięstwa była turecka marka Güleryüz, który przy tych samych pozostałych parametrach zaproponowała większy silnik niż drugie w kolejności BMC oraz niższą kwotę. Natomiast jak się okazało kluczowy dla tego kontraktu był … budżet. Kwota przygotowana na sfinansowanie tego zamówienia wyniosła 11.250.000 PLN brutto, czyli wszystkie złożone oferty ją przekroczyły. W tej sytuacji Związek zdecydował się na unieważnianie postępowania, wychodząc z założenia, że w powtórce może być taniej. Zobaczymy.

GRODZISKIE AUTOBUSY

Autobusy dla GPA mają mieć długość od 10,0 m do 11,0 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Zamawiający wymaga brak stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu pomiędzy przednimi drzwiami a środkowymi drzwiami. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez dwoje dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-0. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin Euro 6, o mocy minimum 205 kW. Pojazdy mają być klimatyzowane, z podziałem na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy.

Dla pasażerów przewidziano siedzenia typowe dla komunikacji miejskiej, tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska oraz oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką. Ponadto, pasażerowie będą mieli do dyspozycji przynajmniej jedno podwójne gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego wyposażona m.in. w: fotel ogrzewany, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, z podłokietnikami z obu stron, zawieszony pneumatycznie, a ponadto, w wieszak lub hak na ubranie, schowek, uchwyt na telefon typu smartfon oraz uchwyt na napoje, podstawkę pod rozkład jazdy z oświetleniem. System informacji pasażerskiej stanowić mają elektroniczne zewnętrzne tablice diodowe (z możliwością stosowania piktogramów) w kolorze białym oraz dwie wewnętrzne tablice LCD.