Mikrobusy Hyundaia w służbie EURO 2012
Anglojęzyczne pojęcie „shuttle bus”jest zarezerwowane dla szczególnego rodzaju linii autobusowej, charakteryzującej się najszybszym połączeniem dwóch punktów z ograniczoną ilością przystanków pośrednich bądź zupełnie bez nich. Taka forma komunikacji najlepiej sprawdza się przy przewozach dużych ilości pasażerów zmierzających do tego samego celu podróży, dlatego też nazwę „shuttle bus”najczęściej spotkać można jako określenie linii łączących centra miast z lotniskiem, bądź okazjonalnie w obsłudze masowych wydarzeń.
Przez cały czerwiec tematem dominującym w doniesieniach prasowych oraz codziennych rozmowach Polaków są mistrzostwa UEFA Euro 2012 –specyficzne wydarzenie, angażujące mnóstwo osób, a rozlokowane w zaledwie kilku scentralizowanych miejscach. Głównym z nich jest stadion, a pozostałe to baza noclegowa, parkingi i zaplecze techniczne (centra medialne, sztaby). Taka sytuacja jest modelowa dla połączeń typu „shuttle bus”, dlatego też nazwa ta robi przy okazji Euro 2012 w Polsce szczególną karierę.
Opisywaliśmy już autobusy „IBC shuttle”, ale nie są to jedyne tego typu połączenia w Warszawie. Dla przedstawicieli UEFA, członków komitetu organizacyjnego, i gości specjalnych funkcjonuje linia „shuttle bus”uruchomiona przez Hyundai Motor Poland, oficjalnego partnera UEFA Euro 2012. Ośmioosobowe minibusy Hyundai H1 kursują z częstotliwością co 30 min od 7:30 do 21:30 między Stadionem Narodowym a Hotelem Sheraton położonym w pobliżu placu Trzech Krzyży. W dni meczowe (8.06, 12.06, 16.06, 21.06, 28.06) dodatkowo minibusy kursują także po zakończeniu meczu –rozpoczynają odwożenie VIP-ów godzinę po ostatnim gwizdku, a kończą dwie godziny później, przy zachowaniu półgodzinnej częstotliwości. Na takiej samej zasadzie w dni meczowe zapewnione są także jednokierunkowe połączenia Stadionu z hotelem Mercure Grand –wykonywane są one 49-miejscowym autokarem. W pozostałe dni goście hotelu Mercure Grand są skazani na transport publiczny –taka wzmianka istnieje w rozkładzie jazdy, umieszczonym na przystanku na placu na północ od Stadionu Narodowego, skąd ruszają „shuttle busy”.
Hyundai konsekwentnie stosuje działania promocyjne związane z piłką nożną od 1999 roku, kiedy podpisał umowę sponsorską z FIFA. Tegoroczne mistrzostwa Euro zostały wsparte przez Hyundaia flotą aż 359 aut, z czego 183 sztuki trafiło do Polski, a 176 na Ukrainę. Oficjalnym beneficjentem i użytkownikiem floty w Polsce jest spółka Euro2012. Poza minibusami Hyundai H1 są to także osobowe modele i30, i4, ix35 oraz Equus. Po zakończeniu rozgrywek, pojazdy zostaną zwrócone do salonów Hyundai. Swoimi działaniami reklamowymi Hyundai dzieli się razem z KIA, drugim motoryzacyjnym oficjalnym partnerem UEFA Euro 2012.
Logo Hyundai oraz KIA pojawia się także na burtach autokarów przewożących drużyny piłkarskie, choć same autokary są marki Setra. Hyundai nie oferuje w Europie autobusów, mimo że ma w tej kategorii dużą tradycję, podobnie jak pozostali koreańscy producenci znani w Polsce z samochodów osobowych –KIA i Daewoo. Autobusy Hyundai nie wsparły UEFA Euro 2012, ale poza niewielkimi minibusami koncern ma także inny wkład w transport zbiorowy związany z mistrzostwami. Przy okazji Euro ukraińskie koleje uruchomiły nowoczesne szybkie pociągi łączące w czasie rozgrywek miejscowe miasta-gospodarzy. Dostawcą taboru jest… Hyundai Rotem, będący częścią Hyundai Motor Group.