Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MIiB: Robimy A1 Tuszyn-Częstochowa

infobus
20.10.2016 14:03

Liczący 81 km fragment autostrady A1 Tuszyn-Częstochowazostał skierowany do realizacji – poinformował w czwartek ministerinfrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. GDDKiA ma ogłaszać przetargi nabudowę pięciu tamtejszych odcinków do końca roku.

Po otwarciu 1 lipca br. odcinka Tuszyn-Stryków oraz poukończeniu powstającego fragmentu Częstochowa-Pyrzowice (planowo w 2019 r.)będzie to ostatni brakujący fragment autostrady A1, przebiegający w tzw.śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1.

Jak mówił Adamczyk podczas czwartkowego briefingu w pobliżupowstającego pod Częstochową węzła autostrady A1 Rząsawa, odcinki międzyTuszynem i Częstochową mają ważne zgody na realizację inwestycji drogowych.Oznacza to, że po skierowaniu ich do realizacji Generalna Dyrekcja DrógKrajowych i Autostrad może ogłaszać już przetargi.

„Podjęliśmy taką decyzję, mimo że wcześniej zapowiadanorealizację (tego fragmentu A1 ? PAP) w systemie drogowych spółek specjalnegoprzeznaczenia. (?) Autostrada A1 to jeden z najważniejszych szlakówkomunikacyjnych. Przygotowanie drogowych spółek specjalnego przeznaczeniazajęłoby nam ok. dwóch lat. Zdecydowaliśmy, że nie możemy czekać” – tłumaczyłAdamczyk.

Pytany o terminy, minister infrastruktury oszacował, żeprzetargi ? w pozytywnym scenariuszu ? potrwają do września 2017 r., a terminyrealizacji będą podobne jak przy obecnie powstających odcinkach A1 odCzęstochowy do Pyrzowic ? czyli ok. trzyletnie. „Liczymy, że (?) będzie to więcok. 2020 rok” – powiedział Adamczyk. Przypomniał, że ostatni z odcinków międzyPyrzowicami i Częstochową ma powstać do czerwca 2019 r. „Chcielibyśmy, abykierowcy długo nie czekali” – zadeklarował.

Odpowiadając na pytania o koszt realizacji minister wskazał,że według szacunków po cenach z 2015 r. to kwota 3,28 mld zł. Zastrzegł, żeostateczny koszt pokażą przetargi. Ogłaszanych ma być pięć postępowań dlaczterech odcinków realizacyjnych w woj. łódzkim (łącznie 64 km) i jednego (17km) w woj. śląskim ? z różnymi terminami składania ofert.

Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad JacekBojarowicz wyjaśnił, że autostrada będzie budowana według istniejącychprojektów, zostaną one jedynie przejrzane w ramach „wewnętrznej optymalizacji”m.in. pod kątem ewentualnych możliwości unifikacji niektórych rozwiązań – wramach ważnych pozwoleń na budowę.

Pytany o protesty mieszkańców północnej części woj.śląskiego przeciw przebudowie obecnej „jedynki” na słabiej dostępną dla ruchulokalnego autostradę Adamczyk przyznał, że w większości wypadków lokalizowanieinwestycji budzi emocje oraz sprzeciw. Podczas protestów padały m.in. postulatybudowy A1 w nowym śladzie, równolegle do obecnej DK1.

„Mamy nadzieję, że dojdziemy do koncyliacji, do porozumieniaz mieszkańcami. Uwzględnimy w każdym możliwym zakresie ich oczekiwania. Niejest dzisiaj możliwa zmiana przebiegu tej drogi, bo to by przecież zapewnewzbudziło kolejne protesty. Dzisiaj ta droga w tym śladzie musi powstać tak,jak jest projektowana. Są decyzje realizacji inwestycji drogowych i tego siętrzymamy” – podkreślił minister infrastruktury i budownictwa.

Wiceminister tego resortu Jerzy Szmit akcentował w czwartek,że wobec pozostawienia przez poprzedni rząd Programu Budowy Dróg Krajowych,wartego blisko 200 mld zł przy limicie finansowym 107 mld zł, decyzje okierowaniu do realizacji poszczególnych przedsięwzięć wymagają „bardzogłębokiego namysłu, co w pierwszej kolejności jest potrzebne krajowemusystemowi komunikacyjnemu”.

„Po drugie, chcieliśmy czas i ten czas dobrzewykorzystaliśmy, aby te przetargi, które będą ogłaszane – również tutaj na A1 -mogły być ogłaszane i realizowane w innych warunkach ? aby mogły być tańsze,aby mogły być lepiej i skuteczniej wykonywane. Takie rozwiązania zostanązaproponowane już w czasie przetargów, które tutaj, na A1, będą ogłaszane” -zapowiedział Szmit.

Fragment A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ześrodków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w ProgramieBudowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku.

Wiceminister wymieniał podjęte w ubiegłym i tym tygodniudecyzje o kierowaniu do realizacji odcinków tras: S3 między Szczecinem iŚwinoujściem, S19 w woj. lubelskim, S3 między Bolkowem i Lubawką, modernizacjiS7 między Napierkami i Płońskiem oraz czwartkową – w sprawie A1.

Szmit zasygnalizował, że w poniedziałek ogłoszona zostanieteż decyzja dotycząca trasy S61 między Ostrowią Mazowiecką i Szczuczynem.Bojarowicz wyraził natomiast nadzieję, że aplikacja do instrumentu „ŁączącEuropę” i dofinansowanie do 8,5-kilometrowego tzw. obejścia Węgierskiej Górki „udrożnikolejny ciąg ? S1 na Słowację”.

Adamczyk podkreślił w czwartek, że skierowanie do realizacjifragmentu A1 od Tuszyna do Częstochowy ? elementu sieci korytarzytransportowych TEN-T – wpisuje się w deklaracje złożone dzień wcześniej przezprzedstawicieli resortu (podczas konferencji TEN-T organizowanej przezministerstwo infrastruktury w ramach Grupy Wyszehradzkiej) w odpowiedzi napytania unijnych koordynatorów tych korytarzy.

Adamczyk zaakcentował rolę w podjęciu decyzji dot. fragmentuA1 Tuszyn-Częstochowa b. ministra transportu Jerzego Polaczka. „To minister nietylko wymarzył, ale robił wszystko, by autostrada A1 ze Śląska była realizowanaw kierunku północnym” – zaznaczył. (PAP)