Mielec tylko z ofertą Solarisa na pierwsze autobusy elektryczne. Z ZTP 2.0
25 września Urząd Miejski w Mielcu otworzył ofertę w przetargu na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Zakup ten jest dofinansowany z II edycji programu Zielony Transport Publiczny. Ostatni nowy autobus MKS Mielec zakupił w 2020 roku i był to jeden Solaris Urbino 12 CNG. Teraz ponownie w Mielcu ofertę położył tylko producent z Bolechowa, ale mocno przekraczającą budżet. Dodajmy, że zgodnie z planem pierwsze elektrobusy mają dotrzeć do miasta w ciągu 10 m-cy od podpisania umowy.
PIĘĆ ELEKTROBUSÓW
Mielec otrzymał z NFOŚiGW ponad 8 mln zł dotacji z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny 2.0” na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Kolejne ok. 4 mln zł miasto dołoży z własnych środków.
-„Chcielibyśmy, żeby w naszym mieście te autobusy elektryczne zafunkcjonowały, co jest konieczne ze względu na ochronę środowiska i zmniejszenie ilości zanieczyszczeń – powiedział Paweł Pazdan, wiceprezydent Mielca.
Otrzymane dofinansowanie mają wystarczyć nie tylko na zakup autobusów, ale i na infrastruktury do ich ładowania. Przedmiotem pierwszego od lat zamówienia na nowe autobusy z Mielca, są elektrobusy klasy MIDI w liczbie pięciu sztuk. Poszukiwane parametry to m.in.:
- Długość całkowita – w przedziale 8500 – 9600 mm;
- Szerokość całkowita - nie więcej niż 2500 mm;
- Przedział pasażerski - obniżona podłoga autobusu bez stopni pośrednich między I i II drzwiami z przeznaczeniem do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;
- Całkowita liczba miejsc w tym miejsc siedzących - minimum 55 miejsc, w tym co najmniej 23 miejsca siedzące (w tym min 4 pełnowymiarowe fotele dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi);
- Rodzaj silnika - autobus ma być napędzany silnikiem(-mi) elektrycznym o mocy min. 160 kW. z funkcją ograniczenia prędkości maksymalnej do 70 km/h. Możliwość eksploatacji w temperaturze otoczenia -30 C do + 40 C. W przypadku silnika umieszczonego centralnie wymaga się zamontowania osłon antyhałasowych wyciszających silnik, wykonanych z materiałów trudnopalnych z łatwo demontowanymi pokrywami obsługowymi w celu umożliwienia dostępu dla obsługi. Układ napędu musi odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów i redukcji prędkości jazdy;
- Magazyn energii – sposób ładowania - pojemność magazynu energii min. 340 kWh. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w okresie minimum 120 miesięcy pojemność energetyczną na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej).
- Mielec ma też jedno zastrzeżenie. Niezależnie od stanu technicznego i wartości pojemności energii użytecznej tj. pomiędzy 96 a 120 miesiącem eksploatacji dostawca dokona, na wniosek Użytkownika, wymiany na własny koszt magazyn energii na fabrycznie nowy wolny od wad o parametrach nie gorszych niż pierwotnie zamontowany. Wykonawca odbierze od zamawiającego i zutylizuje na swój koszt wymieniony magazyn energii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jedna oferta
Przy takich wymaganiach, 25 września tylko Solaris złożył ofertę w Mielcu. Opiewa ona na sumę 16 199 100 PLN brutto / 13 170 000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 9 LE electric na poziomie 2.634.000 PLN netto.
Z kolej miejski budżet wynosi 12.000.000,00 PLN brutto / 9.756.097,56PLN netto, co przy pięciu pojazdach daje jednostkową kwotę na poziomie 1.951.219,51 PLN netto.
To oznacza znaczne przekroczenie kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia i to o ponad 4 mln zł brutto. Co zrobi Mielec? Albo wybierze propozycję Solaris, albo unieważni przetarg i ogłosi powtórkę. Wówczas miasto - jeżeli będzie chciało zmieścić się w swoim budżecie - będzie musiało zrezygnować z baterii o bardzo dużej pojemności 352 kWh, ich wymiany po 96 m-cach czy wymogu ogrzewania z pompą ciepła na CO2. Wówczas, kto wie. Aczkolwiek ceny poniżej 2 mln za elektrobus są już w Polsce bardzo rzadko spotykane.