Michałowice coraz bliżej przetargu na dwa elektrobusy. Konsultacje
6 grudnia Urząd Gminy Michałowice ogłosił konsultacje rynkowe przed ogłoszeniem przetargu na zakup pierwszych zeroemisyjnych autobusów wraz z ładowarką.
Termin zakończenia tego etapu przewidywany jest na 16.12.2022 r. Z kolei przewidywany termin dostawy nowych elektrobusów do mazowieckiej gminy to 30.11.2023 r. Dzięki konsultacjom wiemy, co samorząd chce kupić korzystając z dofinansowania NFOŚiGW w ramach II edycji programu Zielony Transportu Publiczny.
dwa MINI elektrobusy
Zamawiający zaprasza do udziału w konsultacjach podmioty, które w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania wniosków wykonały co najmniej jedną (1) dostawę autobusów zeroemisyjnych lub (1) dostawę ładowarek do autobusów.
Planowany przedmiot zamówienia jest następujący:
- zakup dwóch autobusów klasy MINI (o długości od 6 do 8 metrów) oraz jednej stacji ładowania wyposażonej w dwa wtyki typu plug-in.
- pojemność min. od 30 do 45 pasażerów, z czego 10-12 na miejscach siedzących(+dwa miejsca składane). Podłoga autobusu całkowicie niska.
- wyposażenie w klimatyzację oraz ogrzewanie wodne z dodatkowym wykorzystaniem urządzenia do podgrzewania cieczy chłodzącej lub zamiennie energia elektryczna będzie wykorzystywana również do zasilania układów ogrzewania i klimatyzacji,
- silnik, bądź silniki elektryczne o mocy min. 160 kW
- bateria o pojemności nominalnej min. 210 kWh oraz użytkowej nie mniejszej niż 160 kWh
- zasięg minimum 140 km przy pełnym obciążeniu i normalnym wykorzystaniu urządzeń znajdujących się na wyposażeniu bez ładowania baterii - standard ładowania baterii typu plug-in z trybami ładowania wolnym i szybkim (zalecana liczba gniazd – 2 sztuki)
- bateria o żywotności przy normalnym użytkowaniu w warunkach drogowych Gminy Michałowice: a) ładowanie wolne – minimum 7 lat b) ładowanie wolne i szybkie – minimum 5 lat
- ładowarka stacjonarna typu plug-in wyposażona w dwa wyjścia i umożliwiająca ładowanie dwóch autobusów jednocześnie mocą nie mniejszą niż 50kW, bądź jednego autobusu mocą nie mniejszą niż 80 kW.pPrzyłącza do ładowania plug - in baterii trakcyjnych autobusów w dostarczonych minibusach muszą być kompatybilne z przyłączami do ładowania w ładowarkach i stacjach ładowania np. gniazda ładowania CCS Combo-2 (Type2/mode4)
Najmniejsza gmina w ZTP 2.0
Przypomnijmy, że 27 października w mazowieckich Michałowicach podpisano umowę na dofinansowanie zakupu dwóch autobusów elektrycznych. Na jej terenie mieszka obecnie ok.10 tys. osób, tym samym jest to najmniejsza jednostka, jaka kiedykolwiek wzięła udział w programie „Zielony Transport Publiczny”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gmina w ramach projektu pn.: „Zeroemisyjne autobusy dla Gminy Michałowice” uzyskała z NFOŚiGW dotację w wysokości 2 398 807,00 zł, czyli 58,72 proc. koszów kwalifikowanych oraz pożyczkę wynoszącą 1 686 021,00 zł, i stanowiącą 41,28 proc. koszów kwalifikowanych, przy łącznym koszcie w wysokości 4 084 828,00 zł. Inwestycja zakłada zakup dwóch niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie osiągnięty efekt ekologiczny w postaci: zmniejszenia emisji CO2: 37,93786 Mg/rok, ograniczenia emisji tlenków azotu: 0,04206 Mg/rok i ograniczenia emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10): 0,00016 Mg/rok.
-„Dobrze zorganizowany transport publiczny ma kluczowe znaczenie, nie tylko dla rozwoju gospodarczego i komfortu życia mieszkańców, ale także ze względu na ochronę środowiska, o czym świadczy zawarta dzisiaj umowa – powiedział Artur Michalski. – Zachęcamy miasta i gminy do współdziałania na rzecz tworzenia w Polsce warunków do rozwoju elektromobilności, zwłaszcza w zakresie zeroemisyjnego publicznego transportu zbiorowego. Liczymy, że dzięki takim działaniom na naszych ulicach będzie jeszcze więcej autobusów elektrycznych – dodaje wiceprezes Michalski.
Jak podkreśla NFOŚiGW, w Wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków, ma to kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach.