MIB z projektem ustawy regulujący rynek przewozu osób
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowałoprojekt ustawy, który ma uregulować zasady funkcjonowania rynku przewozu osób -powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Chodzim.in. o działalność platform taksówkowych, m.in. Ubera.
-„Mając na uwadze stworzenie jednolitych warunków dlapodmiotów prowadzących działalność w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób,działając też pod wpływem wielu sygnałów, opinii, które wpływały i nadalwpływają do ministerstwa o potrzebie nowych regulacji w tym zakresie,Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło prace legislacyjne mające nacelu dokonanie zmian przepisów w obszarze przewozu osób samochodamiosobowymi” – powiedział w czwartek w Sejmie Szmit, odpowiadając na pytaniaposelskie w sprawie wprowadzenia licencji dla pośredników w zamawianiuprzejazdów, w tym m.in. Ubera.
Jak tłumaczył Szmit, głównym celem „Projektu ustawy ozmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracykierowców” jest unormowanie zasad funkcjonowania rynku przewozu osób,opartych na równych, uczciwych regułach dla wszystkich uczestników rynkuprzewozowego.
-„Istotnym elementem tych prac jest również zwiększeniebezpieczeństwa pasażerów korzystających z przewozów zlecanych przez pośrednikóworaz wprowadzenie mechanizmów umożliwiających skuteczniejszą kontrolęprawidłowości wykonywania działalności gospodarczej przez pośredników ipodmioty z nimi współpracujące” – powiedział.
Jak mówił wiceminister, projekt jest jeszcze w trakcie prac”wewnątrz rządu”.
Szmit tłumaczył, że projekt ten przewiduje między innymi:wprowadzenie definicji pośrednictwa przy przewozie osób, ustanowienie licencjina pośrednictwo przy przewozie osób, obowiązek zlecania przewozów wyłączniepodmiotom posiadających licencje, o których mowa w ustawie z 6 września 2001 r.o transporcie drogowym, zniesienie obowiązkowych szkoleń z topografiimiejscowości i znajomości przepisów prawa miejscowego dla osób ubiegających sięo licencję na przewóz taksówką.
-„Projekt oraz szereg innych zmian, które z jednejstrony mają wprowadzić równe szanse, zasady, równy dostęp do rynku dlawszystkich przewoźników, dla tych wszystkich, którzy prowadzą przewozy, czylitaksówkarzy, ale też i dla wszystkich firm pośredniczących. My w swoichrozwiązaniach nie wnikamy w sposób porozumiewania się zarówno międzyzlecającym, między klientem a firmą pośredniczącą. Nie wnikamy też w relacjemiędzy firmą pośredniczącą a podmiotami, osobami, które wykonują te zlecenia.Chcemy jedynie, aby na rynku taksówkarskim zapanowały równe szanse dlawszystkich podmiotów gospodarczych, jak również dla wszystkich tych, którzyprowadzą działalność gospodarczą, żeby obciążenia z tym związane i wymogi,które są stawiane, były jednolite” – tłumaczył wiceminister.
Szmit mówił, że projekt ustawy przewiduje m.in. obowiązekprowadzenia i udostępniania przez pośredników dla celów kontrolnych rejestruwszystkich otrzymanych i przekazywanych do realizacji przedsiębiorcom zleceń nawykonywanie przewozów drogowych osób. Mają one być dostępne na żądanieInspekcji Transportu Drogowego oraz Krajowej Administracji Skarbowej. Ponadtoma być też prowadzony rejestr zleceń oraz rejestr podmiotów zatrudnionych iwspółpracujących. Rejestr zleceń ma być przechowywany przez 5 lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W stosunku do nieuczciwych przedsiębiorcówdziałających niezgodnie z obowiązującymi przepisami, przewidziano procedurę,która uniemożliwi korzystanie ze środków komunikacji, za pomocą których zlecanebędą przewozy wykonywane niezgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym.Zakłada się, że ta procedura będzie mogła być wszczęta po przeprowadzeniukontroli u pośrednika, w wyniku której służby kontrolne stwierdzą wykonywaniedziałalności pośrednictwa bez wymaganej licencji” – mówił.
-„Należy podkreślić, że projekt ustawy nie ograniczamożliwości świadczenia usług przewozowych, wskazuje jedynie, że przewozy osóbmogą wykonywać wyłącznie licencjonowani przewoźnicy. Intencją MinisterstwaInfrastruktury i Budownictwa jest, aby wszyscy uczestnicy rynku przewozów mielijednakowe prawa i obowiązki, a żadna z grup działających na tym rynku nie byłauprzywilejowana, na przykład przez niepłacenie podatków, czy prowadzeniedziałalności gospodarczej bez jej rejestracji” – podkreślił Szmit.
Jak mówił wiceminister, jeżeli chodzi o ewentualne sankcje wstosunku do tych przewoźników, którzy będę działali wbrew licencji,przewidziano kary, łącznie z zablokowaniem platformy informatycznej, którasłuży do kontaktu między klientem a podmiotem pośredniczącym.
-„Uregulowania, które są przygotowywane – one niedługotrafią do Wysokiej Izby – (…) to, co jest fundamentalne w nich, to jest to,aby wszystkie podmioty, które działają na tym rynku miały równe prawa, żebyzapewnić większe bezpieczeństwo też i dla pasażerów, możliwość identyfikacjikursów, możliwość składania realnych reklamacji” – powiedział. (PAP)
„