Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MIB: sojusz drogowy zaprzeczeniem fundamentów UE

infobus
09.02.2017 08:12

? Sojusz paryski niszczy równowagę na rynku transportowym ijest zaprzeczeniem fundamentalnych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej ?powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

8 lutego 2017 r. odbyła się konferencja prasowa poświęconasytuacji branży międzynarodowego transportu drogowego i tworzonych przezpaństwa członkowskie UE barier administracyjnych, które zagrażają jednolitemurynkowi transportowemu Wspólnoty.

Wiceministrowie infrastruktury i budownictwa JustynaSkrzydło i Jerzy Szmit przedstawili główne zagrożenia i wyzwania dla branżytransportu drogowego, wynikające z trudnej sytuacji polskich przedsiębiorców wzwiązku z wprowadzeniem przez m.in. Niemcy, Francję i Austrię zmian w prawie.

Polska krytycznie ocenia tzw. sojusz drogowy zawarty wParyżu 31 stycznia 2017 r. przez 9 państw europejskich. W ocenie MIB jest onzapowiedzią dążeń do pogłębiania różnic na rynku przewozów drogowych iusankcjonowania praktyk protekcjonistycznych na poziomie prawa unijnego,stosowanych dotychczas jedynie przez niektóre państwa członkowskie.

Jerzy Szmit przedstawił powody, dla których resortzdecydował się na przygotowanie przez międzynarodowych ekspertów raportudotyczącego wpływu regulacji sektora transportu drogowego na przedsiębiorczośći rozwój gospodarczy Unii Europejskiej.

Z raportu wynika, że prawie 62% rynku przewozowego UE należydo 5 państw, przy czym Niemcy zajmują dominującą pozycję. Prof. KonradRaczkowski, który prezentował wyniki raportu podkreślił, że większość państw UEnie jest w stanie dostosować się do niemieckich i francuskich regulacji o płacyminimalnej. W 17 państwach UE płaca minimalna jest dużo niższa niż minimalnypoziom wynagrodzenia przyjęty w ustawie MiLoG, a dumping socjalny jest wymówkąw obronie pozycji konkurencyjnych i budowie Europy dwóch prędkości. Dodał też,że wprowadzone przepisy mogą przyczynić się do powiększenia szarej strefy w UE.Z analiz wynika, że wprowadzenie niekorzystnych dla m.in. polskichprzedsiębiorców rozwiązań spowodowało w 2016 r. wzrost szarej strefy w UE o 1,4mld euro, eksperci szacują, że wartość ta będzie rosła w kolejnych latach. Wocenie autorów raportu wprowadzone m.in. przez Niemcy i Francję regulacjewydają się być bezpośrednio sprzeczne z art. 56 i art. 58 Traktatu oFunkcjonowaniu Unii Europejskiej, naruszając zasadę swobody świadczenia usług.

Wiceminister J. Skrzydło podkreśliła, że kwestie socjalne wtransporcie oraz procedowane przez KE inicjatywy drogowe to stały punkt wrozmowach ministra Andrzeja Adamczyka z jego odpowiednikami z innych państwczłonkowskich oraz w rozmowach z Komisarz ds. Transportu Violetą Bulc.Przypomniała, że rząd konsekwentnie realizuje strategię, której celem jestochrona polskiego sektora transportowego, w tym polskich firm z tej branży,które wypracowały sobie silną pozycję na europejskiej mapie transportowej. Omówiłatakże dotychczasowe działania MIB na forum UE związane z pogłębiającym siękryzysem w branży i wskazała na konieczność wykorzystania wniosków z raportu wnegocjacjach nt. rozwiązań prawnych przygotowywanych przez Komisję Europejską(m.in. dyrektywy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług).

– Koalicja państw popierających polskie stanowisko prowadziregularne konsultacje i działa bardzo aktywnie. Mamy opracowany kompleksowyplan najbliższych działań. Ponadto rząd prowadzi dialog, zarówno z przedstawicielamiunijnych instytucji w Brukseli, jak i z partnerami społecznymi w kraju.Uważamy, że wspólnym interesem powinno być rozwiązywanie rzeczywistychproblemów, z którymi zmaga się europejski rynek transportowy ? podsumowała J.Skrzydło.

Wysiłki MIB na rzecz ochrony interesów polskiej branżytransportowej będą kontynuowane. Jednym z planowanych działań będziekonferencja w Brukseli z udziałem ekspertów „Liberalizacja czy protekcjonizm ?szanse i zagrożenia dla międzynarodowego transportu drogowego”.