Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MIB krytykuje propozycje KE ws. transportu

infobus
01.06.2017 11:27

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk skrytykował w środę, 31 maja, w Brukseli przedstawiony przez Komisję Europejską pakiet w sprawiemiędzynarodowego transportu drogowego w UE. Zapowiedział, że Polska będzieszukała sojuszników, by zablokować te rozwiązania.

-„To pakiet, który wprost uderza w sektor transportumiędzynarodowego nie tylko w Polsce, nie tylko w krajach EuropyŚrodkowo-Wschodniej, ale także w sektor transportu międzynarodowego całejEuropy” – powiedział dziennikarzom Adamczyk.

KE przedstawiła w środę propozycję przepisów, którenakładają na firmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej kierowcomwykonującym przewozy międzynarodowe. Ma być ona stosowana, jeśli kierowcaspędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju. To złe wiadomości dlapolskich firm, które są bardzo poważnym graczem na tym rynku w Europie. Jeślipropozycje KE wejdą w życie, pozycja naszych przedsiębiorstw wobec konkurentówz zachodniej Europy będzie dużo trudniejsza.

Minister wyraził obawę, że w świetle takich regulacjiwzrosną koszty transportu w całej Europie, za co zapłacą docelowi odbiorcytowarów. Zapowiedział, że Polska będzie chciała zbudować mniejszość blokującą wRadzie UE, aby zablokować te przepisy.

-„Prowadzimy rozmowy z ministrami transportu z innych państw;budujemy koalicję (przeciw). Ale my nie chcemy tylko negować, my chcemy pokazaćwątpliwość tych rozwiązań” – podkreślił Adamczyk.

Jak zaznaczył, nie może być tak, że rozstrzygnięcia Francjiczy Niemiec, wobec których prowadzone jest postępowanie o naruszenie prawa UE wtym obszarze, staną się podstawą nowych unijnych przepisów.

Francja i Niemcy, a niedawno także Austria, wprowadziłyswoje krajowe przepisy nakładające na przewoźników w transporciemiędzynarodowym obowiązek stosowania wobec kierowców płacy minimalnej. KomisjaEuropejska stanęła w sporze w tej sprawie za Europą Wschodnią, rozpoczynającprocedury o naruszenie prawa unijnego przez te kraje (w efekcie Niemcy np.zawiesiły stosowanie swoich przepisów).

Komisja argumentowała, że obowiązek stosowania wobeckierowców w transporcie międzynarodowym płacy minimalnej krajów przyjmujących(już od pierwszego dnia pobytu) jest nieproporcjonalnym obciążeniem. Terazrozstrzygnęła, od ilu dni pracy kierowcy w danym państwie trzeba będzie objąćgo płacą minimalną.

Adamczyk zgodził się z opiniami wyrażanymi przezprzedstawicieli firm transportowych, że te przepisy to próba wyeliminowania ichz rynku krajów zachodnich.

-„Mogę potwierdzić te obawy polskich transportowców, ale tonie są to tylko i wyłącznie ich obawy” – zaznaczył. Zwrócił też uwagę, żepolski samochodowy transport międzynarodowy jest największy i najlepiejzorganizowany w Europie, dlatego pomysły KE można – jego zdaniem – odbieraćjako zabiegi protekcjonistyczne, które mają osłabić sektor transportu międzynarodowegonie tylko w naszym kraju.

Minister zwrócił uwagę, że tworzy się koalicja kilkunastupaństw europejskich, które nie akceptują tych rozwiązań. Wśród krajów, zktórymi Polska może być w tej sprawie w koalicji, wymieniał Węgry, Słowację,Czechy, Litwę, Łotwę, Estonię, Rumunię, Bułgarię, a także Portugalię iHiszpanię.

Adamczyk ocenił, że rozwiązania KE są niekorzystne dla całejgospodarki europejskiej. „Pracujemy nad tym, aby powiększać tę koalicję” -powiedział.

Przedstawiony przez Komisję Europejską pakiet to osiemprojektów prawnych, które według Brukseli mają doprowadzić do poprawyfunkcjonowania rynku przewozów drogowych oraz warunków socjalnych izatrudnienia pracowników. Jak tłumaczyła na konferencji prasowej w Brukseliunijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc, wszystkie elementy pakietu mająsłużyć temu, by transport drogowy był bardziej przejrzysty, płynny, a takżeuczciwy. (PAP)