MIB: Inicjatywy drogowe w styczniu i lutym 2017 r.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury iBudownictwa Jerzy Szmit podsumował na konferencji prasowej najważniejszedziałania inwestycyjne na sieci dróg krajowych w 2017 r.
Wiceministerprzypomniał m.in. dotychczasowe rozwiązania przyjęte na rzecz optymalizacjiprocesu budowy dróg oraz ostatnio ogłoszone postępowania przetargowe.Przedstawił też stanowisko resortu w sprawie planów budowy drogi ekspresowejS14 – Zachodniej Obwodnicy Łodzi, w związku ze znacznym przekroczeniemkosztorysu inwestorskiego w ofertach wykonawców, złożonych w postępowaniuprzetargowym na budowę tego odcinka.
– Jesteśmy zdeterminowani, by zbudować Zachodnią ObwodnicęŁodzi w ciągu drogi S14. Jeszcze w marcu 2017 r. ogłosimy przetarg na nowyprojekt, który pozwoli obniżyć koszty tej inwestycji. Do współpracy zapraszamyteż samorządy zainteresowane powstaniem tej drogi ? podkreślił wiceministerSzmit
Wiceminister Szmit przypomniał, że w ramach prac RadyEkspertów wypracowano nowy wzór umowy na realizację zamówienia publicznego wzakresie dróg publicznych, który będzie obowiązywać na nowych kontraktachzlecanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Wiceminister Jerzy Szmit w czasie konferencji o inwestycjachdrogowych
Nowe zasady zastosowano już w ogłoszonych 3 lutego 2017 r.przetargach na realizację dwóch odcinków drogi S61: Kolno – Stawiski (o dł.16,4 km) oraz Stawiski – Szczuczyn (o dł. 18 km). Wkrótce ogłaszane będąkolejne przetargi na pozostałe odcinki S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką aSzczuczynem, wraz z obwodnicą Łomży.
W lutym 2017 r. GDDKiA wysłała też wykonawcom zaproszenia dozłożenia ofert cenowych na realizację obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągudrogi S17 (o długości 9,6 km) oraz na budowę trzech odcinków drogi S19 pomiędzyLasami Janowskimi a Niskiem, o łącznej długości 24,2 km.
MIB podejmuje wysiłki, by umożliwić przygotowanie dorealizacji kolejnych zadań na sieci dróg krajowych. W ubiegłym tygodniu zostałam.in. podjęta decyzja o zapewnieniu środków na dalsze prace dla obwodnicyŁochowa w ciągu drogi krajowej 62 (o długości 8,2 km), m.in. przygotowywanie studiumekonomiczno-techniczno-środowiskowego.
Ponadto systematycznie kierowane są do realizacji zadania naistniejącej sieci drogowej, w tym zapewniające podniesienie nośności do 11,5t/oś np.: przebudowa dk 1 pomiędzy Częstochową a aglomeracją śląską (łącznie 7odcinków realizacyjnych) oraz dk 8 Bardo ? Bardo Przyłęk i dk 36 w Ścinawie,przebudowa mostów w Kowalewicach (dk 21), Szczekocinach (dk 78), BielskuPodlaskim (dk 19) oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na dk 57 w m.Przasnysz i dk 50 Łochów ? Topór.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiceminister Jerzy Szmit w czasie konferencji o inwestycjachdrogowych
Wiceminister Jerzy Szmit podkreślił, że ważnym aspektemostatnich prac Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest rozwiązaniesytuacji powstałej w związku ze znaczącym przekroczeniem (o 264 mln zł)wartości ofert złożonych w przetargu na realizację S14 Zachodniej ObwodnicyŁodzi.
Obecny kosztorysowy koszt kilometra tej drogi wynosi ok. 62mln zł, a po zwiększeniu wartości wynosiłby ponad 72 mln zł. W ramachzabezpieczonego limitu w PBDK dostępne jest jedynie 107 mld złotych. Narealizację wszystkich priorytetów zapisanych w Programie brakuje zatem ok. 90mld zł. Wzrosty wartości zadań, jak w przypadku S14, pogłębiłyby ten deficyt.Za kwotę, którą dodatkowo należałoby dołożyć do realizacji Zachodniej ObwodnicyŁodzi, można byłoby zbudować dużą obwodnicę (np. Kołbieli czy Niemodlina), bądźkilka mniejszych (np. Zatora i Nowego Sącza i Chełmca i Myśliny i Łochowa).
– Należy podjąć trudną decyzję o dalszych losach zadania.Czy dać szansę innym obwodnicom i zoptymalizować projekt S14 tak, aby jegokoszt nie odbiegał od pierwotnych szacunków, czy zwiększyć wartość S14 koszteminnych zadań? ? pytał wiceminister Szmit.
W związku zproblemami z zapewnieniem środkówna realizację tej inwestycji, na podstawie analizy oraz wymaganych standardówprojektowania MIB oceniło, że zadanie jest przewymiarowane i należy wprowadzićdo projektu istotne zmiany obniżające koszty jego realizacji, m.in. w kwestii pracziemnych i odstąpienia od budowy części obiektów inżynierskich. Przetarg naopracowanie nowego projektu S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zostanie ogłoszonyjeszcze w marcu 2017 r.
„