MIB: 81 mld zł w transportowych inwestycjach
Łączna wartość inwestycji drogowych – budowanych obecnieautostrad i dróg ekspresowych – to ponad 51 mld zł; z kolei wartośćnierozstrzygniętych jeszcze przetargów to blisko 30 mld zł – poinformował wSejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Wiceminister odpowiadając na pytania posłów w Sejmie w nocyz poniedziałku na wtorek przypomniał, że zgodnie z Programem Budowy DrógKrajowych na lata 2014-2023 powstanie 3840 km nowych autostrad i drógekspresowych. Program zakłada ponadto przebudowę 205 km dróg krajowych.
Szmit podkreślił, że obecnie łączna wartość „zadańskierowanych do realizacji”, gdy chodzi o drogi, które są już w budowane,jak i te, na których budowę rozpoczęły się już przetargi, choć nie wyłonionojeszcze wykonawców – to 80 mld 800 mln zł (w budowie 51 mld 400 mln zł;przetargi 29 mld 400 mln zł).
Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury i budownictwadodał, że obecnie w realizacji jest 93 zadań na budowę 1329 km nowych dróg.”Z czego 63 zadania o długości 879 km i 30 zadań na etapie projektowania wumowach projektuj i buduj o długości 449 km. W przetargu znajdują się 63zadania o długości 759 km” – dodał.
Szmit podkreślił, że w ostatnich dniach ministerstwoskierowało nowe inwestycje do drugiego etapu przetargu o łącznej wartości 4 mld100 mln zł. Chodzi m.in. o budowę odcinka autostrady A2 od Węzła Lubelska wWarszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, drogi ekspresowej S7Warszawa – do obwodnicy Grójca czy S17 Warszawa Węzeł Zakręt do Węzła Lubelska.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku inwestycji w drogi samorządowe – przyznałwiceminister – „jest rzeczywiście problem”, a ich stan ich siępogarsza. Przypomniał, że na modernizację i budowę nowych dróg samorządowych wbudżecie zarezerwowano 1,5 mld zł (fundusz modernizacji dróg gminnych ipowiatowych, fundusz likwidacji miejsc niebezpiecznych, rezerwa budżetupaństwa). Dodał, że stanowi to mniej więcej połowę tego, co samorządy byłby wstanie współfinansować.
Zdaniem wiceministra, odpowiedzią na te wyzwania mogłaby byćbudowa jednolitego funduszu dróg samorządowych, który stworzyłby mechanizmstabilnego finansowanie takich inwestycji. (PAP)
„