Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MIB: 1300 km nowych tras w realizacji

infobus
14.03.2017 10:05

Jeszcze w tym roku planowane jest oddanie do ruchu ponad 390km nowych dróg, w tym odcinki tras S3, S5, S7 i S8 oraz kilku obwodnic. Wkolejnych dwóch latach, te drogi oraz trasa S17, planowane są niemal w całoścido oddania do użytku. Obecnie prace projektowe i budowlane toczą się na ponad1300 km odcinków nowych dróg. Na zadania o długości ponad 700 km prowadzone sąpostępowania na wybór wykonawców.

Jednym z przykładów jest budowa nowej „zakopianki” czylidrogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem. Trwa tu drążenie ponad 2km tunelu pod górą Mały Luboń pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą metodągórniczą, stosowaną po raz pierwszy w Polsce ADECO RS. Wybór tej metodypodyktowany był skomplikowaną budową geologiczną występującą na tym terenie.

Dla wszystkich użytkowników „zakopianki” to zapowiedźwyraźnego skrócenia czasu przejazdu i wyższego poziomu bezpieczeństwa orazkomfortu podróży z Krakowa na południe Polski – powiedział podczas wizyty wwojewództwie Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.

Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa dopuszczone sąprace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykonywanierobót w takim trybie wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń.Dlatego są one na bieżąco monitorowane. Ze względów geologicznych, aby nieosłabić górotworu, drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu. Wcałym procesie budowy obiektu przewidziany jest szereg innowacyjnych rozwiązań.Finalnie powstaną dwa równoległe tunele i w każdym będzie odbywał się ruch wjednym kierunku czyli praktycznie wydrążyć trzeba ponad 4 km.

Na pozostałych odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwająprace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach (w celuzabezpieczenia zboczy skarp), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektówmostowych. Betonowane są fundamenty i podpory. W tym sezonie zimowym żaden zwykonawców nie ogłosił przerwy w pracach, co oznacza, że pracowali przez całyten okres.

Intensywne prace prowadzone są na innych inwestycjach wcałym kraju. Realizowane są połączenia Szczecina z Legnicą i Bolkowem w ciąguS3, Wrocławia z Poznaniem poprzez trasę S5 i A1 w okolicach Grudziądza. Nowefragmenty S7 z Gdańska przez Warszawę do Krakowa oraz S8 i S17 czyli połączeniamiędzy stolicą a Białymstokiem i Lublinem.

S3 – połączenie północ – południe

Realizowane jest obecnie połączenie zespołu portówSzczecin-Świnoujście z południową granicą Polski. Jeszcze w 2017 r. oddane doruchu mają zostać drugie nitki S3 na wysokości Gorzowa Wielkopolskiego i natrasie od Sulechowa do Zielonej Góry. Kolejne odcinki ekspresowego połączenia zautostradą A4 i dalej z Bolkowem są w trakcie budowy. Ruszyły tam prace ziemneoraz trwają roboty mostowe. Rozpoczął się m.in. proces przygotowawczy do zmianyorganizacji ruchu na A4, gdzie w kwietniu będą budowane wjazdy i zjazdy nawęzeł Legnica Południe. Planowane jest sukcesywne oddawanie do ruchu kolejnychodcinków realizacyjnych drogi ekspresowej S3, tak aby całe połączenie Bolkowaze Szczecinem funkcjonowało jeszcze przed końcem 2018 r.

Kolejny odcinek do południowej granicy jest obecnie wtrakcie przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Część postronie czeskiej, zgodnie z międzynarodowym porozumieniem, również ma byćrealizowana w ciągu trasy D11. Natomiast na północnym końcu trasy S3 częśćodcinków już funkcjonuje, inne są w trakcie postępowania przetargowego, akońcowe połączenie do samego Świnoujścia jest w trakcie przygotowania doprzetargu.

S6 Szczecin – Koszalin

Z kolei rok po oddaniu trasy S3 Szczecin – Legnica, czyli dokońca 2019 r., planowane jest również oddanie do ruchu połączenia Goleniowa zKoszalinem w ciągu S6. Na wszystkich sześciu fragmentach trasy zostały wydawanedecyzje ZRID, prowadzone są wycinki drzew i ruszają roboty budowlane. Na120-kilometrowym docinku ekspresowej „szóstki” powstanie 11 węzłów drogowych,111 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady i przejścia dlazwierząt), 6 (3 pary) Miejsc Obsługi Podróżnych i 3 Obwody Utrzymania DrogiEkspresowej.

Sama obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowejS6 o długości 20,1 km planowana jest do oddania jeszcze w 2018 r. Obecnietrwają tam roboty przy obiektach mostowych, usuwaniu kolizji, wymianie gruntu iwzmacnianiu podłoża.

W woj. zachodniopomorskim trwa jeszcze realizacja dwóchobwodnic. Obwodnica Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 (dł. 17,8 km) jest wbudowie, roboty koncentrują się głównie przy budowie estakad. Inwestycjapowinna się zakończyć w 2018 roku. Obwodnica Szczecinka w ciągu S11 (dł. 12 km)czeka na uzyskanie decyzji ZRID. Wiosną również na tej inwestycji rozpoczną sięroboty budowlane. Ta obwodnica powinna być gotowa w 2019 roku.

Obwodnice Kłodzka, Nysy i Wielunia

Na południu Polski ruszyły też prace budowlane przyrealizacji obwodnicy Kłodzka wraz z łącznikiem w ciągu dróg krajowych 33 i 46.Realizowane są prace drogowe oraz na wszystkich obiektach mostowych. Dziękitemu planowane jest oddanie do ruchu łącznika pod koniec jesieni 2017 r., acałości w okolicach połowy 2018 r.

Na wschód od Kłodzka realizowana jest obwodnica Nysy w ciągudróg krajowych 41 i 46. Obecnie prowadzone są prace na obiektach mostowych,takie jak chociażby szalowanie, zbrojenie, czy betonowanie. Planowane jest żekierowcy będą mogli korzystać z tras przed końcem 2017 r.

Z kolei w województwie łódzkim finiszuje budowa obwodnicyWielunia w ciągu drogi krajowej nr 74j. Trwają prace związane z oznakowaniemnowej trasy oraz porządkowaniem terenu. Kontraktowy termin oddania do użytkuprzypada na początek kwietnia.

S5 Poznań – Wrocław

Intensywne prace toczą się także na budowie drogi ekspresowej S5Poznań-Wrocław, której kolejne odcinki będą sukcesywnie oddawane do ruchu wlatach 2017 ? 2019. Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku w okolicachPoznania łączącym S5 z A2 oraz na trzech fragmentach dające połączenieWrocławia z funkcjonującą już trasą w okolicach Rawicza.

Na podwrocławskim odcinku trwa nasuwanie prawie 300metrowego obiektu mostowego. Na wszystkich, dolnośląskich placach budówprzyszłej S5 trwają prace przygotowawcze do układania nawierzchni bitumicznejoraz zaawansowane roboty na obiektach mostowych. Ruch lewą nitką trasy S5odbywa się już na prawie 7-kilometrowym odcinku.

Pod kątem zaawansowania kolejnymi odcinkami S5 są te mającepołączyć funkcjonujący dziś fragment z „piątką” na północ od Leszna. Wykonawcymimo okresu zimowego realizują część robót. Głównie są to „roboty suche” orazwybrane betonowania w zakresie obiektów inżynierskich. Wykonywane są takżeroboty ziemne (np. wykopy i nasypy) oraz przy dobrych warunkach pogodowychpodbudowy lub inne warstwy konstrukcji drogi. Cały niemal 30-kilometrowyfragment trasy planowany jest do dodania do ruchu do końca 2018 r.

Ostatni fragment o długości ponad 30 km i składający się zdwóch odcinków realizacyjnych planowany do przekazania do ruchu jest w 2019 r.Obecnie trwają tam starania o uzyskanie decyzji ZRID, po której Wykonawcy będąmogli przystąpić do rozpoczęcia prac budowlanych.

S5 Poznań – Grudziądz (A1)

Trwają również zaawansowane prace na kolejnych odcinkach S5od Poznania w kierunku Bydgoszczy aż do autostrady A1 na wysokości Grudziądza.Jeszcze w tym roku ma zostać oddany do ruchu fragment łączący się z istniejącąS5 w woj. wielkopolskim będący zarazem obwodnicą Gniezna. Na tym ponad18-kilometrowym odcinku wykonawcarealizuje roboty drogowe związane z układaniem nawierzchni asfaltowych orazroboty wykończeniowe tj.: wykonywanie rowów oraz ich umocnieniem, wykonanienawierzchni z kostki kamiennej na MOP, humusowanie skarp oraz pasa rozdziału,wykonanie ścieków drogowych i innych elementów odwodnienia.

Oddanie do ruchu pozostałych 130-kilometrowów drogi S5biegnącej aż do autostrady A1 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego,planowane jest natomiast w 2019 r. Obecnie w zależności od odcinkarealizacyjnego, trwają tam procedury wydawania decyzji ZRID. Po ich uzyskaniu,czego można się spodziewać kolejnych tygodniach, wykonawcy bezzwłocznieprzystąpią do robót budowlanych. W niektórych miejscach tam gdzie jest tomożliwe rozpoczęły się już pierwsze prace archeologiczne i środowiskowe.

W okolicach S5 realizowana jest również obwodnicaInowrocławia w ciągu dróg krajowych nr 15 i 25. Wykonawca prowadzi roboty wzakresie prac wodnokanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Wkolejnym tygodniu przewiduje również kontynuowanie prac na całej19-kilometrowej trasie, stanowiącej wschodnie obejście miasta. Zakończeniewszystkich robót planowane jest w połowie bieżącego roku.

W centralnej części kraju dobiega końca budowa obwodnicyWielunia w ciągu drogi krajowej nr74, której oddanie do ruchu planowane jest napoczątku kwietnia br. Nieco na zachód od łódzkiego, trwają roboty ziemne ifundamentowe na budowie I etapu obwodnicy Kępna w ciągu S11. Zakończenie pracprzy tym 4,4-kilometrowym odcinku planowane jest na sierpień 2018 roku. Równieżw ciągu drogi ekspresowej S11 realizowane są obwodnice Jarocina i OstrowaWielkopolskiego, planowane do oddania jeszcze w 2017 r.

Postępuje także budowa autostrady A1 w woj. śląskim, odRząsawy do Pyrzowic, gdzie mimo okresu zimowego niektóre prace są realizowane.Wykonywane są roboty ziemne, branżowe ? w szczególności przebudowyinfrastruktury kolidującej z budowaną autostradą, roboty mostowe i drogowe.Budowa wszystkich czterech odcinków ma zostać zakończona wiosną 2019 r. Ponadtotrwa przebudowa estakady w Sosnowcu w ciągu drogi ekspresowej S1.

Droga ekspresowa S7

Kolejne odcinki S7 realizowane już w oj.. świętokrzyskimpozwolą na przestrzeni najbliższych lat domknąć połączenie północ-południedrogą ekspresową S7. Mimo przerwy zimowej na kontraktach do 15 marca wykonawcyprowadzą niektóre roboty (np. przy konstrukcjach obiektów inżynierskich), przysprzyjających warunkach atmosferycznych. Dzięki temu na S7 od Jędrzejowa dogranicy woj. świętokrzyskiego odcinek jest ukończony w niemal 90 procentach.Trwają prace przy obiektach inżynierskich głównie w obrębie węzła wWodzisławiu. Do wykonania zostały prace wykończeniowe przy obiektach mostowych,a także układanie warstw bitumicznych nawierzchni na ciągu głównym S7 i drogachdojazdowych. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał br. Aktualnie jużjeździmy jedną jezdnią drogi ekspresowej S7 w obu kierunkach po warstwie wiążącej.

Na odcinku Chęciny – Jędrzejów postęp robót jest obecnie napoziomie około 40 procent. Prowadzone są prace przy konstrukcjach obiektówmostowych, np. w ubiegłym tygodniu wykonawca układał belki ustroju nośnegojednego z największych obiektów, czyli przejść dla zwierząt dużych nad drogąekspresową przed Jędrzejowem. Kontynuowane będą roboty ziemne i przy warstwachkonstrukcyjnych nawierzchni.

Toczące się prace na budowie S7 od Radomia do granicywojewództwa pozwolą zakończyć roboty w II kwartale 2017 r.. Obecniezawansowanie prac na tym odcinku to około 90 procent. Prace toczą się główniena obiektach inżynierskich w obrębie węzłów w Szydłowcu. W okresie lepszejpogody na pozostałych odcinkach pozostały do ułożenia warstwy nawierzchni.

Kolejny odcinek trasy ekspresowej S7 to obwodnica Radomia.Realizowana w systemie zaprojektuj i buduj. Wykonawca prowadzi obecnie praceprzy obiektach inżynierskich. Po przerwie zimowej kontynuowane będą praceziemne. Ekspresowa obwodnica Radomia będzie gotowa na koniec 2018 r.

Na wszystkich warmińsko-mazurskich odcinkach, mimo okresuzimowego, trwają prace takie jak: roboty konstrukcyjne na obiektach mostowychoraz roboty ziemne. Na bardziej zaawansowanych odcinkach mających połączyćfunkcjonująca dziś S7 z granicą woj. mazowieckiego jeszcze w przed wakacjamitrwają także prace polegające na montażu urządzeń BRD oraz ochrony środowiskanaturalnego. Cała droga ekspresowa S7 w woj. warmińsko-mazurskim planowana jestdo przekazania do końca tego roku.

Z kolei w woj. pomorskim kontynuowane są prace przy budowiedwóch odcinków Koszwały ? Nowy Dwór Gdański i Nowy Dwór Gdański – Elbląg,których budowa zakończy się w 2018 r. Po ich oddaniu Trójmiasto uzyskaekspresowe połączenie w stronę Warszawy aż do granicy woj. mazowieckiego wNapierkach, a poprzez połączenie z S51 w Olsztynku z Olsztynem.

Trwają także prace na placach budów S51 łączącej S7 zobwodnicą Olsztyna w ciągu S51 i dk16 oraz na samej obwodnicy, gdzierealizowane są głównie prace przy budowie obiektów mostowych i obwodzieutrzymania drogowego. Na ekspresowej części obwodnicy trwają prace ziemne,takie jak wymiany gruntów, budowynasypów i wykopów. Całość planowana do oddania jest w 2018 r. Z kolei nabudowie S51 Olsztyn – Olsztynek kontynuowane są m.in. prace na najdłuższymobiekcie mostowym na tej inwestycji – estakadzie nad doliną Pasłęki. Oddanietrasy planowane jest na koniec 2017 r.

Droga ekspresowa S8

Ostatnie odcinki podwarszawskiej S8 od strony południowej sąjuż w realizacji. Inwestycja polegająca na rozbudowie obecnej DK 8 doparametrów drogi ekspresowej pomiędzy Radziejowicami a Paszkowem zostałapodzielona na dwa zadania. Od Radziejowic do Przeszkody, w lutym uzyskano ZRID.Wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia robót i wprowadzenia czasowejorganizacji ruchu przy założeniu 2+1. Budowa zakończy się w lipcu 2019 r. Drugifragment to odcinek od Przeszkody do Paszkowa o długości 11,6 km.

Obecnie trwają tam prace związane z budową obiektówmostowych, a także roboty związane z przebudową urządzeń podziemnych. Terminzakończenia robót planowany jest na październik przyszłego roku. Ekspresowaobwodnica Marek będąca północno-wschodnim wylotem z Warszawy również jest wrealizacji Zakończenie prac przewidziane zostało w drugiej połowie bieżącegoroku. Trwa przebudowa DK 8 do parametrów trasy „S” od Wyszkowa w kierunkuBiałegostoku. Mazowieckie odcinki o łącznej długości ponad 38 km planowane sądo oddania w drugiej połowie 2018 r., zaś podlaskie, w sumie mające ponad 29km, jesienią tego roku.

Południowa Obwodnica Warszawy – droga ekspresowa S2

Pisząc o drogach wokół aglomeracji warszawskiej trzebawspomnieć o pracach przy realizacji ekspresowej obwodnicy Warszawy. Napołudniowym odcinku (węzeł Puławska – węzeł Lubelska) o długości 18,5 kmrozpoczęły się już pierwsze prace budowlane. W ciągu S2 na tym odcinkupowstanie m. in. ponad 2-kilometrowy tunel pod jedną z dzielnic Warszawy -Ursynowem oraz most na Wiśle. Planowane zakończenie prac przypada na sierpień2020 r.

Droga ekspresowa S17

Kolejne odcinki ekspresowego połączenia Warszawy z Lublinemsą w realizacji. Powstaje połączenie drogi ekspresowej S17 z mostem na Wiśle wPuławach. Prowadzone są prace przy obiektach inżynierskich (od zbrojenia ibetonowania po roboty wykończeniowe), formowane nasypy i wykopy. Termin oddaniado ruchu to kwiecień 2018 r.

Na kolejnym odcinku, od węzła Skrudki do węzła Kurów Zachódkończone są prace związane z wycinką drzew z pasa drogowego przyszłej”ekspresówki”. Rozpoczyna się porządkowanie terenu i rozpoznanie saperskie.Termin ukończenia prac to połowa 2019 r. Na odcinkach od granicy z woj.lubelskim do obwodnicy Kołbieli trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID, którapozwoli wykonawcom wejść na plac budowy.

Droga ekspresowa S19

Podkarpacie zyska sprawne połączenie w relacjipółnoc-południe dzięki kolejnym odcinkom drogi ekspresowej S19 będącej częściąVia Carpatia, które zostaną oddane do ruchu jeszcze w tym roku. Obecnie nabudowie odcinka S19 Stobierna – Sokołów Małopolski, na trasie głównej,wykonywana jest podbudowa z mieszanek kruszywa oraz betonu asfaltowego.Rozpoczęły się również prace na drogach dojazdowych, gdzie wykonywane sąwarstwy ulepszonego podłoża oraz warstwa odsączająca, a na obiektach mostowychrealizowane są roboty wykończeniowe, jak zbrojenie płyt przejściowych oraz kapchodnikowych. Kontynuowane są także roboty przy budowie konstrukcji kolejnychobiektów (16APZ, 18APZ oraz 24PZ). W najbliższych dniach planowane jest dalszeukładanie mas na trasie głównej oraz betonowanie na obiektach mostowych.

Na budowie odcinka S19 Świlcza- Rzeszów Południe trwająprace związane z wykonywaniem kap chodnikowych na obiektach mostowych a wsprzyjających warunkach wykopów i wzmocnień skarp wykopów. 15 marca tego rokuzakończy się okres zimowy, w związku z czym wykonawca powróci do pełnegozaangażowania personelu i sprzętu przystępując do prac na wszystkich dostępnychfrontach robót.