Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Miasta chcą zamrozić elektromobilne wymogi na czas kryzysu

infobus
22.04.2020 10:00

Jak już informowaliśmy, Zarząd Związku Miast Polskich, wyraziłswoje rozczarowanie rządową Tarczą dla samorządów. I przedstawił swoje propozycje.  O tym pisaliśmy w TransInfo TUTAJ

Jeden ze zgłoszonychpostulatów dotyczy czasowego zamrożenia ustawy o elektromobilności. Zarówno w zakresie budowy stacji CNG oraz punktów ładowań, jak i zakupów nisko- czy zeroemisyjnych autobusów.

Opinia ZMP

10 kwietnia zarząd Związku wyraził swoje rozczarowaniezawartością projektu, który nie zawiera rozwiązań zgłaszanych wcześniej przezsamorządy.

-„Projekt zawiera wprawdzie kilka rozwiązań, które wychodząnaprzeciw szczególnym potrzebom miast podczas stanu epidemii, a nawet szerzej(np. zmiany w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), jednaknie sposób zastosować do nich określenia „tarcza antykryzysowa”. Wręczprzeciwnie – z punktu widzenia stanu finansów lokalnych nie tylko nie ma wprojekcie żadnych elementów wzmacniających lub choćby osłaniających dochody JST– uważa ZMP.

Kolejny z zarzutów Związku dotyczy braku wsparcia dla zakładówbudżetowych i spółek komunalnych, które nie są objętą tarczą antykryzysowąprzeznaczoną dla gospodarki.

Więcej czasu dla stacji

Związek pyta też też, co ustawą o elektromobilności. Tutaj swojeuwagi – w zakresie zapisów odnoszących się do ustawy o elektromobilności – zgłosiłwrocławski departament infrastruktury i transportu.

Dzisiaj miasta objęte obowiązkiem powinny posiadać do31.12.2020 łącznie 210 pkt ładowania dla pojazdów elektrycznych i 2 stacjetankowania gazem ziemnym. Wrocław choć nie opracowuje planu budowy punktówładowania i tym samym nie konsultuje go z mieszkańcami, gdyż ponad 130 punktówjest dostępnych w chwili, a deklarację pozostałej liczby punktów złożyli wgrudniu 2019r. prywatni operatorzy – to niemniej jednak widzi ryzykoprzedłużających się procedur związanych z wydawaniem warunków przyłączeniowych,budowy samych przyłączy w uzgodnionych lokalizacjach.

-„Przesunięcie o pół roku daje gwarancję, że one powstaną ibędą dostępne dla użytkowników pojazdów z paliwem alternatywnym – postuluje ElżbietaUrbanek z wrocławskiego magistratu.

Rok więcej dla elektrobusów

Wrocław proponuje też dodać do tego punktu następujący zapis:”przesunięcie o rok wymogu posiada 5 % autobusów zeroemisyjnych wużytkowanej flocie transportu zbiorowego” (wymóg od 01.01.2021 r.)

Zdaniem Elżbiety Urbanek, COVID-19 może spowodować przesunięcieterminów konkursów na zakup autobusów elektrycznych organizowanych przez m.in.Fundusz Transportu Niskoemisyjnego, poza tym z początkiem kwietnia 2020r. NCBRpoinformował o zamknięciu Programu Bezemisyjny Transport Publiczny.

-„Nie wszystkie miasta, w tym Wrocław, są przygotowane nazakup autobusów elektrycznych bez udziału środków zewnętrznych, a nawet jak sięzdecydują to terminy produkcji i dostawy ze względu na obecną gospodarkę mogąbyć znacznie opóźnione. Przesunięcie terminów posiadania taboru zeroemisyjnegoma też znaczenie dla tych miast, które już zamówiły autobusy, ale ze względu naprzestoje technologiczne producentów związane z COVID-19 mogą fizycznie ich nieotrzymać do końca 2020r. – przekonuje wrocławski urząd

I proponuje konkretnezmiany w Art . 10 :

Art. 10. W ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilnościi paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1124)

1) w art. 60 w ust. 1 i 2 wyrazy „31 grudnia 2020r.” zastępuje się wyrazami „31 grudnia 2021 r.”.1) w art. 60 wust. 1 i 2 wyrazy „31 grudnia 2020 r.” zastępuje się wyrazami”31 grudnia 2021 r.”.

2) w art. 68 ust.4 1) wyrazy ” 5% – od 1 stycznia 2021r.;” zastępuje się wyrazami „5% – od 01 stycznia 2022 r.”