Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MI podsumowuje FRPA 2021. Wyższa dopłata zostaje!

infobus
09.03.2021 09:00

Rośnie zainteresowanie wsparciem z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych (FRPA)

W 2021 roku dopłatą z funduszu objęto ponad 3,6 tys. linii komunikacyjnych – poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Posłowie pytają

W odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister infrastruktury poinformował, że jego resort obserwuje stale rosnące zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego wsparciem z Fundusz rozwoju przewozów autobusowych.

-„W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 3 632 linie komunikacyjne, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 403 115 933,95 zł” – podał Weber i dodał: Ministerstwo Infrastruktury planuje utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu również po dniu 31 grudnia 2021 r.

Dla porównania - w 2020 r. dopłatą z   Funduszu objęto 3 144 linie komunikacyjne, a łączna wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wyniosła 129 787 765,95 zł.

W ramach pierwszego naboru wniosków o objęcie w  2021 r. dopłatą z  Funduszu, dopłatą objęto już 3 591 linii komunikacyjnych,  a łączną  wnioskowana przez  organizatorów kwota dopłaty wynosi 395 037 424,95 zł.

W ramach naboru wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu Wojewodowie objęli dopłatą 475 wniosków złożonych  przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Blisko 72% spośród złożonych wniosków stanowiły wnioski organizatorów publicznego transportu zbiorowego na poziomie gmin oraz gmin, którym   powierzono   zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami.

Autobusowy monitoring

Wiceminister dodał, że funkcjonowanie Funduszu jest stale monitorowane przez resort infrastruktury, co pozwala na podejmowanie działań adekwatnych do sytuacji na rynku przewozów autobusowych.

-„Przykładem takich działań jest zwiększenie stawki dopłaty z Funduszu z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra już na początku pandemii choroby COVID-19, kiedy to branża znalazła się w trudnej sytuacji ekonomicznej” - zaznaczył.

Weber dodał, że samorządy mają obecnie do dyspozycji znacznie większą kwotę dopłaty do jednego wozokilometra, „co w obecnych warunkach pandemii choroby COVID-19 stanowi istotne wsparcie dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego stwarzając organizatorom większe możliwości uruchamiania przewozów, a operatorom pewne i stabilne warunki dla świadczenia usług”.

Jak zaznaczył wiceminister, Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest pierwszym na tak dużą skalę narzędziem wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego w organizacji publicznego transportu zbiorowego.

DWA pytania

Na początku roku posłanka Barbara Bartuś skierowała do resortu infrastruktury takie takie dwa pytania dr. FRPA:

Czy ministerstwo prowadzi kontrole ze sposobu wywiązywania się przez samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie z zadań określonych w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym?

Wiceminister Weber odpowiadając na pierwsze pytanie wskazał: -„Ustawa z   dnia 16  grudnia 2010 r.    o   publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z   2020 r.    poz. 1944, z późn.  zm.) określa zasady organizacji  i   funkcjonowania  regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w    strefie transgranicznej, w transporcie drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz żegludze śródlądowej. Ustawa określa także   zasady finansowania regularnego przewozu osób w   publicznym transporcie zbiorowym, w zakresie  przewozów o  charakterze użyteczności publicznej, realizowanego na terytorium RP. Zgodnie z    art. 8  ustawy  o  publicznym transporcie zbiorowym do zadań organizatora należy planowanie rozwoju transportu oraz organizowanie i zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.  Przepisy ustawy o    publicznym transporcie zbiorowym nie przewidują dla ministra właściwego do  spraw transportu uprawnień do kontroli jednostek samorządu terytorialnego zakresie realizowanych przez nie zadań organizatora określonych w    ustawie o   publicznym transporcie zbiorowym."

Czy ministerstwo ma instrumenty prawne, aby wymuszać na samorządach dostrzeganie potrzeb i możliwości w zakresie usług przewozowych oraz dbanie o zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej zdolności ruchowej?

Tutaj także odpowiedział Rafał Weber - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: -"W art. 15 ustawy o   publicznym transporcie zbiorowym zostały określone zostały zasady organizowania publicznego transportu  zbiorowego. Zgodnie z    art. 15 ust. 1 pkt 1  ustawy  organizowanie publicznego transportu zbiorowego  polega w szczególności na badaniu i  analizie potrzeb przewozowych w  publicznym transporcie zbiorowym, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i  osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie pierwsze interpelacji, przepisy  ustawy  o  publicznym transporcie zbiorowym nie przewidują dla ministra właściwego  do spraw transportu uprawnień do  kontroli jednostek samorządu terytorialnego zakresie realizowanych przez nie ww. zadania. Należy jednak podkreślić, że organizatorzy publicznego transportu zbiorowego w    przewozach autobusowych mają możliwość kształtowania komunikacji publicznej, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o   ograniczonej sprawności ruchowej. Organizator publicznego transportu zbiorowego organizując przewozy o charakterze użyteczności publicznej, przy udzielaniu zamówienia publicznego na  wykonywanie publicznego transportu zbiorowego, w    specyfikacji istotnych warunków zamówienia uwzględnia konieczność zapewnienia w środkach transportu rozwiązań technicznych służących zapewnieniu ich dostępności  dla osób niepełnosprawnych i  osób o  ograniczonej zdolności ruchowej (art. 21 ust. 1a  ustawy  o    publicznym transporcie zbiorowym). 

W związku z powyższym  w    umowie o świadczenie usług w zakresie  publicznego transportu  zbiorowego zawieranej przez organizatora publicznego transportu zbiorowego z   operatorem, określa się m. in. wymagania w stosunku do środków transportu, w tym dotyczące  wprowadzania nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także ich dostosowania do potrzeb  osób niepełnosprawnych  oraz  osób o  ograniczonej zdolności ruchowej."