MI odpowiada, co zrobiło dla autokarów. Tylko Tarcza
Pod koniec marca grupa posłów złożyła interpelację ws.pomocy dla branży autokarowej. Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało,co zrobiło w tej sprawie.
Interpelacja nr 3699 została złożona przez TadeuszaTomaszewskiego, Wiesława Szczepańskiego i Bogusława Wontora. Posłowie ci przedstawiliskalę problemów, jaką w branży przewozów autokarowych wywołał SARS-CoV-2. Wodpowiedzi sekretarz stanu, Rafał Weber przedstawił informację, co w tej sprawiezrobił rząd premiera Mateusza Morawieckiego.
Trudna sytuacja
Na samym początku warto odnotować fakt, że Ministerstwo Infrastrukturygeneralnie orientuje się, co się dzieje w przewozach autobusowych.
-„Z analizy rynku wynika, że sytuacja w przewozachdrogowych osób jest bardzo trudna. Przewoźnicy obsługujących przewozyturystyczne oraz międzynarodowe linie autobusowe praktycznie zaprzestali wykonywaniadziałalności. W regularnych krajowych przewozach osób wykonuje się obecniejedynie 20 % przewozów. Wykonywana jest tylko komunikacja międzymiastowa i wbardzo ograniczonym zakresie komunikacja międzywojewódzka.
Branża przewozów autokarowych, która podobnie jak turystykabardzo boleśnie odczuwa skutki stanu epidemii, zabiega o większe wsparcie niżwynika to z obecnie obowiązujących przepisów. Ze zrozumieniem należy podejść dostanowiska wyrażonego przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowychosób, w tym m.in. przez Prezesa Polskiego Stowarzyszenia PrzewoźnikówAutokarowych, które zmaga się z problemem utrzymania na rynku przedsiębiorstwtransportowych. Firmy te często posiadają duże doświadczenie w regularnychprzewozach międzynarodowych i przewozach okazjonalnych oraz wysokiej jakościtabor, a także wykwalifikowaną kadrę. Jest to ogromy, wypracowany przez latapotencjał, który obecnie w wyniku kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusaSARS-CoV-2 nie jest wykorzystany” – informuje Ministerstwo.
Na kryzys tylko Tarcza
Przy tak opisanym wyżej – i to przez samym urzędników – transportowym krachu, Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za ten sektor, ma dla przewoźnikówtylko ogólne narzędzia do walki z kryzysem, czyli pakiet ustaw „Tarczy Antykryzysowej”.
Nic więcej.
Nic o pomyśle na europejską pomoc dla przewoźników, nic o „turystycznychkorytarzach transportowych”, nic o objęciu kierowców zawodowych badaniamina obecność koronawirusa, nic o odblokowaniu VAT, nic o abolicji podatkowej, w tym zawieszeniepodatku od środków transportu.
Jedyny wkład własny to przedłużenie ważności dokumentów związanych z przewozami, dokumentów kierowców oraz dokumentów z zakresu badań technicznych pojazdów i szkolenia kierowców. To trochę mało…
Powtórka z Tarczy
W swojej odpowiedzi MI po raz kolejny przywołuje ogólne mechanizmy Tarczy, o których już wielokrotniepisaliśmy, także potraktujemy je skrótowo:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
a) świadczenia postojowego dla osób prowadzącychpozarolniczą działalność i osób wykonujących umowy cywilnoprawne;
b) zwolnienia z opłacania składek za marzec, kwiecień i maj2020 r.;
c) ulgi w postaci odroczenia terminu płatności alborozłożenia na raty należności bez opłaty prolongacyjnej – dla wszystkich płatników,
d) odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę dlanależności za okres od stycznia 2020 r.
„