Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mercedesy jako „IBC shuttle” w Warszawie

infobus
20.06.2012 22:08
UEFA Euro 2012 to nie tylko niesamowite emocje, ale także ogromne przedsięwzięcie, skomplikowane organizacyjnie i angażujące tysiące osób. Zwykle w czasie mistrzostw najwięcej mówi się o gwiazdach piłkarskich, trochę mniej o kibicach, a najrzadziej wspomina się o pracy osób zza kulis. W świecie transportu pasażerskiego proporcje są inne, zależne od liczebności poszczególnych grup –z tego względu dominującym tematem jest zapewnienie sprawnej komunikacji dla kibiców pomiędzy parkingami i miejscami noclegu a stadionami i strefami kibica. Regularne przewozy ekip pracowników są znacznie mniej spektakularne, ale niemniej interesujące. W Warszawie najważniejszymi obiektami związanymi z UEFA Euro 2012 oprócz Stadionu Narodowego są: Centrum Olimpijskie, w którym umieszczony jest Krajowy Sztab Operacyjny Euro 2012 i Krajowe Centrum Medialne Euro 2012, oraz Hala Expo XXI, w której zlokalizowano Międzynarodowe Centrum Nadawcze (International Broadcast Center, IBC). IBC jest miejscem, do którego dostarczane są sygnały telewizyjne ze wszystkich ośmiu stadionów w Polsce i na Ukrainie. Przeprowadzane są w nim wszystkie wielostronne operacje związane z produkcją sygnału oraz wszelkie działania partnerów nadawczych. Sygnał dystrybuowany jest dalej do partnerów nadawczych, dzięki czemu może dotrzeć do milionów widzów z 200 krajów świata. Warszawskie IBC zajmuje powierzchnię 14 tys. metrów kwadratowych –to o 30% więcej niż IBC UEFA Euro 2008 w Wiedniu. W czterech halach znajdują się studia telewizyjne, montażownie, produkcja oraz sklepy, restauracje i serwisy pomocnicze. W IBC pracuje około 1000 osób. Budowa IBC rozpoczęła się 25. marca 2012, pierwsi nadawcy przybyli 14. maja, a oficjalne otwarcie przez prezydenta UEFA Michela Platiniego, minister sportu Joannę Muchę i zastępcę prezydent m. st. Warszawy, Jacka Wojciechowicza, zostało dokonane 5. czerwca. Przy okazji budowy IBC, przeprowadzono także prace w okolicy Centrum EXPO XXI na ulicy Prądzyńskiego –wymieniono nawierzchnię, chodniki i oświetlenie, wybudowano parking naprzeciw hal oraz odnowiono Dworzec Zachodni.
Jeden z trzech Mercedesów Citaro K obsługujących linie „IBC shuttle”, wyróżniający się barwami 59. kongresu UITP w Dubaju;fot. Mateusz Pieróg
Wraz z przyjazdem do IBC pierwszych nadawców, na ulice Warszawy wyjechała flota demonstracyjnych Mercedesów Citaro wypożyczonych przez oficjalnego przewoźnika UEFA Euro 2012 –Raf Trans. Obsługują one regularne linie „IBC shuttle”, zapewniające dojazd z IBC do różnych hoteli i stadionu. Do przejazdu upoważnia akredytacja UEFA. Autobusy są oznaczone kartkami z wypisanymi głównymi przystankami, wewnątrz znajdują się rozkłady jazdy z mapą przejazdu –wszystkie materiały wykonano zgodnie z oficjalną grafiką UEFA Euro 2012. Przystanek początkowy wszystkich linii zlokalizowany jest na ulicy Prądzyńskiego przy Centrum EXPO XXI. Na czas mistrzostw obowiązuje specjalna organizacja ruchu, zmieniająca okoliczne ulice w jednokierunkowe –autobusy dojeżdżają zatem do IBC ulicą Bema, a odjeżdżają Prądzyńskiego w kierunku Brylowskiej lub Kolejowej. Istnieją trzy podstawowe linie, kursujące codziennie od 1. czerwca do 3. lipca w godzinach 6:30-0:00 z częstotliwością podstawową 60 minut, zwiększaną na początku i pod koniec kursowania. W noce po meczach rozgrywanych w Warszawie kursowanie autobusów wydłużone jest do godziny 3:00. Trasa pierwsza zapewnia dojazd do hotelu Intercontinental przy ul. Emilii Plater oraz Holiday INN przy ul. Złotej. Trasa druga łączy IBC z hotelem Mercure Grand przy ul. Kruczej. Trasa trzecia obejmuje swym zasięgiem hotele: Sobieski (pl. Zawiszy), Mariott (Aleje Jerozolimskie) i Hilton (ul. Grzybowska).
Mercedes Citaro najnowszej generacji czeka na pasażerów przy Międzynarodowym Centrum Nadawczym (IBC) UEFA Euro 2012 w Warszawie;fot. Mateusz Pieróg
Zapotrzebowanie na przewozy zwiększa się w dni, w których na Stadionie Narodowym rozgrywane są mecze –8.06, 12.06, 16.06, 21.06, 28.06. Oprócz wydłużonego kursowania podstawowych linii, funkcjonuje czwarta linia z IBC na Stadion Narodowy w godzinach 10:00-23:00, także w dzień poprzedzający dzień meczowy. Specjalnie do obsługi linii „IBC shuttle”, Raf Trans wypożyczył od Evobus demonstracyjne Mercedesy Citaro w różnych wersjach. Są to trzy najkrótsze Citaro K, jeden standardowy Citaro najnowszej generacji oraz cztery przegubowe Citaro, w tym trzy drugiej generacji. Część autobusów należy do polskiego przedstawicielstwa Evobus, część została sprowadzona z centrali w Manheim. Ciekawostką jest jeden z krótkich Citaro K, egzemplarz prezentowany w zeszłym roku na wystawie towarzyszącej 59. kongresowi Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (International Association of Public Transport, UITP) w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pamiątką po tym wydarzeniu jest okolicznościowa grafika, w którą oklejony jest mały Mercedes.
Autobusy linii „IBC shuttle”nie są jedynymi, jakie pojawiają się przy halach Expo w trakcie UEFA Euro 2012. Niektóre ekipy telewizyjne również zamówiły w Raf Trans przewozy –np. dla arabskiej telewizji Al Jazeera regularnie kursują mikrobusy Mercedes Sprinter, wspomagane czasem także przez większe autobusy. Ostatni mecz w Warszawie rozegrany będzie 28. czerwca, finał mistrzostw odbędzie się na Stadionie Olimpijskim w Kijowie 1. lipca –dla kibiców i piłkarzy oznaczać będzie to koniec mistrzostw, ale prace przy demontażu sprzętu i powroty ekip telewizyjnych do własnych krajów potrwają jeszcze przez kolejnych kilka dni. Ostatnie autobusy „IBC shuttle”rozwiozą swych pasażerów 3. lipca.
Najnowszy przegubowiec Mercedesa oczekuje na odjazd spod hotelu Intercontinental przy ul. Emilii Plater;fot. Mateusz Pieróg