Mercedesy jako „IBC shuttle” w Warszawie
UEFA Euro 2012 to nie tylko niesamowite emocje, ale także ogromne przedsięwzięcie, skomplikowane organizacyjnie i angażujące tysiące osób. Zwykle w czasie mistrzostw najwięcej mówi się o gwiazdach piłkarskich, trochę mniej o kibicach, a najrzadziej wspomina się o pracy osób zza kulis. W świecie transportu pasażerskiego proporcje są inne, zależne od liczebności poszczególnych grup –z tego względu dominującym tematem jest zapewnienie sprawnej komunikacji dla kibiców pomiędzy parkingami i miejscami noclegu a stadionami i strefami kibica. Regularne przewozy ekip pracowników są znacznie mniej spektakularne, ale niemniej interesujące. W Warszawie najważniejszymi obiektami związanymi z UEFA Euro 2012 oprócz Stadionu Narodowego są: Centrum Olimpijskie, w którym umieszczony jest Krajowy Sztab Operacyjny Euro 2012 i Krajowe Centrum Medialne Euro 2012, oraz Hala Expo XXI, w której zlokalizowano Międzynarodowe Centrum Nadawcze (International Broadcast Center, IBC). IBC jest miejscem, do którego dostarczane są sygnały telewizyjne ze wszystkich ośmiu stadionów w Polsce i na Ukrainie. Przeprowadzane są w nim wszystkie wielostronne operacje związane z produkcją sygnału oraz wszelkie działania partnerów nadawczych. Sygnał dystrybuowany jest dalej do partnerów nadawczych, dzięki czemu może dotrzeć do milionów widzów z 200 krajów świata. Warszawskie IBC zajmuje powierzchnię 14 tys. metrów kwadratowych –to o 30% więcej niż IBC UEFA Euro 2008 w Wiedniu. W czterech halach znajdują się studia telewizyjne, montażownie, produkcja oraz sklepy, restauracje i serwisy pomocnicze. W IBC pracuje około 1000 osób. Budowa IBC rozpoczęła się 25. marca 2012, pierwsi nadawcy przybyli 14. maja, a oficjalne otwarcie przez prezydenta UEFA Michela Platiniego, minister sportu Joannę Muchę i zastępcę prezydent m. st. Warszawy, Jacka Wojciechowicza, zostało dokonane 5. czerwca. Przy okazji budowy IBC, przeprowadzono także prace w okolicy Centrum EXPO XXI na ulicy Prądzyńskiego –wymieniono nawierzchnię, chodniki i oświetlenie, wybudowano parking naprzeciw hal oraz odnowiono Dworzec Zachodni.
Wraz z przyjazdem do IBC pierwszych nadawców, na ulice Warszawy wyjechała flota demonstracyjnych Mercedesów Citaro wypożyczonych przez oficjalnego przewoźnika UEFA Euro 2012 –Raf Trans. Obsługują one regularne linie „IBC shuttle”, zapewniające dojazd z IBC do różnych hoteli i stadionu. Do przejazdu upoważnia akredytacja UEFA. Autobusy są oznaczone kartkami z wypisanymi głównymi przystankami, wewnątrz znajdują się rozkłady jazdy z mapą przejazdu –wszystkie materiały wykonano zgodnie z oficjalną grafiką UEFA Euro 2012. Przystanek początkowy wszystkich linii zlokalizowany jest na ulicy Prądzyńskiego przy Centrum EXPO XXI. Na czas mistrzostw obowiązuje specjalna organizacja ruchu, zmieniająca okoliczne ulice w jednokierunkowe –autobusy dojeżdżają zatem do IBC ulicą Bema, a odjeżdżają Prądzyńskiego w kierunku Brylowskiej lub Kolejowej. Istnieją trzy podstawowe linie, kursujące codziennie od 1. czerwca do 3. lipca w godzinach 6:30-0:00 z częstotliwością podstawową 60 minut, zwiększaną na początku i pod koniec kursowania. W noce po meczach rozgrywanych w Warszawie kursowanie autobusów wydłużone jest do godziny 3:00. Trasa pierwsza zapewnia dojazd do hotelu Intercontinental przy ul. Emilii Plater oraz Holiday INN przy ul. Złotej. Trasa druga łączy IBC z hotelem Mercure Grand przy ul. Kruczej. Trasa trzecia obejmuje swym zasięgiem hotele: Sobieski (pl. Zawiszy), Mariott (Aleje Jerozolimskie) i Hilton (ul. Grzybowska).
Zapotrzebowanie na przewozy zwiększa się w dni, w których na Stadionie Narodowym rozgrywane są mecze –8.06, 12.06, 16.06, 21.06, 28.06. Oprócz wydłużonego kursowania podstawowych linii, funkcjonuje czwarta linia z IBC na Stadion Narodowy w godzinach 10:00-23:00, także w dzień poprzedzający dzień meczowy. Specjalnie do obsługi linii „IBC shuttle”, Raf Trans wypożyczył od Evobus demonstracyjne Mercedesy Citaro w różnych wersjach. Są to trzy najkrótsze Citaro K, jeden standardowy Citaro najnowszej generacji oraz cztery przegubowe Citaro, w tym trzy drugiej generacji. Część autobusów należy do polskiego przedstawicielstwa Evobus, część została sprowadzona z centrali w Manheim. Ciekawostką jest jeden z krótkich Citaro K, egzemplarz prezentowany w zeszłym roku na wystawie towarzyszącej 59. kongresowi Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego (International Association of Public Transport, UITP) w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pamiątką po tym wydarzeniu jest okolicznościowa grafika, w którą oklejony jest mały Mercedes.
Autobusy linii „IBC shuttle”nie są jedynymi, jakie pojawiają się przy halach Expo w trakcie UEFA Euro 2012. Niektóre ekipy telewizyjne również zamówiły w Raf Trans przewozy –np. dla arabskiej telewizji Al Jazeera regularnie kursują mikrobusy Mercedes Sprinter, wspomagane czasem także przez większe autobusy. Ostatni mecz w Warszawie rozegrany będzie 28. czerwca, finał mistrzostw odbędzie się na Stadionie Olimpijskim w Kijowie 1. lipca –dla kibiców i piłkarzy oznaczać będzie to koniec mistrzostw, ale prace przy demontażu sprzętu i powroty ekip telewizyjnych do własnych krajów potrwają jeszcze przez kolejnych kilka dni. Ostatnie autobusy „IBC shuttle”rozwiozą swych pasażerów 3. lipca.