Mercedesy Citaro C2 dla Gdańska przed czasem?
Do Polski trafiły już pierwsze z 46 Mercedesów Citaro C2, które na wiosnę EvoBus Polska dostarczy Gdańskim Tramwajom i Autobusom. W porównaniu z 23 „gwiazdami”, które jeżdżą już dwa lata na gdańskich liniach jest kilka nowych rozwiązań.
Przypomnijmy, że w maju ubiegłego roku EvoBus podpisał z GAiT umowę na dostawę 46 Mercedesów Citaro. Chodzi o 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 autobusy klasy MIDI. Wartość kontraktu to niespełna 79, 4 mln PLN brutto. A to daje ceny jednostkowe:
- 1 156 200 PLN netto za Citaro K
- 1 173 200 PLN netto za dwunastometrowe Citaro
- 1 581 600 PLN netto za Citaro G
Co nieco wiemy o dwunastometrowych „gwiazdach”. Wygląda na to, że jedną może podróżować maksymalnie 90 pasażerów, w tym 28 na fotelach CSE. Z niskiej podłogi mamy dostępnych osiem foteli. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Jako ciekawostkę należy wskazać fakt, że autobusy posiadają progi wejściowe z diodowym podświetleniem.
Pojazdy posiadają identyczną kompletację napędu jak pierwsze gdańskie C2. Jego sercem jest stojący silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B. Jak Citaro, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz większą żywotnością akumulatorów.
Kolejna nawość w następnych Mercedesach dla Gdańska z pewnością ucieszy kierowców. Posiadają one bowiem kabiny typu półzamkniętego, które znamy choćby z białostockich czy wrocławskich Citaro. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają uchylne okna oraz wentylatory nadmuchowe zlokalizowane w suficie. Nie zabrakło także klimatyzacji. Zastosowano agregat Spheros Revo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zanim autobusy trafią do Gdańska będą miały zamontowane SIP, monitoring oraz gniazda USB.
Po zrealizowaniu tej dostawy GAiT będzie posiadał łącznie 69 autobusów z serii Citaro C2 i tym samym przez chwilę będzie drugim największym użytkownikiem w Polsce tych pojazdów. Być może liderem przewoźnik zostanie w przyszłym roku, kiedy zostanie mu udostępnionych 48 „gwiazd” w formie szęścioletniego wynajmu.
„