Mercedes z kontraktami na 60 autobusów eCitaro G
Przegubowy autobus elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G,który w zasadzie nie miał jeszcze oficjalnej premiery (pierwotnie miał zadebiutowaćna targach IAA 2020, które niestety zostały odwołane) już całkiem nieźle radzi jużsobie na rynku.
EvoBus zebrał od sześciu miast zamówienia na dostawę kilkudziesięciuegzemplarzy nowego autobusu przegubowego Mercedes-Benz eCitaro G. W tym rokuplanowane są pierwsze ich dostawy. Podkreślmy – to pierwszy elektrobusklasy MEGA z trójramienną gwiazdą.
Szersza oferta
Dwa lata temu Daimler Buses zaprezentował eCitaro, czyli wpełni elektrycznie napędzany autobus miejski klasy MAXI. Dzisiaj 12-metrowy eCitarojest już seryjnie produkowane w fabryce w Mannheim. Teraz dołącza do niego przegubowy,18-metrowy model eCitaro G, który w zależności od wersji może przewozić do 146pasażerów.
Tym samym elektryczny przegub zwiększa gamę miejskich autobusówz logo Citaro i daje EvoBus szersza ofertę dla klientów. Co ważne, Mercedes-Benzwyposaża ten pojazd w opcji w innowacyjne baterie półprzewodnikowe.
-„Bardzo się cieszę, że nasz Mercedes-Benz eCitarougruntował swoją pozycję od czasu wprowadzenia na rynek. To pokazuje, żejesteśmy na dobrej drodze, oferując produkty, których pragnie branża i z którepomagają w pracy naszym klientom. Dzięki eCitaro G konsekwentnie kontynuujemyelektryfikację naszych autobusów miejskich, dodatkowo w opcji wyposażając je winnowacyjne baterie półprzewodnikowe. W ten sposób wyznaczamy nowy kierunekzrównoważonego i wydajnego transportu pasażerskiego w centrach miejskich”- mówiTill Oberwörder, szef Daimler Buses.
Baterie półprzewodnikowe
To zdaniem Daimlera innowacyjna technologia akumulatorowa i pionierskieosiągnięcie w motoryzacji. Po kolei jednak.
eCitaro G wprowadzany jest na rynek ze standardowym zestawemakumulatorów litowo-jonowych NMC, które sprawdzone zostały w autobusie solo eCitaro. W kolejnym etapie – który ma nastąpić jeszcze w tym roku – Mercedes-Benzzwiększy wydajność eCitaro G przechodząc na nową generację akumulatorów NMC.Zwiększy to znacznie ich pojemność: z 292 kWh do 396 kWh. Tym samym zwiększy sięzasięg przegubowego autobusu.
Jednocześnie eCitaro G rozpocznie jeszcze trzeci rozdział – zinnowacyjnymi półprzewodnikowymi bateriami. Będą one opcjonalnie dostępne, jakodruga możliwa technologia w eCitaro. Zdaniem Mercedesa ich największa zaleta towysoka gęstość energii i wyjątkowo długa żywotność.
Pod względem chemicznym akumulatory półprzewodnikowe należądo grupy baterii litowo-polimerowe. Są one nazywane jako półprzewodnikowe,ponieważ zwykle ciekły elektrolit jest tutaj w postaci stałej. Nie ma tutaj też rzadkich surowców, takich jak kobalt, nikiel i mangan, co na pewno jest dużym plusem. Generalnie Citaro G wyposażonyw zestaw siedmiu tego typu akumulatorów będzie mógł zaoferować niezwykłą całkowitąpojemność baterii na poziomie aż 441 kWh. Tym samym zasięg ebusu będzie taki sam,jak konwencjonalnych autobusów miejskich.
Akumulatory półprzewodnikowe mają też inny profil użytkowania niż akumulatorylitowo-jonowe (NMC). Idealnie nadają się do szybkiego ładowania – np. podczasprzerw na przystankach. Dlatego Mercedes-Benz realizuje dwojaką strategię ioferuje eCitaro G z dwiema technologiami akumulatorowymi, tym samym elastyczniedostosowując się do różnych strategii operacyjnych firm transportowych.
Następnykrok
Na rok 2022 Mecedes-Benz zapowiada kolejny etap rozwojuswoich elektrycznych autobusów. Od tego momentu eCitaro i eCitaro G będą mogły być opcjonalnie wyposażane w ogniwa paliwowe,jako ekstendery zasięgu.
Zdaniem producenta, technologia ta wyeliminuje wówczaspotrzebę pośredniego ładowania i zakupu skomplikowanych szybkich ładowarek.
„