Mercedes wraca do floty MPK Kielce? Hybrydy i CNG!
infobus
21.11.2018 15:00
Mercedes wraca do floty MPK Kielce? Hybrydy i CNG!
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach jest blisko zakupu 15 autobusów klasy MAXI. Jeżeli tylko przewoźnik dostanie dofinansowanie unijne to kupi krótkie Mercedesy i to w niebanalnym zestawie!
Przypomnijmy, że kieleckie MPK na podstawie nowej umowy, którą zawarło z miastem musi utrzymywać średnią wieku swojej floty na poziomie nie większym niż 8 lat. To oznacza, że do 2027 r. przewoźnik musi wymienić ok. 60 – 70 autobusów. Plan zakłada, że większość będzie zasilana CNG. Pierwsze kroki do realizacji tej strategii zostały już wykonane. Na tegorocznym TRANEXPO przewoźnik podpisał umowę o współpracy z PGNiG w zakresie dostaw gazu. Natomiast od 18 października spółka szukała dostawcy 15 autobusów klasy MAXI. Cały czas liczy, że ich pozyskanie będzie możliwe dzięki udziałowi środków zewnętrzny. Mają to być pieniądze z dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.
Kieleckie wymagania
Przewoźnik chce kupić solówki z trzema rodzajami napędu, po pięć sztuk każdego typu. Od tego momentu zaczynały się ciekawostki. Pierwsze mają być klasyczne hybrydy spalinowo-elektryczne. Kolejne autobusy okazały się najmniej „ekstrawaganckie” w tym zestawieniu. Są to bowiem zwykłe gazowce. Ostatnia grupa autobusów była najciekawsza. MPK chciało bowiem kupić także hybrydy gazowe!
Co więcej cała piętnastka ma zostać pozyskana w ramach jednego zamówienia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem autobusy mają się pojawić w Kielcach w ciągu roku od zawarcia umowy, jednak nie później niż do 15 grudnia 2019 r.
Wszystkie solówki muszą być całkowicie niskopodłogowe i mieć nadwozia o długości 11 – 13 m. Każda ma umożliwiać podróż min. 90 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1180 mm.
Wymagania w zakresie napędu były bardzo ogólne. MPK stwierdziło jedynie, że autobusy mają posiadać silniki przeznaczone do eksploatacji w warunkach komunikacji miejskiej. Z kolei skrzynia biegów ma posiadać przełożenia pod kątem minimalizacji zużycia paliwa. W komorze silnika nie zabraknie systemu detekcji i gaszenia pożaru.
Autobusy będą klimatyzowane. Naturalna wentylacja przestrzeni pasażerskiej ma być zapewniona przez min. dwa wywietrzniki dachowe oraz równomiernie rozmieszczone na całej długości nadwozia okna boczne.
MPK wymagało, aby system informacji pasażerskiej był oparty na rozwiązaniach firmy R&G. Na zewnątrz znajdziemy trzy tablice diodowe o standardowej rozdzielczości. W środku będziemy mieli dwa monitory LCD- jeden o przekątnej 23″ za kabiną kierowcy oraz boczny 38″, czyli tzw. „e-korale”. Do tego oczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi przystanków i systemu GPS. Ponadto dostawca musi przygotować instalację elektryczną w taki sposób, aby możliwy był montaż kasowników KRG8 i KRG6. Całością ma sterować autokomputer typu SRG6000P.
Powrót Mercedesa?
Do wczoraj, 20 października MPK czekało na oferty. W zorganizowanym przez przewoźnika konkursie wpłynęła jedna propozycja. Przedstawił ją EvoBus Polska. Oferta dystrybutora autobusów Mercedes opiewa na 23 176 275 PLN brutto. Daje to średnią cenę jednostkową w wysokości niespełna 1 256 167 PLN netto. Dziś spółka przyjęła tą ofertę.
Jeżeli przewoźnik zdobędzie dofinansowanie, które jest kluczowe do sfinalizowania zamówienia to do Kielc wrócą Mercedesy po kilkuletniej przerwie. Siedem lat temu MPK pozyskało cztery krótkie Conecto LF. Natomiast w 2013 roku flotę spółki zasilił jeden Citaro K.
Pozostaje pytanie co trafi do Kielc jeśli MPK zdobędzie oczekiwane wsparcie finansowe? Wydaje się, że przy dwóch typach autobusów odpowiedź wydaje się być oczywista, a dodatkowo potwierdza to cena. W przypadku hybryd w grę wchodzą wyłącznie Citaro C2. Natomiast w kwestii gazowców EvoBus mógł zaoferować zarówno nowego Conecto NGT jak i gazowego Citaro.
Nie zmienia to faktu, że jeśli wszystko się uda będziemy w przyszłym roku świadkami podwójnej premiery w Polsce spod znaku gwiazdy.
„