Mercedes testuje nowe systemy bezpieczeństwa do autobusów

infobus
21.09.2023 13:09

Najnowsze, szeroko zakrojone testy nowych systemów bezpieczeństwa Daimler Truck odbyły się w Centrum Rozwoju i Testowania Pojazdów Ciężarowych w Wörth.

Sprawdzian skupiał się przede wszystkim na systemach wspomagających, które od kwietnia 2024 r. będą stosowane w różnych ciężarówkach, autobusach i autokarach turystycznych marek Mercedes-Benz i Setra..

Testy przed wprowadzeniem na rynek

Inżynierowie Daimler Truck od kilkudziesięciu lat pracują nad tym, aby zapewnić kierowcom jak najlepsze wsparcie w ich pracy, a tym samym jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Daimler zainstalował już wiele systemów w różnych seriach modeli pojazdów na długo przed tym, jak były one wymagane przez prawo. Każdy nowy system bezpieczeństwa musi jednak zostać poddany szczegółowym testom, zanim trafi do produkcji seryjnej.

Na całym świecie aż 60 pojazdów Daimler Truck przechodzi przez cały rok testy wytrzymałościowe. Przebieg pojazdów, które są objęte procesem zapewniającym funkcjonalność nowych systemów bezpieczeństwa wyniesie około 5 milionów kilometrów w okresie od 2020 r. do końca 2023 r.

Mustafa Üstertuna, dyrektor ds. oprogramowania i elektroniki w Daimler Truck powiedział: „Testy takie jak np. w Wörth mają dla nas kluczowe znaczenie, ponieważ pozwalają na wykorzystanie uzyskanych podczas nich wyników i wniosków do optymalizacji istniejących systemów wspomagania kierowcy lub opracowania nowych funkcji bezpieczeństwa – od małego Mercedesa Atego po samochody ciężarowe specjalnego przeznaczenia, a także autobusy i autokary turystyczne. Nasze nowe systemy, które sprawdziły się nawet w ekstremalnych warunkach, zostaną jeszcze bardziej kompleksowo udoskonalone”.

Najnowsze, szeroko zakrojone testy nowych systemów bezpieczeństwa Daimler Truck odbyły się w Centrum Rozwoju i Testowania Pojazdów Ciężarowych w Wörth..
Safety Test Vehicles

JAkie Systemy bezpieczeństwa?

Najnowsze, szeroko zakrojone testy odbyły się w Centrum Rozwoju i Testowania Pojazdów Ciężarowych Daimler (EVZ) w Wörth am Rhein. Testy skupiały się przede wszystkim na systemach wspomagających, które od kwietnia 2024 r. będą stosowane w różnych ciężarówkach, autobusach i autokarach turystycznych Daimler Truck.

Należą do nich Active Brake Assist (ABA) 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Assist (ASGA) 2, aktywny asystent jazdy (ADA) 3 i asystent rozpoznawania znaków drogowych. Oprócz Mercedes-Benz Truck Actros, eActros i Atego, pojazdami testowymi są także autobusy/autokary turystyczne marek Mercedes-Benz i Setra, a także specjalne ciężarówki, takie jak Econic czy Unimog.

Na przykład przeprowadzane są testy, aby sprawdzić, jak i kiedy układ ABA 6 ostrzega i hamuje w przypadku rowerzysty lub motocyklisty, który nagle przekracza jezdnię przed pojazdem lub pojawia się nieoczekiwanie na pasie ruchu.

Testy obejmowały również weryfikację, w jaki sposób nowy Frontguard Assist wizualnie i dźwiękowo ostrzega kierowców o niechronionych użytkownikach drogi znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, szczególnie w gorączkowych sytuacjach, na przykład podczas ruszania lub na skrzyżowaniach.

Dalsze testy skupiały się na reakcji systemu ASGA 2 podczas skręcania w prawo, jeśli obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. W innym teście sprawdzano, jak Active Drive Assist (ADA) 3 automatycznie kieruje ciężarówkę z powrotem na swój pas, jeśli kierowca chce zjechać na lewo, na przykład w celu wyprzedzenia, ale przeoczył pojazd nadjeżdżający z tyłu.

Najnowsze, szeroko zakrojone testy nowych systemów bezpieczeństwa Daimler Truck odbyły się w Centrum Rozwoju i Testowania Pojazdów Ciężarowych w Wörth..
Safety Test Vehicles

Radary, kamery i czujniki

Podstawą testowanych systemów wspomagających pracę kierowcy jest nowa platforma elektroniczna. Polega ona na połączeniu danych radarowych i kamer w celu uzyskania jeszcze pełniejszego widoku z przodu i na boki. Platforma elektroniczna zapewnia 20-krotnie większą szybkość przetwarzania danych. Sześć zainstalowanych czujników – cztery boczne czujniki radarowe krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, jeden czujnik radarowy dalekiego zasięgu z przodu pośrodku i wielofunkcyjna kamera na przedniej szybie – pokrywają obszar 270 stopni wokół pojazdu.

Dzięki znacznie ulepszonemu kątowi widzenia i tak już znakomite systemy wspomagania mogą być jeszcze większym wsparciem dla kierowcy. Jednocześnie Daimler Truck i jego systemy wspomagania bezpieczeństwa w wielu obszarach wykraczają daleko poza unijne wymagania bezpieczeństwa.

Na przykład ABA 6 aktywnie ingeruje w hamowanie i przy prędkościach do 60 km/h może automatycznie hamować nie tylko przed pojazdami stojącymi, ale także przed pieszymi przechodzącymi przez jezdnię, przed pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka i użytkownikami drogi korzystającymi z tego samego pasa ruchu.

Najnowsze, szeroko zakrojone testy nowych systemów bezpieczeństwa Daimler Truck odbyły się w Centrum Rozwoju i Testowania Pojazdów Ciężarowych w Wörth.
Safety Test Vehicles

Testy na drogach

Jazdy testowe na drogach publicznych zawsze stanowią ważną podstawę do walidacji systemów bezpieczeństwa i ich funkcjonalności.  Inżynierowie ds. rozwoju Daimler Truck dokładnie przyjrzeli się funkcjom i systemom różnych pojazdów podczas podróży na testy zimowe w Finlandii na początku 2023 r. Obejmowało to sprawdzenie m.in. Active Sideguard Assist i Active Drive Assist w Actrosie L.

Podróż ta wiązała się z przekroczeniem granic kilku państw i dlatego też możliwa była analiza wpływu charakterystycznych dla danego kraju oznaczeń pasów ruchu, znaków drogowych i danych map cyfrowych na działanie systemów wspomagających zainstalowanych w ciężarówkach.