Mercedes, SOR i Solaris w gdyńskim przetargu na elektrobusy
8 stycznia Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej otworzyło oferty w przetargu zakup 24 szt. autobusów elektrycznych, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii.
To oznacza kolejny krok ku ekologicznej rewolucji w gdyńskiej komunikacji miejskiej i jednocześnie jeden z najbardziej dojrzałych technicznie przetargów na nowe autobusy w Polsce.
Dwa zadania
W ramach przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej flota „elektryków” w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców
Oferty składane przez producentów powinny uwzględniać co najmniej 15-letni okres eksploatacji. Pojazdy zgodnie z wymogami przetargu m.in. muszą być niskopodłogowe, a także zawierać rozwiązania i ułatwienia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Przetarg w obu częściach zobowiązuje wykonawców do dostarczenia pojazdów maksymalnie w ciągu 300 dni od daty podpisania umowy.
-„Jest to projekt dość innowacyjny, preferujemy rozwiązania z silnikami umieszczonymi w piastach kół, przez co przestrzeń dla pasażerów będzie większa i bardziej dostępna, a sam autobus nieco lżejszy. Kolejna bardzo ciekawa rzecz to ogrzewanie elektryczne, tak aby wszystkie elementy pojazdu były zeroemisyjne. Skupiamy się też na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa jazdy, co oznacza m.in. automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Postawiliśmy też wymogi dotyczące defibrylatorów w każdym pojeździe oraz – to kompletna nowość – systemu powodującego neutralizację wirusów, bakterii i grzybów wewnątrz pojazdu – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
Pięć ofert
Analizę gdyńskiego SIWZ-u przedstawiliśmy w InfoBusie TUTAJ, teraz tylko przypomnijmy, że najważniejszym kryterium przy ocenie ofert będzie zaproponowana przez producenta cena (53% punktacji). Oprócz tego duże znaczenie będzie mieć też okres gwarancji udzielonej na autobusy (10%) i magazyny energii (4%) czy poziom zużycia energii elektrycznej (5%). PKA weźmie też pod uwagę inne kwestie techniczne, jak chociażby wspomniane umieszczenie silnika, klimatyzator, ogrzewanie wnętrza czy systemy bezpieczeństwa.
Dzisiaj – 8 stycznia – miało miejsce otwarcie ofert, a swoje propozycje przedstawiły łącznie trzy firmy. W zadaniu na autobusy klasy MAXI (12 metrowy) oferty położyły firmy
- SOR z autobusami NS12 electric za sumę 46.385.169,60 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt autobusu SOR na poziiomie 2.356.970 PLN netto;
- Evobus Polska z autobusami Mercedes-Benz eCitaro na sumę 47.224.128 PLN brutto, co daje jednostkowy elektrobusu koszt na poziomie 2.399.600 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 eletric na sumę 51.561.600 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 2.620.000 PLN netto
Z kolei w przegubowej klasie MEGA w konkury wystartowały dwie firmy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz eCitaro G na sumę 32.639.280 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 3.317.00 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 18 electric na sumę 31.242.000 PLN brutto, co daje jednostkowy koszt na poziomie 3.175.000 PLN netto.
Budżet zamawiającego wynosi:
- w zadaniu 1 - 49.041.656,96 PLN brutto
- w zadaniu 2 - 29.557.594,66 PLN brutto.
To oznacza, że dwie oferty w części solowej znajdują się w ofercie, a w części przegubowej mamy lekki przekroczenie, ale naszym zdaniem PKA dołoży tutaj brakującą kwotę, gdyż ma oszczędności z zamówienia na ładowarki. Faworytem w pierwszym zadaniu jest Mercedes, natomiast w drugim musimy poczekać na komisje przetargową, bo w tym zamówieniu zastosowano bardzo zaawansowane kryteria techniczne, które nie pozwalają tak "na oko" podać jednoznaczny werdyktu. Na pewno walka będzie trwała do ostatniego punktu. Dodajmy, że wszyscy oferenci zaproponowali wymaganą SIWZ-em całopojazdową gwarancję na okres 84 m-cy plus 96 m-cy na baterie.
ŁADOWARKOWE INWESTYCJE
Zaawansowane są już prace związane ze stacjami ładowania przeznaczonymi dla nowych „elektryków”. Przypomnijmy, że na terenie Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu. Wszystkie dostarczy zielonogórska firma Ekoenergetyka.
-„Gdyńska wizja elektromobilności to konkretne działania. Już spełniamy normy ustawowe, teraz dążymy do miana polskiego lidera elektromobilności. 24 nowe pojazdy i nowe elementy infrastruktury to kolejna z dużych zmian w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Nowoczesne elektrobusy to transport efektywny, szybki i stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Chcemy, aby gdynianie na dobre przyzwyczaili się do zeroemisyjnych pojazdów. Co ważne, inwestujemy przy dużym udziale unijnych środków – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zakup nowych elektrobusów oraz budowa sieci stacji ładowania na terenie Gdyni jest możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto wielomilionowego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całego projektu sięga ponad 81 milionów złotych.